Skriv ut  

Nytt flygbolag ska ta över efter BRA

Flygnyheter, Redaktionen, den 4 oktober 2021
Ett helt nytt flygbolag med bas i Trollhättan. De planerna kommer allt närmare verkligheten. I början av nästa år kan Västflyg vara i trafik.

ATR
 
Trollhättan-Vänersborgs flygplats har inte haft reguljär trafik till Stockholm sedan den 22 mars förra året. Då var det BRA som flög på flygplatsen med en Fokker 50 men när pandemin slog till stoppades den liksom i princip alla annan inrikestrafk.  Sedan dess har många av linjerna till de regionala flygplatserna återupptagits, av BRA och andra flygbolag, men Trollhättan har hittills stått utan.

- Linjetrafiken till Stockholm är ju vår core-business och det finns ett stort behov av att den kommer igång igen, säger flygplatschefen Anna Råhnängen.
Nu verkar det som att hon och andra kan bli bönhörda. Arbetet på att starta ett helt nytt flygbolag i regionen, Västflyg, har nu kommit så långt att en start av flygningarna kan ske inom ett halvår. Det innebär att den långa svit av direkttrafik till Stockholm som bland andra Golden Air och BRA stått för kan vara på väg att återstarta. 

- Vi behöver flygtrafik till Stockholm för att kunna resa över dagen, säger entreprenören och initiativtagaren Svante Andersson och pekar på att en tågresa från regionen runt Trollhättan till Stockholm tar minst åtta timmar tur och retur.
Innan pandemin stoppade flygtrafiken hade Trollhättan-Vänersborgs runt 40 000 resenärer per år och det var i princip uteslutande på linjen till Bromma. Upptagningsområdet sträcker sig över stora delar av Bohuslän och Dalsland, upp till norska gränsen. Ett område där Landvetter inte är en reell konkurrent.

Om det blir Bromma eller Arlanda är ännu inte klart. Inte heller vilket flygbolag som ska flyga trafiken. Av allt att döma är det i alla fall inledningsvis fråga om en regional maskin i den mindre skalan.

- Vi förhandlar just nu med olika flygbolag om wetlease, fortsätter Svante Andersson.
Västflyg ska i första hand vara ett svar på det behov av flygtrafik till Stockholm som finns. Men det finns även planer på att i ett senare skede utöka linjenätet, kanske till Kastrup, kanske till andra destinationer i Sverige.

Inom ramen för satsningen finns även en tydlig miljötanke med fokus på förnybart flygbränsle. Dessutom pågår ett samarbete med olika aktörer som arbetar med utvecklingen av elflyg, allt med ambitionen att kunna vara bland de första som sätter eldrivet flyg i trafik. Den nya trafiken till Stockholm kan vara i luften första kvartalet nästa år.

- Jag tror att det kan bli något bra av det här, säger Svante Andersson.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Bromma tack!
Skrivet av Monica, 2021-10-05 13:37:21
När trafiken på Bromma funkade så bra tidigare, varför eventuellt byta till Arlanda?! Det tror jag man tappar passagerare på!
Anmäl inlägget
AT4 max x-wind blöt 30m bana?
Skrivet av AT4 och AT7 Limitation?, 2021-10-05 12:08:29
Hej,
Jag undrar hur mycket sidvind en AT4 eller AT7 får ta med 30m bred bana som är blöt?
När F50 opererade på THN så fick den ta max 25kt x-wind på torr 30m bred bana och 20kt på blöt 30m bred bana.
Anmäl inlägget
ATR
Skrivet av @AT4, 2021-10-05 09:04:23
Jo fast ATRen är mycket svårare i sidvind i alla lägen plus dålig engine out performance. Dålig i Icing conditions också.

Skulle valt Fokker 50 eller en SAAB 340/2000.

Golden Air var rätt ute.

Anmäl inlägget
@Janne
Skrivet av AT4, 2021-10-04 21:36:27
ATR42-500
Maximum demonstrated crosswind component for take-off and landing 45kt.

Fokker 50
Maximum demonstrated crosswind component for take-off and landing 33kt.
Anmäl inlägget
Hoppas vi slipper byta ARN/BMA
Skrivet av Lysekil, 2021-10-04 16:12:51
Hoppas vi som reser slipper byta från Bromma till Arlanda när vi skall vidare till någon destination som aldrig kommer finnas från Bromma!
Anmäl inlägget
Skåneflyg
Skrivet av Upp med händerna, 2021-10-04 14:00:17
Påminner om Skåneflyg detta. Vad jag har förstått skall ju de ock vara luften under början av kommande år. Blir intressant!
Anmäl inlägget
Hoppas dom flyger till Bromma
Skrivet av 737, 2021-10-04 12:59:09
Bromma är det enda vettiga alternativet; hoppas dom väljer det.
Anmäl inlägget
Inte ATR
Skrivet av Janne, 2021-10-04 12:10:45
@AT4
ATR är ett dåligt val av flygplan till Trollhättan, den klarar inte av tillräckligt med sidvind på den smala banan.
Därför BRA valde Fokkern istället.
Anmäl inlägget
Bolag
Skrivet av AT4, 2021-10-04 10:45:18
Hyr in ATR42 via Nyxair så finns kapacitet att flyga både Arlanda och Bromma.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev