Skriv ut  

Elflyg ska upp i luften senast 2030

Flygnyheter, Redaktionen, den 16 augusti 2024
Transportministrarna från de nordiska länderna har kommit överens om att samarbeta för att utveckla elflygplan. En gemensam "elflygsdeklaration” har skrivits under och visionen är att Norden ska bli världsledande och leda vägen i utvecklingen av elflyg.

Elflygsdeklarationen ska bana väg för etablering av nordiska fossilfria flyglinjer senast 2030 och främja införandet av elflyg i Norden. Tanken är att bland annat att ta fram ett gemensamt regelverk för elflyg för att underlätta för flygresor i Norden.
 
– Elflyg är en viktig del i omställningen av flyget. Tillsammans med andra hållbara flygbränslen kan utsläppen minska och utvecklingen påskyndas mot en fossilfri flygsektor. De nordiska länderna har potential att bli pionjärer för etablering av kommersiellt elflyg i större skala. Elflyg kan öka tillgängligheten, inte minst i de mer glesbefolkade delarna inom Norden, säger infrastrukturminister Andreas Carlson.
 
Även Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg anser att Norden kan bli ledande globalt i utvecklingen av elflyg:
– Norden är den självklara platsen för elflyg. Vi har tillverkare som svenska Heart Aerospace, flygbolag som vill ligga i framkant av flygets omställning, stort behov av effektiva, fossilfria transporter och fossilfri el. Initiativet från det nordiska transportministermötet i Göteborg är därför helt rätt och mycket välkommet.
 
2022 enades de nordiska transportministrarna om att bana väg för etablering av nordiska fossilfria flyglinjer senast 2030. Detta ska ske genom att främja en fossilfri flygsektor globalt och uppmuntra till framtida samarbeten mellan de nordiska länderna.
– Deklarationen som antogs i Fredrikstad i kombination med dagens gemensamma deklaration ger oss goda förutsättningar att stärka det nordiska samarbetet och främja utvecklingen av flyglinjer som trafikeras med elflyg, säger Andreas Carlson.
 
Något nytt ekonomiskt bidrag till elflygsutvecklingen kommer dock inte ske i Sverige i samband med avtalet.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Politiker
Skrivet av realist, 2024-08-17 12:41:34
i Norden och EU är tydligen så intelligensbefriada att dom tror att bara för att dom säger att ”Elflyg måste sättas i drift senast 2030, så kommer detta att hända…Helt verklighetsfrånvänd. Detsamma gäller hysterin om att det inte får produceras bensin och diesel drivna bilar efter 2035, detta kommer inte heller att hända..
Anmäl inlägget
Woke mafian
Skrivet av johnny , 2024-08-17 12:36:53
är tydligen så pass verklighetsfrånvända, att man tror det går att driva trafikflygning med batteridrivna flygplan.. Helt idiotiskt
Anmäl inlägget
orealistiskt är bara förnamnet
Skrivet av thomas , 2024-08-17 12:14:33
Det är kanske deklarationen som ska få att flyga, vik den som ett papplan kasta den flyger säkert några meter och är billig att producera. Det här visar tydligt på total inkompetens på de som närvarade i detta möte.
Anmäl inlägget
Var realistiska miljömuppar
Skrivet av Biggles, 2024-08-16 14:09:10
Glöm elflyg, dessutom ska vi alla ta tåget enligt PK hysterin.
Anmäl inlägget
detta med elflyg
Skrivet av thomas , 2024-08-16 13:20:37
Ord orealistiska förhoppningar
Om det vore så att det skulle vara ens möjligt skulle väl heart kommit upp med något vid det här laget detta trots spenderade hundra tals miljoner i risk kapital, här ska inte ens nya pengar satsas, kanske de räknar med att få sina skrivbord att flyga.
Man kommer aldrig runt de strukturella begränsningarna, i MTOW och att MLW är mycket lägre då påfrestningarna på materialet och konstruktionen är högre vid landning.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
MFK
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev