
Airbus fick inga beställningar i maj – alla blickar mot Paris Air Show
Publicerad den 9 juni 2025Under maj levererade Airbus totalt 51 flygplan till 32 kunder, vilket är något lägre än maj 2024 (53 leveranser) och en tydlig nedgång från maj 2023 (63 leveranser). Bland månadens höjdpunkter märks leveransen av Wizz Airs första A321XLR, som ska trafikera sträckor från London till bland annat Aten och Jeddah.
Andra betydande leveranser inkluderade:
• Air China fick sin första A319neo.
• Delta Air Lines tog emot fyra flygplan, varav tre A330-900 levererades från Toulouse.
• Spirit och JetBlue fick varsin A321neo.
• SAS tog emot en ny A320neo
Totalt har Airbus levererat 243 flygplan under 2025 fram till slutet av maj, en bit från årets mål om 820 leveranser.
IAG:s tidigare order klargjord
Även om inga nya order registrerades i maj avslöjade Airbus att de tidigare anonyma köparna av 12 A350-flygplan i mars var British Airways och Iberia, via moderbolaget IAG. Dessa omfattar sex A350-900 och sex A350-1000. IAG presenterade dessutom i maj planer på att köpa ytterligare:
34 A330-900 (21 säkrade, 13 som option)
42 Boeing 787-10 (32 säkrade, 10 optioner)
Beställningarna på A330-900 har dock ännu inte dykt upp i Airbus officiella backlogg.
Varför inga nya order?
Avsaknaden av nya beställningar väcker frågor, särskilt då Airbus samtidigt redovisar en orderstock som är slutsåld flera år framåt. Branschanalytiker misstänker att Airbus medvetet väntar med att annonsera nya affärer för att skapa maximal genomslagskraft på Paris Air Show. Enligt Bloomberg kan Kina vara på väg att beställa upp till 500 Airbus-flygplan – vilket skulle bli ett av årets största civila flygavtal.
Produktionsutmaningar kvarstår
Precis som konkurrenten Boeing tampas Airbus med ihållande problem i leveranskedjan, särskilt brist på motorer. Vissa färdigbyggda flygplan, så kallade “gliders”, står redo i Hamburg men saknar motorer. Tillsammans med motortillverkaren CFM International arbetar Airbus på att säkra fler reservmotorer under första halvåret.
Flygbranschen håller andan
Med en skakig global ekonomi, geopolitiska spänningar och fortsatt högt tryck på tillverkningskapacitet står flygindustrin vid ett vägskäl. Kommer Paris Air Show att bli vändpunkten för Airbus? Alla blickar riktas nu mot Le Bourget i Paris – där framtidens flygaffärer avgörs.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.