Tråden startades av: thomas  2023-11-28 10:45:32
batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig ekvation  
För att få ut samma energi som 1 ton kolvätebränsle
Fordras en batteriuppsättning som väger 30 ton den måste bäras med under hela flygningen.
Svensk inrikesflyg står bara för 7% av Svenskarnas totala flygutsläpp.
Det här vet naturligtvis heart, därav bautalöner och syftet är inte att få fram ett fungerande el flyg, bara att mjölka "intressen"

Batteriutveckling jo visst men vikten kommer man aldrig ifrån
Man tillverkar flygplan delvis med kolfiber för att just få ner vikten, då den i sig drar mycket energi.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Battery
2024-03-14 16:52:37
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Det närmaste Heart är staten, är väl Swedavia's medverkan i deras advisory board.
Verkar vara en del internationella flygbolag, och andra privata intressenter som skjuter till kapital.
Af
2024-03-14 11:55:31
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
@Henke
Men det är ju det som är problemet. Ingenstans redovisas var pengarna kommer ifrån. En kvarts mljard back förra året och snart dags att redovisa ett nytt bokslut. Vad ska vi giss på? Ändå ökade kassan med 25 miljoner under 2023??

Nä, öppenhet med inbetalda pengar, vad flygplanet kostar att köpa jämfört med fossildrivna och prestanda som presenteras som alla andra (icke-elflygplans-)tillverkare anger är väl ganska välkommet.
Henke
2024-03-13 23:07:30
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Har heart finansierats av skattemedel? Då kan jag förstå om folk blir upprörda. Är det privata medel och det sedan går åt skogen so what? Det har höjt BNP, skatter har betalats till Göteborg och staten. Toppen ju! Blir det sedan en produkt av det hela så är det ju ännu bättre. Jag fattar bara inte varför vissa längtar efter att se det misslyckas. Samma typer som blir provocerade av att se elbilar.
Battery
2024-03-11 18:37:51
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Du skriver i en tidigare kommentar : "det kommer att ta hundratals år,
att få fram nya drivlinor". Sicket svammel - tagga ned!
sv thomas
2024-03-11 18:31:31
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Jo, men vilket underlag har du?
Du kommer endast med dina egna spekulationer,
samt med frågor. Aldrig med faktaunderlag.
thomad
2024-03-11 18:22:27
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
"Nyfiken" räkna själv nu ca 15.000 flyg airborne 24/7 gg 2
Lika många på marken 60.000 och då bara civilflyg.
Hur lång tid tar det att tillverka en flyg motor? Hur många motortillverkare finns det,? En ny drivlina med utprovning certifiering etc skulle ta en 3-5 år bara den processen. andra har redan räknat fram att det skulle ta 400 år att ersätta alla dessa. Googla alla svar finns där, lägg in lite arbete.
sen har vi alla bilmororer där handlar det om att få fram hundratals millioner nya motorer miljarder.

Batteridrift helt orealistiskt.
thomas
2024-03-11 13:30:35
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Batterifabriken i Skellefteå
Kejsarens nya kläder
Det är bara en stor byggnad, finns ingen teknik eller idé bakom, inga produktionsprocesser ingenting.
En stor bluff.
Grounded
2024-03-11 11:13:55
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Någon frågade varför folk blir förbannade på ellflyget. Jag tror ingen blir upprörd över flyget i sig utan på aningslösa politiker och beslutsfattare som ska leka miljöhjältar t o m när de arbetar mot grundläggande naturlagar. Medan många pratar om kommande batterier med fantastiska egenskaper är sanningen att jättefabriken i Skellefteå inte ens lyckas leverera dagens batterier.
@Björn
2024-03-11 09:36:40
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Intelligensbefriade politiker och helt ignoranta löjliga sk. influencers vill att allt måste bli batteridrivet.
Det har ingenting med varken saklighet, förnuft, eller verkligheten att göra.

Björn
2024-03-11 05:30:20
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Större elflyg kommer naturligtvis aldrig att bli verklighet, det behöver man inte vara ingenjör att förstå. Detta handlar bara om ett kommersiellt jättejippo. Tekniskt är det svårt, batterier är inte miljövänliga och säkerheten inte minst. Bränder i batterier är riktigt farliga.
Ein Stein
2024-03-08 05:26:14
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Jag tror det skulle fungera bättre med gummisnodd, jag tänker om man ser hur segelflyget gör på vissa ställen,med vinch...
Tänk ett jättegummiband som spänns med en stark elmotor och sedan siktas in på målet dit man ska,,
Volt
2024-03-07 12:59:06
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Elektroner kommer inte från tomma intet. Det ska till en plattform som kan "producera" elektroner. Vilket är känt för de flesta. Samma med syre förbrukningen.

Ganska självklart!
Syre
2024-03-07 07:40:47
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
.

Det som inte framkommit när det gäller elekton drift (Det är ändå elektronerna som gör jobbet trots allt) är att de inte förbrukar syre, som är kinkigt på hög höjd - vi ska dessutom vara rädda om syret som vi är så beroende av för vår överlevnad.

( Ex På kommande bemannad rymdfärd till månen går allt på el, såsom månbilen redan på 1960 -talet. Obs det finns inget syre på månen.)
Af
2024-03-05 21:26:37
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Verkningsgraden för en jetmotor är ju katastrofal jämfört med en elmotor. Men om man utnyttjar överskottet till värme, luftkonditionering, avisning och trycksatt kabin kan den ju göra lite nytta. I ett batteriflygplan gäller det att få energin till detta från batteriet, som kanske bättre behövs för att ta sig till alternativet. Vilket väljer en pilot?

Tänk en dag med låga moln i hela Norrland. Det kanske bara är Arlanda som håller som alternativ.
Kalle
2024-03-05 20:12:47
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Bränsleceller i kombination med effektiva batterier kan bli ett realistiskt alternativ i framtiden. Man måste ta hänsyn till att verkningsgraden är mycket högre i en elmotor än en jetmotor typ 95% mot 30% en tredjedel så mycket energi för att göra samma jobb.
Nyfiken
2024-03-05 12:02:54
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
@ thomas Du skriver: "Att bygga helt nya drivlinor är orealistiskt, skulle ta hundratals år att ersätta det befintliga."

Vad har du för underlag till den slutsatsen?
thomas
2024-03-05 10:07:45
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Utan expertkunskap går det inte att rena det som släpps ut,
bilar har ju katalysatorer som renar reducerar avgaserna.
Jag utgår från att motortillverkarna tittar på detta, de har expertkunskap och erfarenheter, är medveten om miljö konsekvenserna. De har utvecklat jetmotorn fantastiskt över åren med allt lägre förbrukning och utsläpp.

Att bygga helt nya drivlinor är orealistiskt, skulle ta hundratals år att ersätta det befintliga.
Svårt överträffa energitätheten i kerosinet.
Vätgasen är ett framtidsalternativ men svår att få fram energieffektivt.
och i volym.
Dagarna är nog räknade för heart för att man fick inte fram något.
Kalle
2024-03-04 23:04:19
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Det behövs en kärnreaktor för att få fram tillräckligt med kräm till motorerna. Batterier kan man nog glömma på annat än 30 min flygningar och hur blir det med 45min reserv.
Af
2024-03-04 22:35:44
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Nu skulle ES-19 ha flugit:
https://movemnt.net/swedish-electric-plane-maker-hopes-short-haul-advantages-could-open-up-clean-inter-city-flight/

Märkligt om samma kroppssektioner skulle användas i både 19 och 30 och kroppen från 19 skulle gå att använda till 30. Men ingenting av kroppen verkar klar.

Nu finns ett bud på marschfart på 350 km/h. Det innebär att räckvidden räcker ungefär till flygning mellan destinationen och alternativet. Nån energi till reserven vid alternativet finns inte. Och ingen energi för flygningen mellan startflygplatsen och destinationen.
Battery
2024-03-04 11:28:34
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Ev kommande batteriflyg, kommer att operera med MLM som MTM.
Klart som korvspad.
thomas
2024-03-04 08:02:33
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Skillnaden mellan mtow och mlw är konstruktions strukturell,
så är även MZFW.
Har inget med naturlagar att göra.
När får vi se hearts prototyp airborne???
Det är verkligheten som alltid gäller.
@thomas
2024-03-03 20:00:34
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Eftersom du verkar ha fått för dig att skillnaden mellan MTOW och MLM är någon slags naturlag. Du tar upp det hela tiden och menar att det är detta som sätter stopp för Heart. Många har skrivit och försökt förklara för dig att det inte har någon betydelse samt att folket på Heart givetvis har koll på sina vikter.

Batteriföygets utmaning är energidensiteten och inget annat!
thomas
2024-03-01 11:32:37
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Vad har lyftkraften med detta att göra MTOW MLW???
Henke
2024-02-29 12:09:44
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Varför så arg? Låt heart försöka, lyckas de är det väl toppen.

Nu ska det väl till en hybrid, räckviddsförlängare. Batteri som räcker till destinationen, apu för alternativet?

Vid dåligt väder får bolaget damma av sin flotta av jetstream31. Jag förstår inte varför folk blir provocerade av elflyg och elbilar.

MLW-diskussionen är ju rätt larvig. Pa28 har samma mtow som mlw. Boeing 737 har inte det. Saab 340 verkar ha marginell skillnad. Det måste ju vara en icksfråga som ingenjörerna säkert är kapabla att hantera för den storleken av flygplan.

Håller tummarna att de lyckas, men tror det när jag ser det.
@thomas
2024-02-29 06:46:48
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Du har dina siffror uppochner. I Sverige produceras ca 70% av elen utan fossila bränslen.
MTOW och MLM kan vara det samma om flygplansdesignern bestämmer det. Tror du att det är skillnaden mellan dessa som producerar lyftkraft eller varför skriver du det hela tiden?
thomas
2024-02-28 10:55:30
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Hur produceras elen till laddningen? Till 70-80% från kolväten
Sen batterier produceras av ändliga jordarts metaller.
Och mtow och mlw kommer aldrig vara densamma aldrig
Rob
2024-02-28 09:12:58
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
lor, batteri flygplan är inte mödan värd att försöka få till. Som du skriver kan det vara så att man har bättre batterier i framtiden. Men då vore det kanske smartare att investera mycket mer i fossilfria bränslen, vätgas baserade t.ex.
Det finns ingen anledning att slösa fler pengar på en orealistisk dröm om batteridrivna flygplan.

Du har helt rätt om mobbandet av flygtrafiken. Idiotisk flygskam, och helt okunniga, klick sökande så kallade influencers som inte har en susning om ämnet, som tillsammans med pk kändis eliten vill få ” folk” att sluta flyga har haft en effekt på flygandet i det här landet.

Bilandet ökar därför. Tågtrafiken kan inte användas om man vill fram i tid.


@tankeex forts
2024-02-28 08:54:22
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Bra exempel men du har ju räknat helt fel på energi densiteten för batterierna. Den kommer vara betydligt högre som exempel kan du läsa denna artikel där man i kina lyckats få till ett batteri med energi densitet på över 700Wh/kg.

https://innovationorigins.com/en/record-breaking-711-wh-kg-energy-density-battery-breakthrough/

Ja det är nog några år bort tills ett batteri med den kapaciteten finns i massproduktion men extremt mycket forskning görs på solid state batterier. Dessa har utan större bekymmer dubbla energi densiteten mot vad du räknat med samt att dessa är mycket bättre i kallt/varmt klimat. Det kommer alltså funka utmärkt i både flyg- och bilindustrin.
Ior
2024-02-28 07:49:43
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
För korta flygningar kan det nog fungera, problemet är nog IFR alternativ riktigt kassa dagar.

Men, batteriutvecklingen går snabbt framåt så vem vet vad finns om ett decennium eller så?
Men just nu tror jag mer på SAF eller liknande som ersättare. Sen är det lite av en "miljö-mobb" mot flyget.
Absolut att flyget behöver fortsätta jobba för att få ner sin miljöpåverkan, men samtidigt har det hänt otroligt mycket de senaste 10-15 åren med våra motorer som är galet effektiva jmf med tidigare generationer.

Flyget är lätt att se och "ta på" jämfört med många andra "smutsiga" verksamheter så det är nog därför vi får klä skott i miljödebatterna.
thomas
2024-02-27 11:01:14
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Enkelt batteriflyget operates bara i bra väder förhållanden.
Detta koncept har ju tänkt på allt.

Af
2024-02-26 22:03:19
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Var skulle ett batteriflygplan hitta en alternativflygplats ikväll? Dimma i prognosen för Arlanda, Göteborg, Malmö, Köpenhamn, Oslo, Skavsta och Turku.

Hittills har ingen som planerat för ett batteriflygplan presterat om räckvidden inkluderar IFR-reserver till ett alternativ, säg 200 nm bort, eller om det bara är VFR-reserver (utan alternativ).
Hakaol
2024-02-21 11:20:41
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Intressant att man varslar en tredjedel av Personalen nu när man borde var i ett skede där man istället skulle öka bemanningen
thomas
2024-02-20 18:18:44
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Det är tyst från Heart när kommer prototypen upp i luften?
Var är mass mannen han som påstår att mtow och mlw är densamma?
Helt tyst från båda.
thomas
2024-02-15 12:38:57
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Man kan aldrig bära med sig den tunga batterivikten
och få ut nån vettig payload, och hålla sig inom mlw.
bara att ange 2 min taxi visar oseriositeten.
Jag vidhåller batteriflyg kommer aldrig bli verklighet.
@thomas
2024-02-15 09:02:05
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Du anklagar tankeexperimentet för att fara med lögner med denna märkliga mening: "mass vikten skulle vara lika vid take off som landing.
Ingen skillnad mtow-mlw. man kämpar med alla medel även lögner för att försvara sin orealistiska affärsidé batteriflyg."

Jag har några frågor:
1. Vad menar du med mass vikten?
2. Vad har skillnaden mellan mtow och mlw med saken att göra? Om du läser noga så har den tillgängliga vikten räknats från max landing mass/wright.
J
2024-02-15 00:08:56
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
@thomas
Jag hoppar in lite i disskutionen, just i det här fallet är kylan något bra. Batterier tenderar att bli rätt varma.
thomas
2024-02-14 17:40:31
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Du glömde vindfaktorn, och kylan drar även ner batterieffekten, det blåser även på inrikeslinjer.
tankeex forts
2024-02-14 13:53:39
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Fortsätter vi på uträkningen så kan man minska pax talet till 20 och 7 väskor = 1471 kg ~1500kg

Sen bygger vi om SAAB340. Vi kallar den SAAB200E
Den byggs i moderna material och vi får ner tomvikten med 1500 kg till 6500 kg.

Vi drar ner marchhastigheten till 200 kt (från 270kt) och optimerar aerodynamiskt och behöver nu bara 30% av motorernas effekt = ca 800 kW.

Vi räknar med att batterierna förbättras med 10% till 220 kWh/kg.

Så nu har vi 6400 kg att använda.
1500 kg payload ger 4900 kg till batteries.

Med 220 kWh/kg får vi 1078 kWh.
Nu kan vi flyga i 1078kWh/800kW = 1 h 21 min.

Låt oss testa en flight från Bromma till Borlänge och räkna i minuter:
Trip: 100nm 30 min
Cont: 5 min
Taxi: 2 min
Final reserve: 30 min
Alternativ (Mora 45nm): 14 min

Totalt: 1 h 21 min.
thomas
2024-02-14 13:37:34
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
"Tankeexp".det fodras 30 ton batterier för att få ut samma energi som ett ton kolvätefuel. Så det blir en väldigt kort flygtur på 3000 kg batterier, den kan bara köras i cavok conditions.
Man försöker här upphäva viktproblemen med att ex mass vikten skulle vara lika vid take off som landing.
Ingen skillnad mtow-mlw. man kämpar med alla medel även lögner för att försvara sin orealistiska affärsidé batteriflyg.
råger
2024-02-14 13:00:08
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Klart det går att köra på batteri/el men du behöver en riktigt
riktigt riktigt stor APU som driver en generator som laddar batterierna
under flygning.
Ett enkelt tankeexperiment
2024-02-14 11:58:05
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Låt oss konvertera en SAAB340 till eldrift.
Tomvikt 8000kg
Max landningsvikt 12900kg

Vi kan alltså klämma in 4900kg med batterier och last.
Om vi fyller kärran med 34 passagerare och använder standardvikten 84 kg får vi 2856 kg. Om 10 pax tar en 13 kg väska blir den totala payloaden precis under 3000 kg.

Vi har altså plats till 1900 kg batterier.

De bästa batterierna har en energidensitet på ca 200 Wh/kg så vi får då in 380 kWh.
SAAB340 motorer kan genera 2788 kW tillsammans med full gas. Låt oss anta att man använder ca 50% gas under en normal flygning = ca 1300 kW.

Då kan man flyga i 17 minuter...

Jag förstår varför heart har gått över till hybrid.

Rätta gärna mina antaganden. Jag har mest gissat.
Hakaol
2024-02-14 10:58:33
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Verkar ha fått in mycket investeringspengar igen
Bertil 1
2024-02-14 09:45:34
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
@Hakaol,

https://branschaktuellt.se/industri/210429-elflygstillverkare-varslar-personal/
Hakaol
2024-02-14 08:57:31
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Nyfiken var kommer uppgiften om att man varslar 70 personer
Grounded
2024-02-14 06:45:27
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Någon föreslog att elflyget kommer dra nytta av lättare byggmaterial, mer strömlinjeformning, osv. Precis som om inte flyget alltid maximerat dessa parametrar. Om man jämför med bilbranschen så visst finns chansen att ngn luftens Tesla kliver in på scenen och förvånar flygvärlden, men Teslas bedrift låg i att använda befintlig,teknik i ett outnyttjat marknadssegment. Hart har å sin sida tagit på sig att upphäva naturlagarna, a different ballgame. Så - nyckelfrågan, vilka är investerarna, är det traditionella riskkapitalister, flygföretag som ska green-washa, utvecklingsfonder, d v s mina skattepengar.
Af
2024-02-13 22:36:31
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Reservsoppan för en Saab 340 väger ca 5 % av MTOM. Om energin i batterier väger (snällt) 10 gånger mer skulle den energin väga 50 % av MTOM i en konverterad Saab. Sen behövs ett flygplansskrov också. Pax då?

Men såklart ingen vet vad MTOM för ES-30 är eftersom den inte anges på hemsidan. Den kanske är dubbelt så tung som en Saab 340. Men då behövs ännu mer batterier...
thomas
2024-02-13 18:33:43
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Detta är inget annat än en gigantisk bluff
Har varit från början, scam men driver detta orealistiska projekt.
Bertil 1
2024-02-13 16:57:12
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Då börjar korthuset Heart Aerospace krackelera, varslar 70 personer.
Hakaol
2024-01-14 16:57:01
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Men tydligen får man in Riskkapitalpengar. Men det är klart tiden närmar sig när man måste börja visa upp hur långt i utvecklingne man har kommit
thomas
2024-01-14 12:37:48
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
"AF" 300 miljoner back och inte ens en prototyp är byggd!
finns väl inte ens en rigg eller mock up, trots att de efter egen uppgift har + 300 beställningar
De som driver detta vet att det är ett ogenomförbart projekt,
man kommer aldrig kunna bära med sig energilagringen i form av batterier, oavsett om batteritekniken går framåt
Vikt är allt I flyget, det måste finnas utrymme för kommersiell payload.
Af
2023-12-28 09:49:46
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Flygtorget måste bli mer kritiskt till vad man skriver. Räckvidd på elflygplan måste givetvis uppfylla samma krav som övriga flygplan. Då kan man inte bara köpa "räckvidd 400 km".
Det kan vara räckvidd tills energin tar slut.
Det kan vara räckvidd enligt VFR.
Det kan vara räckvidd enligt IFR. Då får man ange alternativets avstånd (tex 120 nm för Visby).
Räckvidden på 800 km som nämns i artikeln om JSX finns inte ens kvar på Hearts hemsida längre.

Och om några dar nytt bokslut. Tom 2022 över 300 miljoner back...
@få det rätt
2023-12-19 11:34:06
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Massa är en fysikalisk storhet emedan kg är en enhet, alltså inte samma sak.
@få det rätt
2023-12-18 16:16:28
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
på tal om att få det rätt:
MLM är antingen samma eller lägre än MTOM. Flertalet flygplan har ingen skillnad på vikterna.
få det rätt på flygtorget,
2023-12-18 12:24:54
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Mass och kg är samma sak
Mass en fysikalisk enhet som påverkar ett objekt energiinnehåll

Så mlw gäller den är lägre än MTOW på allt flyg
Alltså begränsning där.
Massamannen
2023-12-14 23:29:21
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Thomas! Grattis till nytt rekord i lång mening.
Jag noterar att du i varje fall har släppt ditt load sheet och nu pratar om att det är svårt att få vettig payload. Där har du rätt och det känner alla som har något med heart givetvis till.
Det kan mycket väl vara så att Herat misslyckas men det vet varken du eller jag så lite ödmjukhet hade varit klädsamt.
Själv väljer jag att hoppas på projektet. Tänk vilket uppsving det svenska flyget kunde få om det blev succé!
thomas
2023-12-14 12:24:47
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Med alla reservationer och dauts från flera kommentatorer här,
detta kommer att avslöjas som en stor bluff från början till heart konkursen, grundproblemet som jag skrivit från början man kan inte bära med sig under hela flighten själva lagringen av energin och samtidigt få ut nån vettig kommersiell payload.
Var är nu massmannen med sina kvasi helt ovetenskapliga mass vikts förklaringar?
De här tvivlet kommer att sprida sig och omöjliggöra alla försök till ny oändlig kapitaltillförsel.
Detta kommer inte att fungera, då helt feltänkt från början, de i projektet vet detta därför byggs ingen mock upp eller prototyp, kommer aldrig att göras.
Hakaol
2023-12-14 10:33:25
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Det är nog som flera skriver Flygbolagen lägger en preliminär order för att om det lyckas vara med i kön . Däremot om det skullem vara fasta Ordrar 250 stycken så försår inte jag varför det inte redan nu är igång och byggs en Anläggning där man ska tillverka Flygplanen 2028 när man sagt att man ska flyga är inte speciellt långt borta
thomas
2023-12-14 10:07:02
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Ja optioner utan nåt bindande, har noll värde.
Men hur länge kan detta pågå utan att nåt konkret visas upp?

@Per
2023-12-14 09:42:26
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Det är just optioner som bolagen har. Man kan när som helst avboka dessa beställningar. De stora bolagen har dessa "köp" som miljö PR, så man kan prata om hur miljövänliga man är. Sk. greenwashing
Sv Per
2023-12-14 09:01:08
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Många bokar nog preliminära köp "om det kommande flygplanstypen uppfyller kraven". Man nyttjar både hängslen och livrem med möjlighet att avboka helt.

Tiden får visa vad det blir.

thomas
2023-12-14 08:47:07
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Ta den kommentaren när prototypen ser dagens ljus
Det borde väl ske snart heart har ju hållit på några år,
Vad har dessa bolag tecknat order på? På vilka specifikationer?
Det är ju bara heart som.påstår att de har beställningar, har nån kollat hos dessa beställare att de verkligen beställt?
Jag tror inte någon beställer något utan att det ens finns något konkret
Per
2023-12-13 23:20:50
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
@Arne
”Osäljbar”?
Hittills har Heart 250 stycken bekräftade flygplan i orderboken med köpoptioner på ytterligare 120 flygplan och avsiktsförklaringar för ytterligare 91 flygplan. Stora bolag som United och mindre bolag som SAS.
Fast, alla flygbolagen har förmodligen fel. Dom tar antagligen inte del av all kunskap som finns på Flygtorget. *ironi*.
thomas
2023-12-13 10:41:02
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
"Gäller även mzfw"???
Den vikten kan inte ens finnas om man inte bär med sig fuel.
Man ser på brandflyg där vinge viker sig och flyget störtar hur viktig den vikten är att inte överskridas.
De här tänkta batteriflygen kanske ska transportera chipspåsar?
Att få med sig nån payload av komersiellt värde med batteriflyg är ogörligt oavsett utveckling av batteri tekniken.
De som satsat på heart kommer att förlora allt.
Arne
2023-12-10 22:49:59
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
@Hakaol Av Pilatus hemsida och ett stort antal andra bilder framgår att Pilatus PC12 har fembladig Hartzell propeller. Motorn ger 895 kW. Saab 340B har 1375 kW och fyrbladig propeller. BAe146 hade fyra motorer av samma skäl men det dröjde inte länge innan bl.a. Fokker100 klarade samma prestanda med två. Frågorna är nog akademiska, ES30 är vad jag kan se en fullständigt osäljbar produkt. ES19 hade möjligen fungerat med en framtida bättre batteriteknologi.
Robban
2023-12-10 12:39:01
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Bortser man ifrån att det inte är särskild troligt att Heart Aerospace kommer att tillverka något batteridrivet flygplan, eller batteri hybrid flygplan.
Kan man jämföra det här projektet med Howard Hughes ” Sproose Goose”.
Batteridrivna flygplan i kommerciell trafik kommer, tack o lov, inte att hända. Batteridrivna flygplan är på inget sätt ” framtiden” . Satsa på något vi vet fungerar i stället, fossilfritt flygbränsle.
Hakaol
2023-12-10 11:36:02
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Läser om alla som är tveksamma till Heart och deras Heart ES30 vilket jag också är det som trots allt förvånar mig hur lyckas dom dra in pengar för att hålla projektet rullande och hur länge om man läser till exempel att man ligger i topp vad gäller löner
@Arne
2023-12-09 20:58:23
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Troligen sätter man 4 motorer för att vid ett motorbortfall har man 75% kvar. Frågan är om ens det ger tillräckliga stigprestanda.
Klart det finns 7-bladiga propellrar, tex på Pilatus PC-12.
Tecnam skriver att de tror att elmotorerna måste bytas efter några hundra laddningar för att uppfylla säkerhetskraven. Därför går de inte vidare med sitt projekt. Med tanke på att elflygplan bara går att använda på (mycket) korta linjer måste det flyga många leggar per dag om det ska bli lönsamt. Tänk att byta batterier varannan månad, sen får man inte ut max effekt vid start längre (det avtar ju redan efter lite taxning...
@thomas
2023-12-09 14:20:09
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Åter igen: att den maximala landningsvikten måste vara lägre än den maximala startvikten är varken en naturlag eller en regel. I ett renodlat el-flyg kommer de två vikterna/massorna av naturliga skäl vara samma (gäller även MZFM).
thomas
2023-12-08 18:39:38
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Hörru svammel mass mannen
Landningsvikten är flera ton lägre än take off vikten
Detta begränsar att bära med sig tunga batteri paket
Vadå förstärkta landställ det skulle addera ytterligare vikt
Inkonsekvenserna är totala motstridiga omöjliga att tekniskt genomföra. Därav ingen mock up ingen prototyp och då har det gått flera år sen start. Dröm vidare
Hakaol
2023-12-08 11:04:28
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Man måste ge dom beröm för att dom är duktiga på att få in riskkapitalpengar hoppas det leder till något bara
Realist
2023-12-08 00:26:06
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
.

När det gäller ny bättre teknik ska man
aldrig säga ALDRIG.

Det är faktiskt möjligt att flyga Globen runt
med ett el-flygplan och då med hjälp av solceller
på vingarna.
Detta experiment har genomförts med framgång.

Om trafikplan med många passagerare på
sikt kan göra det samma, vet ingen med säkerhet.
Det råder delade meningar om detta.

Säga aldrig, aldrig - säg kanske

.
En Roffe
2023-12-07 21:50:27
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Så mycket mylla som båda sidor bidrar med så kan vi snart plantera både morötter och potatis. Jag nöjer mig med att konstatera att båda sidor jobbar hårt på att tänka bort en del saker, t ex forskningsprojektet som ska integrera batterierna med vad man i bilkretsar kallar den bärande karossen. Bara där så har vi sparat in en hel del övervikt. Dags att inventera läget om en tio-femton år...
@thomas
2023-12-07 10:37:03
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Ja, du har helt rätt i att batteriernas vikt och relativt låga energi-innehåll är elflygets utmaningar. Du har dock snöat in och virrat bort dig i max landning mass vs max take off mass.
Släpp ditt load sheet och konstatera i all enkelthet att elflygplan blir väldigt tunga om de ska ha tillräckligt mycket batterier för att kunna flyga en vettig distans.
thomas
2023-12-07 08:31:59
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Lägg ner Heart kramare de kommer aldrig komma ut med ett elflygplan På grund av de viktbegränsningar jag angett
Läs på finns mycket om svårigheter med batteriflyg på nätet
och den begränsade minimala payloaden ett sånt plan kan ta som undergräver kommersiella förutsättningar. Finns fler än jag som kommit till den slutsatsen.
Arne
2023-12-06 23:41:12
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Har grunnat på fyra andra frågor, hoppas någon kan svara:
1) Varför fyra motorer när det uppenbarligen räcker med två? Har det någonsin i modern tid funnits ett fyrmotorigt 30-stolarsplan?
2) Varför sjubladiga propellrar? Tror inte någon tillverkare tillhandahåller sådana. Airbus 400 M har åttabladiga men de överför 8,25 MW. ES30 har gissningsvis 750 kW per motor. Då räcker fyra eller tre blad. Ska Heart tillverka propellrarna själva?
3) Hybridaggregatet måste rimligen kunna producera starteffekt för motorerna, ca 3 MW. Spanade lite på tillgängliga APU och hittade inte någon på mer än 500 kW och den vägde 240 kg. Ska Heart tillverka ett eget 3 MW aggregat och vad kommer det att väga?
4) På sin numera borttagna frågesida angav Heart att batteriet klarar 1000 laddningar men att man räknade med att få upp detta till 3000. Antag att batteriet kostar 10 mkr att byta och har noll skrotvärde. Då kostar varje tankning 3300 kr innan man har börjat tanka. Hur säljer man ett sådant plan till en pressad vd?
MTOM
2023-12-06 18:28:41
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Snälla thomas - lägg ner. Om du ska debattera fpl's Massa. Läs på, du är inget annat än en novis!
thomas
2023-12-06 17:09:09
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Bla bla bla
De begränsande vikterna har inget med var på jorden man är,
det är flygplanets egna viktbegränsningar som alltid gäller.
Nån har ju redan vidimerat att kraftigare landställ etc är förutsättningar
det innebär vikt som läggs på, landningsvikten är oavsett mlw eller mass mkt mkt lägre än take off vikten, därav omöjligt bära med sig tunga batteri paket, sen ska pax vikten läggas på, energin till alt flygplats adderas, min slutsats kvarstår. Vi kommer inte se trafikflyg som går på batterier.
thomas
2023-12-06 16:19:30
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Det som begränsar alla flygoperationer är endast MTOW MLW MZFW
Inget annat, massan räknar man aldrig på i detta sammanhang den är inte relevant. Man gör allt för att minska flygplans vikt under tillverkning för den drar fuel.
Vi får se vem som har rätt, det går inte att bära med sig tunga batteripaket, dessutom ha el till en 45 min alt. flygplats om dåligt väder.
@thomas
2023-12-06 14:22:54
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Ojoj, Thomas, det här börjar bli pinsamt.
Vi diskuterar elfygets förutsättningar och du yrar om vikt och balansberäkningar.
Själv har jag jobbat i tung luftfart i 20 år. De senaste 12 åren har jag räknat ut Landing MASS och Take off MASS inför varje start. I jobbet innan det kallades det för Weight. Samma sak men egentligen är mass det korrekta eftersom gravitationen skiljer sig på olika delar på jordklotet.
Hur som helst är detta helt ovidkommande för tråds ämne.
Ett load sheet är också helt ointressant.
Att bygga ett flygplan där max landing mass = max take off mass är inga problem.
Elflygets problem är energidensiteten i batterierna och det är därför Heart nu jobbar på en hybrid.
John Doe
2023-12-06 12:57:48
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
@Thomas

I ställer för att vara dryg och en "Messerschmitt" så kan du enkelt googla och se att
det finns en term för "massa" dock är den inte så vanlig i Operation hänseende, då massan inte tar hänsyn till miljöfaktorer som bränsle densitet, typ av bränsle, temperatur m.m.

Troligtvis så är el flygplan mer intresserade av MTM, eftersom själva elen väger inte så mycket utan det är batterierna, och där sticker jag ut hakan och säger att batterivikten inte ändra så mycket av temperaturen, men det kan säkert någon upplysa oss om

Just my 2cents

JD
Enheter
2023-12-06 12:47:26
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Thomas både MTOM, MLM osv, Samt MTOW MLW osv, förekommer, i praktiken är det ju nästan samma sak men rent fysikalisk så är det ju mer korrekt att referera till en massa (MTOM) istället för en vikt (MTOW), eftersom gravitationskomstanten varierar något på olika latituder samt är lägre på hög höjd. SI för tyngd är ju Newton och massa är kg

När jag pluggade flygteori så använde man MTOM, MLM osv medan idag har nog MTOW, MLW, ändå blivit vanligast trots att det inte är helt korrekt.. man anger ändå tyngden i kg/lbs
Hakaol
2023-12-06 12:00:34
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Finns en artikel i länken här som beskriver lite om möjligheterna med Batteridrivna Flygplan: https://ftfsweden.se/wp-content/uploads/2020/02/Bevingat-2020-1.pdf
thomas
2023-12-05 14:08:44
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Sluta nu Du surrar i nattmössan nåt mlm finns överhuvudtaget inte, ej heller på loadsheet, är Du en fjortis wannabe? eller jobbar Du på heart?

Bara MZFW MTOW och MLW + även en balance sheet,
att DOI hamnar inom gränsvärden på vingkordan.
Detta dokument utgör grunden för flygplanets (alla flighters) operationella och strukturella begränsningar får inte överskridas.
Det kan alla piloter här på forumet vidimera.

Vid haverier under take off är loadsheet det första utredarna tittar på.
@thomas
2023-12-05 09:07:19
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Men om du verkligen hade haft kunskap om flygplan och hur de byggs/designas så hade du vetat att MLM och MLW i princip är det samma. MLM = Max Landing Mass.

Ett exempel för ett flygplan som är ungefär lika stort som Heart ES-30:
SAAB 340B
MTOM: 13155 kg
MLM: 12925 kg

Skillnad 230 kg.
Lite starkare landningsställ och vingbalk så hade man kunnat landa med MTOM. Med andra ord inget problem som stoppar elflygplan.
thomas
2023-12-04 16:52:59
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Jag har skrivit mlw (max landing weight)
MTOW (max take of weight)
Läs vad jag skrivit, Du vet inget om flygplans strukturella begränsningar.
@thomas
2023-12-03 17:58:45
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Det blir ganska tydligt att du inte riktigt vet vad du pratar om när du påstår att MLM alltid måste vara under MTOM. På en massa lättare flygplan är MLM=MTOM. På lite större flygplan finns det vinst i att designa flygplanet med en lägre MLM men det är på inget sätt en naturlag. Helt upp till ingenjörerna att bestämma om det ska vara en skillnad eller inte. Med andra ord inget som stoppar utvecklingen av elflyg.
Skeptikern
2023-12-03 17:31:32
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Men det är väl dags att tex. Heart börjar redovisa vad som ska gälla. Ska det finnas värme, luftkonditionering, avisning och tryckkabin ombord?

Och hur lång blir IFR-räckvidden med ett alternativ 45 minuter bort? Idag kan "reservsoppan" vara ca 2-3 % av startvikten, men med batterierna med 20 gånger mindre energi per viktenhet blir bara reserverna 50-60 % av startvikten. Sen behövs ju energi till destinationen, flygplanets vikt och kanske en passagerare.
thomas
2023-12-02 12:41:14
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Nu blev det tyst på batterikramarna.
Logiska fakta kvarstår helt orealistiskt speciellt för flyget.
Nästan lite Lorrry uppfinnaren varning
"det hade jag inte tänkt på"

Viktor
2023-11-30 08:55:41
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Jag vågar påstå att Heart Aerospace aldrig kommer att producera något el flygplan.
Man borde tänka om helt. Satsa på fossilfria bränslen istället.
Tyvärr har det blivit så att det är en hel religion med batteridrivna bilar och allt möjligt annat ska också vara el/ batteridrivet.
Det är ingenting annat än djupt vansinnigt..
För det första är det på inget sätt miljövänligt att producera dessa batterier, Elen räcker absolut inte till varken i Sverige, Europa eller USA som är de som intelligens befriat påstår att framtiden är elektrisk”
Dessutom är vi extremt långt ifrån att el är grönt, nöstan 70 % av all el som produceras idag är svart, i Europa går det åt helt fel håll. massor med kol och brunkol eldas upp i båda Tyskland, Polen och flera andra EU länder.
En amerikansk vetenskaps man sa nyligen i debatten om batteri drivet allt att om man föreställer sig att producera batterier för t.ex. 500 miljoner batteridrivna bilar, då skulle det ta 400 år att producera dessa .
thomas
2023-11-30 07:37:50
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
MLW max landing weight är avsevärt mkt. lägre än MTOW på grund av flygplanets strukturella begränsningar, landning utsätter flyget för hög belastning. Vid bruk av kerosin bränner man bort vikten med trip fuelen
Hur lösa detta då man bär med sig tunga batteri paket från start till landning.
Hakaol
2023-11-29 19:27:27
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Svar till Otur: Heart Aerospace stor vad jag tror inför en stor utmaning.
Det du skriver om lättare Konstruktion där har man alltid problem när man bygger nya Flygplan jag antar att dom ska ha en Tryckkabin vilket ställer högre krav på hållfasthet.
Effektivare Aerodynamik vad gäller Styrytor har jag bara sett ett Elservo som flyttar en Klaff eller Roder upp och ner inte direkt samma sak som när du får Luftkrafter eller ska se till att Flygplanen uppfyller hela Flightenvelopen

Samma med Propellrar det jag har sett på deras Film är bara en Propeller som snurrar har inte som hur dom tänkt omställningen

Lägre hastighet ingen aning

Effektivare Batterier ja där utvecklades väl hela tiden

Kortare räckvidd. Vet inte vad man pratar om för räckvid men det måste alltid finnas tid till ett alternativ .


thomas
2023-11-29 19:12:15
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
"Otur" indikerar det inte att nåt inte stämmer med heart när man inte har visat upp mock up eller prototyp.
Saab aerospace är proffs på att bygga flygplan de har inte gett sig in i batteriflyg, varför?
Ja finns flera projekt bl.a ett Norskt men nu nerlagt.
concorden var egentligen en flygande bränsle tank, fuel överallt då man måste ha med sig 90 ton för att krossa pölen, men den förbrukades under flighten, att bära med sig batterivikten till destinationen är ogörligt
Otur
2023-11-29 09:37:35
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Attans! Vilken otur att Heart och alla de andra elflygsprojekten inte har tänkt på det!

Visst finns det stora utmaningar men att säga att det är omöjlig är löjligt.
Man kan göra mycket för motverka batteriernas stora vikt:
*Lättare konstruktion
*Effektivare aerodynamik
*Effektivare motorer och propellrar
*Lägre hastighet
*Effektivare batterier
*Kortare räckvidd
ing.
2023-11-29 09:26:21
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Energin Kerosinet förbränns flygplanet blir lättare utmed flighten.
Batterivikten blir kvar hela tiden där är den fysiska begränsningen man inte kommer runt.
Det pågår nu forskning att få fram effektivare batterier, Tessla driver ett framtidslab, men oavsett kommer man inte ifrån batterivikten.
Dessutom som i rubriken om allt inrikesflyg skulle ersättas med elflyg är miljövinsten försumbar bara 7% på allt Svenskt flyg.
Hakaol
2023-11-29 08:28:00
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Antar att du menar Heart Aerospace eftersom jag är nyfiken följer jag vad som skrivs om dom och även deras hemsida. Blir förvånad över det höga löneläget (snitt över 100000/mån) sedan är det väl så att man tar in riskkapitalpengart men troligtvis kommer kassan att sina så småningom. Väldigt intressant med deras plan hur det ska gå till att ta fram ett fungerande Flygplan som ska vara Certifierat och klart att börja Operera under 2028
En Roffe
2023-11-28 20:09:55
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Jo, det kan finnas vissa möjligheter att kunna göra något åt vikten. Om man ser till att ha type rating på omvärldsbevakningen (och aktar sig för stuprörstänkande) så kan man hitta godbitar som t ex forskningsprogrammet som undersöker hur man ska kunna integrera batterierna med den bärande karossen i bilar. Det ska både minska på vikten och öka på utrymmet. Redan där börjar det bli riktigt intressant. Och som har sagts tidigare, så bör man ju för det mesta (first catch of computer, som Avon skulle ha sagt) inte börja med de största planen, utan göra vad som redan görs, börja med de mindre planen, allt ifrån minstingen Pipistrel till regionalmaskiner som t ex den välkända Heart.
Pilot
2023-11-28 15:19:16
SV: batteriflyg helt orealistiskt en omöjlig e ...
Aha okej.

Intressant.
 

Tillbaka

HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev