Genombrott för svenskt elflyg: United beställer 200 ES-19

Publicerad den 14 juli 2021
Kommentarer
Hundratals eldrivna flygplan till två amerikanska flygbolag. Det är resultatet av den senaste investeringsrundan hos Heart Aeropspace.
Tidigare har såväl SAS som BRA och Finnair ställt sig bakom Heart Aerospace och utvecklingen av det eldrivna regionalflygplan ES-19 med 19 stolar ombord. Nu kliver ytterligare två flygbolag in i arbetet med framtida beställningar på upp till 300 flygplan. 
Det var i samband med den senaste investeringsrunden för att säkra kapital till den fortsatta utvecklingen av flygplanet som avtalet undertecknades. Den direkta investeringen är på 350 miljoner dollar där Breakthrough Energy Ventures, BEV, United Airlines Ventures and Mesa Air Group Inc deltar. Det samarbetet är 
dessutom kombinerad med en ”villkorad beställning” på 200 flygplan ES-19 med option på ytterligare 100 maskiner. 
– Jag kan inte tänka mig en starkare grupp av partners för att skynda på vår ambition att elektrifiera det regionala resandet. BEV är världens mest inflytelserika klimatfond, United Airlines, ett av världens största flygbolag med ambition på att bli ett av de ledande flygbolagen när det gäller fossilfritt flygande och Mesa den största brukaren av flygplan med 19 stolar, säger Anders Forslund, vd för Heart Aerospace i en kommentar. 
De svenska elflygplanen ska om affären slutligt går i lås, flyga hos United Express. Det är United Airlines paraplybolag med i dagsläget sex flygbolag som flyger feeder på kort och medeldistans, bland annat in till Uniteds stora hubbar. Ett av dem är Mesa Airlines som i så fall tar in hälften av de svenska flygplanen medan United Express flyger de den andra hälften. Mesa var på 1990-talet världens största brukare av mindre regionala maskiner med 19 stolar ombord, främst olika versioner av Beechcraft. Idag är flottan jetdriven med till största delen Embraer och Bombardier. Men Mesa ser möjligheterna att åter bygga upp en flotta av små turbopropflygplan som med eldrift har en helt annan transportekonomi än de traditionella turbopropmaskinerna.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Ali
2021-07-17 10:42

1) Varför saknas certifieringskrav fortfarande. Det går inte att bygga ett flygplan utan dem.
2) Hur lång blir IFR-räckvidden med en timmes reserv till alternativet och sen 45 (?) minuter holding?
3) Hur mycket längre tid blir turnarounderna med elladdning istället för tankning?
4) Hur kommer vi ha med värmen i kabinen när det är minus 30 garder?
5) Vad kommer certifieringen att kosta? Historiskt har det ställt till för många projekt.

Leif D
2021-07-16 22:35

Ja du – 3 passagerare, 2 piloter och en kabinanställd. Låter som en lysande affär…..

Glöm elflyg före år 2045

J
2021-07-16 12:04

Kan garantera att det kommer att vara två piloter. Allt annat vore att begå ett elflygssjälvmord.

Leifs mamma
2021-07-16 11:49

Och detta är minsann fakta! För Leifs mamma har sagt att han aldrig kan ha fel! Så det så!

Leif D
2021-07-15 21:14

Det bästa med elflyget är att det kommer att behövas max en pilot per flygplan. Det sämsta är att varje biljett (ex.vis Stockholm – Göteborg) kommer att kosta minst 5000 kr enkel resa i dagens penningvärde.

GrandMan
2021-07-15 19:57

Den investeringen var lite i överkant…korrekt summa var 35 miljoner INTE 350 miljoner.

sv thomas
2021-07-15 19:21

De aerodynamiska och propeller ljuden kommer att finnas kvar.

thomas
2021-07-15 11:27

Flygplanen kommer dessutom att viska sig fram i luften, går att ha trafik även nattetid.

flyg
2021-07-14 20:00

Bromma och alla andra citynära flygplatser behövs mer än någonsin när dessa kärror kommer i luften!

Gh
2021-07-14 18:17

Skall slutmonteringen ske i Säve då med?

thomas
2021-07-14 13:15

Varför inte allt nytt flyg eller transport fordon som går på annat än kolväte? Det pågår forskning med enorma investeringar på nya drivmedel ny teknik.

Mr Future
2021-07-14 09:30

Riktigt kul att elflyget går framåt. Det kommer att revolutionera resandet. Flyget kommer snart bli det snabbaste, miljövänligaste och billigaste resealternativet!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten