Skriv ut  

Nu lämnar de sista Boeing 737 SAS flotta

Flygnyheter, Redaktionen, den 29 september 2023
De fick ett par år längre än först tänkt. Men i veckan flög den första av de sista sex Boeing 737-700 hos SAS iväg och i slutet av november är epoken 737 slut i SAS.

Den 17 september flög LN-RNW, Granmar Viking från Oslo till Ostrava i Tjeckien. Där målades den om i de rödvita färger som pryder maskinerna i Canadian North. När det var klart flög maskinen, med den nya dekoren men fortsatt med den svenska registreringen kvar sträckan Ostrava – Ottawa nonstop, en flygning på 8 timmar och 28 minuter.

Därmed har utfasningen av de allra sista Boeing 737:orna i SAS börjat, en flygplanstyp som funnits i flottan sedan 1993 när de kom in i boet via köpet av Linjeflyg. Men när beslutet var fattat att SAS ska ha en enhetsflotta av Airbusmaskiner påbörjades också avvecklingen av B737. Att det numera inte är en enhetsflotta som flyger i SAS färger, är en helt annan historia.

De senaste åren har antalet 737 reducerats kontinuerligt från basen i Oslo. Samtliga SAS Boeing 737-600 gick till skrot, ett fåtal B737-700 fick nya uppgifter, en del udda som för VIP-flyg och i Argentinska flygvapnet. De flesta B737-800 har nya uppgifter efter SAS, inte minst sedan ett drygt tiotal byggts om till fraktflygplan, bland annat för Blue Bird Nordic. De fyra sista B737-800 att lämna SAS gick till Jet2.com på leasing. Genom årens lopp har flottan bestått av 35 B737-800, 30 B737-600, 32 B737-700 samt de 20 B737-500 och fyra B737-400 som övertogs från Linjeflyg och Braathens. USA:s president Joe Biden hade en ex-Linjeflyg 737-500 som kampanjflygplan vid det senaste valet och den flyger fortsatt som ”VIP for rent”.

När nu utfasningen går in på upploppet är det av allt att döma LN-TUM med 21,4 år på nacken som ska följa samma spår via Ostrava mot nytt jobb i Kanada. LN-TUM är den sista maskinen från Braathens SAFE, fortsatt med namnet Öystein Magnusson kvar i SAS-nosen.  De tre övriga är  är LN-RRA, LN-RRB, som faktiskt nyligen getts tungt underhåll och SE-RJX, den enda B737 att bära SAS nya dekor och alla fem är leasade till Canadian North. 

Därefter finns en enda B737-700 kvar, LN-RPJ, Grimhild Viking LN-RPJ, ombyggd till MedEvac och som under det senaste ett och ett halvt året flugit från Oslo via Rzeszow i Polen och vidare ut i Europa med sårade ukrainska soldater. Det är det norska försvaret som ansvarar för den trafiken och ska enligt planerna behålla den i ytterligare ett antal år. Då blir den med snart 24 år i luften att bli den 737-700 som flugit längst i SAS.

Canadian North är helägt av några av den kanadensiska ursprungsbefolkningen inuiternas organisationer, med ett 30-tal flygplan som just nu genomför en uppgradering av flottan och byter ut åldrande B737-200 och B737-300. Några av dem var utrustade med så kallade gravel-kit för att kunna landa på otillgängliga platser i den kanadensiska vildmarken.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Samtliga SAS -600 gick till skrot
Skrivet av Thompson, 2023-10-02 15:29:46
Ja, så var det. Inga ex-SAS flyg finns hos Janet eller Air Algerie.
Anmäl inlägget
Streamline
Skrivet av ekonom, 2023-10-01 15:01:18
Äntligen när SAS får till det med att streamlinea sin flotta till Airbus 320 så skapar man istället extra komplexitet genom att olika AOC med SAS Scandinavia, SAS Connect och SAS Link.
I SAS Link tar man även in en ny flygplanstyp Embraer 195.

Känns lite 1 steg framåt och 2 steg tillbaka inom SAS.
Anmäl inlägget
infofel?
Skrivet av anders, 2023-10-01 00:21:10
enligt sas egna hemsida -
AS - Scandinavian Airlines
September 29, 2023
On 19 November, Dag Viking will complete the final commercial Boeing 737 flight for SAS. If you want to be a part of its last journey, make sure to reserve a seat on SK737, in the app our on our website. ?? #flysas #farewell737 https://t.co/v89pLmv8TW
@SAS
Anmäl inlägget
LN-RNW
Skrivet av TS, 2023-09-29 14:33:17
är tydligen en svensk registrering...........
Är nå'n förvånad?
Anmäl inlägget
Ursäkta!
Skrivet av ABC, 2023-09-29 10:46:43
Janet Air och Air Algerie flyger inte f.d. SAS-maskiner, computer was wrong! Men gick inte några SAS-maskiner till Flyglobespan och Westjet?
Anmäl inlägget
" Samtliga SAS Boeing 737-600 gick till skrot"
Skrivet av ABC, 2023-09-29 10:30:37
Samtliga SAS B737-600 gick inte alls till skrot, en del flyger faktiskt fortfarande. En handfull flyger för det "hemliga" Janet Air mestadels på uppdrag i Arizona men de maskiner som gick till Air Algerie är ytterst aktiva än idag och har enbart senaste veckan varit i bl.a. Milano, Rom, Istanbul, Bryssel, Nice, Paris, Abidjan, Conakry och även så långa flygningar som Moskva och St Petersburg.
Anmäl inlägget
737
Skrivet av pa, 2023-09-29 09:06:16
1989 fick SAS 737, felaktig uppgift här
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev