Skriv ut  

Air Baltics trafik ökade med 21% 2021

Flygnyheter, Redaktionen, den 8 januari 2022
Det lettiska flygbolaget airBaltic flög 1 628 000 passagerare under 2021, vilket är en ökning med 21%. Och det är inte bara passagerarantalet som ökar för airBaltic – 2021 ökade man också sin användning av förnybart flygbränsle med 20%.

AirBaltic ser ljust på framtiden efter en tuff tid när man till och med ställde in all trafik under en period våren 2020. Det Riga-baserade bolaget flög 1 340 900 passagerare under 2020, men 2021 ökade passagerarantalet med 21% till 1 628 000. 

2021 fortsatte airBaltic sin expansion i Baltikum genom att lansera 15 nya rutter, inklusive flyg till destinationer som Dubai och Teneriffa.

airBaltics VD Martin Gauss betonar att man under 2021 koncentrerade sig på att erbjuda effektiva anslutningar genom Östersjöområdet. Utöver det la man till viktiga semester- och affärsdestinationer i sitt linjenät. Martin Gauss säger:

- Transitmöjligheter är kärnan i vad vi gör och det bidrar väsentligt till den lettiska ekonomin. En stor del av våra passagerare är i Lettland på genomresa, men för ett ännu större antal turister har Lettland varit huvuddestinationen.

- Öppnandet av vår nya bas i Tammerfors, Finland i vår kommer att skapa ännu fler transitmöjligheter i Norden, fortsätter Martin Gauss.

airBaltics flotta består idag av 32 Airbus A220-300-flygplan, och man menar att man är världens mest miljövänliga flygbolag.  2021 ökade airBaltic sin användning av förnybart flygbränsle med 20%. airBaltic grundades 1995 med syfte att ansluta Estland, Lettland och Litauen till omvärlden. Dess primära aktieägare är staten Lettland, med en andel på 96,14% i flygbolaget. Övriga 3,86% tillhör den danske affärsmannen Lars Thuesen.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

A220 i Sverige
Skrivet av Mr €, 2022-01-09 09:23:06
Välkomna till Sverige och avgångar där A319/737 för stora, tex Bromma-Bryssel några gånger om dagen. Bromma-Torp, Bromma-Rygge är andra om inte Norska/Svenska staten blockar för att hjälpa SAS/Norwegian.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev