Skriv ut  

Hit ska Norse Atlantic flyga

Flygnyheter, Redaktionen, den 29 september 2021
Till storstäderna i USA men ändå inte. Norse Atlantic gör som Norwegian och väljer mindre, regionala flygplatser vid sidan av de stora hubbarna.

New York, Los Angeles och Florida. De är de tre destinationerna som Norse Atlantic ska flyga till när trafiken väl kommer igång nästa sommar. Sedan de tre presenterades har det varit relativt tyst och några fler detaljer har inte kommunicerats.

Men nu har flygbolagets ansökan till amerikanska Department of Transportation, DOT, avslöjat en del av planerna. Det visar sig då att Norse tänker ”göra en Norwegian” och välja mindre flygplatser i anslutning till de stora hubbarna:

New York = Stewart/Newburg
Los Angeles = Ontario
Florida = Fort Lauderdale

Både Stewart/Newburg och Ontario ligger cirka 60 kilometer utanför respektive storstad och har till största delen inrikestrafik. Ontario är den större av de två och låg innan pandemin på cirka 6 miljoner passagerare årligen medan Stewart/Newburg är en betydligt mindre flygplats med cirka 700 000 passagerare. Fördelen för Norse, såväl som den var för Norwegian, är korta väntetider i terminalerna, snabbare turnaround och billigare landningsavgifter än på de stora internationella flygplatserna. Fort Lauderdale – Hollywood International är dock en av de stora flygplatserna i USA och hade över 35 miljoner resenärer innan pandemin. Det är dock en mindre flygplats än Miami International, dit SAS numera flyger.

I ansökan till DOT visar det sig också att det i första hand enbart handlar om trafik från Oslo. Visserligen finns både London och Paris med i de planer som presenterats men Norse börjar med att etablera sig som ett norskt flygbolag. Det mesta talar dock för att London Gatwick är nästa steg, särskilt när flottan av Dreamlinermaskiner fylls på. Det ger ett helt annat upptagningsområde och var ryggraden i Norwegians långlinjesatsning. I dagsläget är också tillgången på slots betydligt bättre, bland annat sedan British Airways av allt att döma valt att lämna flygplatsen.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

London efter Brexit?
Skrivet av Andreas, 2021-10-03 07:28:25
Hur ska de kunna flyga mellan London och USA som norskt bolag efter Brexit? Inte kommer de väl att beviljas ett brittiskt AOC efter Brexit heller?
Anmäl inlägget
Bra flyplasser
Skrivet av Erik, 2021-10-02 19:43:49
Perfekte flyplasser. MIA, er en total katastrofe. Endeløse køer, Latin Amerikanske flighter tett som hagl, uhøflige ansatte. Akkurat som JFK. Fort Lauderdale, er et paradis, sammenlignet med overfyllte MIA. Og Stewart er nærmere Manhattan i total tid, enn katastrofale JFK, en av verdens dårligst rankede flyplasser.
Anmäl inlägget
Fantastisk!
Skrivet av Ole, 2021-10-02 09:26:08
Cool, da får Oslo igjen direkteruter til Florida, New York, og Los Angeles! No need for SAS
Anmäl inlägget
Så synd
Skrivet av Linkan, 2021-09-30 15:43:45
Så synd att de väljer "sekundära" flygplatser. Det är ett koncept som inte fungerar. Stewart ligger helt långt borta i ingenstans, från Ontario in till LA tar det evigheter med den stillastående trafik som är. FLL, sa Norwegian, valdes för kort tid i immigrationen. Tog väl tre ggr så lång tid som MIA eftersom det var så få immigrationspersonal. Ett misslyckande alltihop.
Och nu gör Norse om samma sak. Typiskt norsk.
Anmäl inlägget
Same old
Skrivet av Saltkammargutten, 2021-09-30 11:42:03
Instämmer med föregående talare.
Anmäl inlägget
Hmm...
Skrivet av J, 2021-09-29 19:36:22
Man gör alltså en kopia? Vad kan gå fel??
Anmäl inlägget
Igen
Skrivet av Hepp, 2021-09-29 19:26:17
Here we go again …..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev