Nu startar flyglinjen Arlanda – Damaskus
Rumänska flygbolaget DAN AIR börjar flyga direkt mellan Damaskus och Stockholm Arlanda från och med den 15 juni 2025. Det blir det enda EU-baserade flygbolaget med reguljär flygtrafik till Syrien. Linjen trafikeras två gånger i veckan med Airbus A320.
svar
UD avråder från resor till Syrien, vilket kanske är anledningen till att linjen ej har startat.
Verkar tyvärr som Dan Air lagt ner linjen till Arlanda innan den hann starta, den är inte längre tillgänglig på deras hemsida och syns inte heller på flightconnections.
Jag trodde att det skulle finnas ett direktflyg mellan Arlanda och Damaskus, men jag ser inget sådant att boka på danair.ro – endast via Bukarest. Det innebär egentligen ingen större skillnad jämfört med att resa via Jordanien, eftersom Royal Jordanian flyger från Stockholm till Queen Alia-flygplatsen i Amman, och därifrån vidare till Damaskus.
Den här rutten kommer troligen främst att användas av flyktingar bosatta i Sverige som planerar att åka till Syrien på semester. I dagsläget flyger de flesta via Libanon och reser sedan landvägen till Syrien. En flygbiljett till Libanon brukade tidigare kosta omkring 1 500 kronor, men ligger nu på minst 3 500 kronor p.g.a. belastningen. Trots det väljer många fortfarande denna väg, eftersom det är det billigaste alternativet för tillfället. Avståndet mellan Beirut och Damaskus är bara cirka 3,5 timmar med bil.
Jo det är via Bukarest, framgår om man provar boka på deras hemsida.
Arlanda lockar verkligen till sig exklusiva och exotiska resmål. Undrar vad som kommer härnäst? Pyongyang?
svar Andreas. Konstigt uttryck – “tagit emot” – som du som är relaterad till flygbranschen använder om ett flygbolags kunder. Alla flygbolag är beroende av det stora segmentet “visit friends and relatives” och utan invandring hade flyget varit mycket mindre. Att vara verksam inom flygbranschen och ha inställningen att vissa människor/kunder “tagits emot” är märkligt. De flesta som invandrat i Sverige har själva valt att komma hit och de är mycket viktiga för hela flygbranschen. Att stänga gränser är inget för oss.
Det ska dock inte vara ett flyg byte alls och Dan Air trafikerar ej Arlanda – Bukarest. Det blir en direktlinje då Dan Air även kommer flyga från Berlin och Frankfurt till Damascus
Märkligt att Arlanda som förra året inte hade någon rutt till Bukarest nu har flest i hela norden? Sedan även Sturup, Landvetter & Skavsta – är Bukarest något exotiskt i svenska ögon?
Med tanke på alla dessa människor vi tagit emot så måste dom ju kunna åka hem på semester och träffa släktingar och vänner.
Linjen kommer bära sig.
Blir ej nonstop till Damaskus från Arlanda utan man flyger
med byte av flyg i Bukarest. Imponerande ändå att linjen
Arlanda – Bukarest som rätt nyligen inte trafikerades alls
nu får tre bolag, Dan Air, Norwegian och AnimaWings +
Wizz Airs flygningar från Skavsta.
Blir det nu tillåtet flyga från EU till Syrien så lär det nog
inte dröja länge innan något bolag startar direktflyg från Sverige.
Det finns en stor diaspora av familjer från Syrien i Sverige. Förmodar att de inte kunnat resa hem för att besöka släkt och vänner på många år så efterfrågan finns säkert. Innan kriget flög Syrian arab airlines tre ggr/veckan mellan ARN och Damaskus. Jag får dock också intrycket att det inte är en direktflight utan byte i Bukarest.
Är väl invandrare från Syrien som utgör efterfrågan.
Det är skillnad på begreppen Direktflyg och Nonstop, förmodar att det är via Bukarest.
På Dan Air:s hemsida står det att de erbjuder direktflyg från Stockholm till Bukarest vilket jag aldrig hört talas om, är rutten till Damascus verkligen direkt?
Underbar flyglinje, först ett Rumänskt flygbolag och sedan till Damaskus. Detta lär nog inte bli någon storsäljare, möjligtvis ligger den i tiden för att ta hand om återvändare och utvisade. Inget man skulle sätta sin fot i frivilligt, varken flygplanet eller Damaskus.
Vad är ruttens syfte..? Och vad kommer den bäras av?