Lufthansa, som av tradition är en stor Airbuskund, tog nyligen det något överraskande beslutet att ha både Airbus A350 och B787 i långlinjeflottan. Nu kan det bli aktuellt att också låta kort- och mellandistansflottan bestå av flygplan från båda flygplansleverantörerna. Det rapporterar internationella medier.
Inom ett till två år ska Lufthansa bestämma vilka maskiner som ska ersätta åldrande flygplan i A320-familjen, bland annat ska A319 försvinna helt. Då kan det alltså bli så att det tyska flygbolaget återvänder till Boeing 737 som tidigare var ryggraden i Europatrafiken.
Lufthansas vd har redan slagit fast att han fortsatt har fullt förtroende för Boeing. Återstår att se hur Airbus reagerar på de tyska signalerna.
Det finns 3 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Förhandlingsteknik?
Skrivet av Lufthansa Techknik, 2019-03-28 14:55:38
Lufthansas tekniska organisation, kanske en av världens största. Underhåller och servar i stort set alla flygplanstyper. För din info, så kan man ha flera olika typer inom samma organisation. SAS t.ex.
|
|
Gröngölingar
Skrivet av sv Pennywise, 2019-03-28 14:39:27
Tror du att Boeing är gröngölingar, på att göra affärer?
|
|
Köp färdiga produkter
Skrivet av Pennywise, 2019-03-28 10:22:56
Förhandlingstaktik från Lufthansa inför kommande flygplansinköp. 2 tekniska organisationer och 2 reservdels- verktygsuppsättningar kan inte vara billigare än en. 320 är ett bättre flygplan som är bekvämare för passagerarna. Hur kan man ha förtroende för en tillverkare som släpper halvfärdiga produkter på marknaden, jag tänker på 787 och nu 737Max.
|
|