
Saabs teknologi digitaliserar flygtrafikledning på Arlanda
Publicerad den 1 juni 2021Kommentarer
Som vanligt tycker några detta är bra för att dom tror att det är dåligt för en yrkesgrupp dom inte har någon koll på. Tragiskt!
Lite trist bara att det inte stämmer! 😀 😀 😀
Vet inte vad som är mest roande. Att LFV som påstår att man befinner sig i en ekonomiskt kris fortsätter elda pengar i fjärrstyrning eller att ni fortfarande blir indignerade av Petras ironi.
Så som avtalet med Swedavia är skrivet går LFV nu med betydande förlust på Kiruna. Kostnaderna får skjutas över på flygbolag, Försvarsmakten och personalen (glöm löneförhandlingen). Man kan bara skratta högt åt galenskaperna. Hur länge håller det?
Hur många från de berörda tornen flyttar med? Ingen från Kiruna…? En från Sturup…? Ingen från Umeå…? Ingen från Östersund…?
Alla dessa flygledare ska nu ersättas av flygledare från skolan, elever som väl hade behövts ute i systemet på annat håll. Vad kostar det att utbilda alla dessa för att ersätta dom som inte följde med…?! Fast pengar finns det tydligen hur mycket som helst av i detta projekt.
”ett flygtrafikledningssystem som signifikant förbättrar flygtrafikledarnas möjligheter att ta snabba beslut för att förbättra säkerhet och operativ effektivitet”
Vad baseras detta uttalande pa?
Du har nog inte riktigt förstått vad RTS är. Fler flygledare på samma ställe som kommer att ha MYCKET bättre förutsättningar att “organisera” sig. I närtid kommer bristen på flygledare, återigen, märkas och det brukar bli lönedrivande.
RTS är bra för att…
Äntligen något som för utvecklingen framåt.
Som jag har längtat, job protektion och gamla arbetssätt , strejker och maskningar försvinner.
Detta blir suveränt och billigare och kommer flygbolag och kunder tillgodo. Tack för ett brabeslut.
Tr@kigt när jobben försvinner från Norrbotten till Stockholm.. ??
Tekniken må fungera, men oj oj oj vad det kostar. Det sorgliga är att LFV lyckas bränna så otroligt mycket pengar i detta projekt. Notan skickar LFV till flygbolagen som vanligt…
Äntligen!
Hur kan finansdepartementet ge sitt godkännande. Att investera åtskilliga 100 MSEK i en central och kameraklädda master och sen påtvinga flygplatser en operation som är långt ifrån säker är minst sagt väldigt oseriöst. Både norska och svenska staten är så naiva som har gått på fjärrstyrda torn. Bemannade torn är mest effektivt och en operation som piloterna vill ha. Miljön får stå tillbaks när politiker får bestämma.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten