Skriv ut  

Stora klimatfördelar med elflygplan

Miljö, Redaktionen, den 28 januari 2024
Forskare vid Chalmers tekniska högskola har jämfört en Pipistrel Alpha Electro med en bränsledriven version av samma flygplan och gjort världens första livscykelanalys. Studien visar att elflygplanets klimatpåverkan är signifikant lägre, men batterierna kräver sällsynta metaller.

De första elektriska flygplanen finns redan i drift i form av små flygplan, som används för pilotutbildning och korta flygningar i närområdet.
 
– I den närmaste framtiden kommer batteridrivet elflyg sannolikt mest att användas för kortare sträckor, till exempel det man i Norge kallar för ”fjord-hopping”, alltså kortare flygresor mellan djupa fjordar, säger forskaren Rickard Arvidsson vid Chalmers tekniska högskola.
 
Forskarna jämförde en batteridriven Pipistrel Alpha Electro med den bränsledrivna versionen Pipistrel Alpha Trainer. De undersökte hela miljöpåverkan från respektive flygplan från ”vagga till grav” – alltså från utvinning av råvaror till slutanvändning.
 
– Huvudresultatet från studierna är att små elflygplan kan ha betydligt lägre klimatpåverkan, uppemot 60 procent mindre, liksom lägre annan typ av miljöpåverkan jämfört med motsvarande fossilbränsledrivna flygplan, säger Rickard Arvidsson. 
 
Men precis som med elbilar är elflygplanet sämre ur klimatsynpunkt när flygplanet är helt nytt. Det beror på att tillverkningen av batteriet kräver mycket energi och resurser.
Ju längre det elektriska planet används desto bättre blir det för miljön, enligt forskarna bakom studien.
 
Efter ungefär tusen flygtimmar går det elektriska planet om det fossildrivna när det gäller klimatpåverkan. Då är elflygplanet bättre. All användning därefter blir följaktligen en ”klimatfördel” jämfört med det konventionella flygplanet. Den beräknade livslängden för flygplanet är minst 4000 timmar, däremot måste batterierna bytas ut efter cirka 700 timmar.
 
Elflygplanet som studerats i undersökningen är en Pipistrel Alpha Electro. Flygplanets vingspann är drygt tio meter och planet väger fullastat 550 kilo. Maximal flygtid är ungefär en timme. Batteriet är ett litiumjonbatteri av typen NMC (nickel-mangan-kobolt) på 21 kilowattimmar och motorn ger en effekt på 60 kilowatt.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vad kostar det då?
Skrivet av Af, 2024-01-29 11:08:49
Green Flight Academy: förlust 8 miljoner kr på en omsättning på under 100 000 kr. Är det hållbart?
Och de verkar byta batterier oftare. Tecnam räknade med några hundra laddningar per batteri för att uppfylla startprestanda. Sen blir det byte.
Anmäl inlägget
Det finns en tråd om detta
Skrivet av Arne, 2024-01-28 18:41:00
https://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=304215
Anmäl inlägget
Många fördelar med elflyg
Skrivet av Flygesset, 2024-01-28 16:42:24
Det är positivt att elflyg öppnar upp helt nya marknader. Dessutom kan batteriet användas till annat efter den byts ut och sen kan metallerns i batteriet återvinnas.
Anmäl inlägget
jobbar Du för heart?
Skrivet av thomas , 2024-01-28 11:38:18
Realismen är 0 med batteriflyg.
Det visar väl att heart inte fått fram nån prototyp inte ens byggt en mock up trots hundratals millioner spenderade.
För att få ut samma energimängd som ett ton kolväte, Fordras en batterivikt på 30 ton. I allt måste man vara realistisk inte skönmäla det leder inte till utveckling, har inget med boxen att göra, tyder snarare på drömmare utan verklighets förankring.
Anmäl inlägget
Elflygplan
Skrivet av Hakaol, 2024-01-28 11:36:23
Vad gäller Heart Aerospace som ska ha ett Flygplan levererat och klart under 2028 så går tiden fort blir intressant och se ett Provflygplan i närtid
Anmäl inlägget
Future looks bright!
Skrivet av Alias, 2024-01-28 10:49:33
Thomas, det är ingen som har sagt att vi har lösningen på alla problem du beskriver, men vi måste ta till oss av de senaste rönen och vad som erbjuds för att utvecklingen ska fortsätta framåt.

försök tänka utanför boxen. Tänk om det vi ser idag är något fantastiskt i framtiden.
Anmäl inlägget
flyg: vikt: payload
Skrivet av thomas , 2024-01-28 10:15:32
"Stort T" jobbar Du för heart?
jag bara säger sanningen, den är svår att ta det är uppenbart. Motbevisa mig om jag har fel. Det flygs inte så många zepelinare längre.
Det går ett flyg I Tyskland som kör på vätgas, vatten i utsläpp, eller Ryska raket uppskjutningar vatten i utsläpp och detta sen 50 talet.
Anmäl inlägget
Forskning framåt
Skrivet av Stort T, 2024-01-28 09:47:58
Thomas, jag skulle vilja påstå att den absoluta miljöförlusten är ditt resonemang. Att kväva allt och alla med kommentarer från läktaren kan väll knappast vara sunt?
När du köper innovativa lösningar så bidrar du till en framtida bättre miljö. Att bara hacka sönder alla idéer leder ingenstans.
Anmäl inlägget
är detta heart beställt.
Skrivet av thomas , 2024-01-28 09:24:09
Är detta ett skämt? eller en beställning av "heart"?
1. jordartsmetaller är ändliga utvinningen kommer att leda till krig, då begränsad tillgång.
2. El laddningen produceras till största delen av kolväten i olika former, hur kan detta vara miljövänligt.
3. Batterier har kort livstid 700 tim måste tillverkas nya, hur miljövänligt är det?
En jetmotor kan köras 5000 tim utan ens heavy maint.
4. Det går inte att bära med sig batterivikten och få en vettig payload.

Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
MFK
Pilotshop
Air-BP
Vemco
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev