Det var i slutet av januari i år som Air Leap ställde de fem maskinerna i flottan på marken. De tunga åren under pandemin, när flygbolaget en tid i princip varit det enda inrikesbolaget i luften hade tömt företaget på kapital. Samtidigt som konkurrensen började komma igång igen vilket gjorde att en ansökan om rekonstruktion var den enda utvägen. Rekonstruktionen hade som mål att snabbt komma tillbaka i trafik igen men det egna linjenätet vittrade snabbt bort: linjer till bland annat Åland och inrikes i Norge togs över av andra flygbolag medan de svenska inrikeslinjerna till Visby och Halmstad redan var konkurrensutsatta. Det är bara trafiken till Örnsköldsvik som ännu inte kommit igång.
Trots det har rekonstruktionsarbetet gått vidare. Den första tidsgränsen förlängdes av tingsrätten vilket innebär att det nu finns tid fram till den 25 juli för att återuppta verksamheten. Och det kan vara på väg att lyckas, enligt vd Jon Melkersson.
- Vi för diskussioner med två intressenter som tingsrätten, ägarna och den ansvarige för rekonstruktionen bedömer som intressanta för att vi ska lyckas återstarta flygbolaget, säger han till Flygtorget.
Vilka det är, vill Jon Melkersson inte uppge. Inte heller hur den återstarten ska ske annat än att Air Leap då ”kommer ut som ett helt annat flygbolag”. Det kan peka på att det i så fall inte handlar om att ta upp konkurrensen på den svenska inrikesmarknaden igen.
- Nej, det skulle ju i så fall vara att återgå till samma affärsidé som tidigare. Däremot har vi ett stort värde i den organisation som vi byggde upp och i vårt AOC.
Innan flygningarna upphörde bestod flygplansflottan av fem maskiner, en ATR-72 och fyra Saab340. ATR:en finns inte längre kvar utan flögs till Storbritannien i slutet av april. De övriga fyra finns dock kvar på flygbolagets AOC och står bland annat parkerade på flygplatsen i Örebro. Om de ska användas i en återstart är oklart, liksom mycket övrigt i den pågående rekonstruktionen. Jon Melkersson är dock hoppfull om att det ska gå vägen och att de går att få fram investeringar som gör att flygningarna kan återupptas.
- Vi har efterverkningarna av pandemin, krig i Ukraina, bränslepriser som rakar i höjden, så nog finns det motstånd. Jag tänker inte ta ut något i förskott men i dagsläget har jag gott hopp om framtiden.