Skriv ut  

BRA börjar flyga för SAS

Flygnyheter, Redaktionen, den 17 september 2024
BRA har ingått ett avtal som innebär att bolaget efter årsskiftet kommer att flyga på uppdrag av SAS, primärt med Arlanda som bas. Uppdraget är värt omkring sex miljarder och sträcker sig över sju år.

Satsningen innebär att flygplansflottan kommer att utökas och fler piloter samt mer kabinpersonal kommer att rekryteras. BRA fortsätter att flyga alla linjer som vanligt med Bromma som huvudflygplats fram till och med december 2024 skriver BRA i ett pressmeddelande.
 
De senaste åren har BRA utvecklat affärsområdet kontraktsflygningar åt researrangörer och andra flygbolag, detta utgör idag mer än hälften av verksamheten vid sidan om inrikes reguljärflyg. Inrikesmarknaden är betydligt mindre än den var före pandemin samtidigt som efterfrågan på kontraktsflygningar har ökat vilket lett till beslutet att inte fortsätta med reguljärverksamheten.  

Det här samarbetet med SAS gör att vi både kan ta ansvar för flyginfrastrukturen i Sverige samtidigt om vi stärker verksamheten långsiktigt och säkrar jobb inom bolaget trots en utmanande inrikesflygmarknad, säger Per G. Braathen, styrelseordförande och ägare av BRA.   

Vi satsar nu på det affärsben som har bäst marknadsmässiga förutsättningar. Vårt fokus just nu är att flyga våra kunder som vanligt ända fram till årsskiftet. Från och med nästa år kommer vi att flyga resenärer, men inte själva sälja biljetterna, säger Ulrika Matsgård, VD BRA. 

BRA meddelar samtidigt att de kommer anpassa organisationen utifrån en renodling av verksamheten utan den olönsamma reguljäraffären. Beslutet innebär att ett varsel kommer att läggas under dagen som berör marktjänster och administrativa funktioner. Samtidigt kommer det att ske en utökning av flygplansflottan och det finns rekryteringsbehov av flygplansbesättningar. Fackliga organisationer och medarbetare är informerade. 



Kommentera artikeln
Det finns 61 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SAS ett Svenskt bolag
Skrivet av Sv Fritz Klyka, 2024-09-21 16:50:15
SAS är ett Svensk Aktiebolag punkt slut.

Svensk lag gäller!
Anmäl inlägget
Perfekt!
Skrivet av Rutger , 2024-09-18 22:21:44
Det här är ju helt perfekt! Jättebra att SAS använder BRA som underleverantör istället för det oseriösa bolaget xfly.. Med tanke på xfly/nordica kommande konkurs så är nog detta ganska oundvikligt.
Anmäl inlägget
Brommas tid är förbi
Skrivet av Realist, 2024-09-18 21:33:47
Bromma flygplats förlorar pengar och BRA förlorar pengar. Med andra ord är de enda som är glada de som flyger till Bromma. För den som ska från en del av Sverige till en annan kommer det här bli bra för att det blir ett bättre inrikesnätverk på Arlanda. Stockholm är för litet för två flygplatser. Det är fakta men jag tycker att det är tråkigt eftersom jag tycker att det är bekvämt med Bromma.
Anmäl inlägget
Svar:joakim
Skrivet av Fritz Klyka, 2024-09-18 21:23:56
Känner ingen samhörighet alls med SAS. Spelar ingen roll hur desperat än danskarna eller Anko försöker hävda bolagets ”skandinaviskhet”. Det är ett danskt bolag. Bara löjligt att kalla det skandinaviskt.
Anmäl inlägget
Målning
Skrivet av Målaren, 2024-09-18 18:45:45
All annan wetlease flyger för SAS har SAS färger så självklart att BRA också kommer få det.
Anmäl inlägget
@Långbänken
Skrivet av Amapola, 2024-09-18 17:58:10
Det går alldeles utmärkt att flyga F50 på Bromma, innan pandemin flög vi ju 5 linjer åt BRA och som du säkert minns så brummade inte Fokkern mer än ATR då heller trots att den har betydligt bättre prestanda och fungerar väldigt bra att flyga i nordiska klimat.
Anmäl inlägget
@Gh
Skrivet av Vet, 2024-09-18 17:54:08
Har inte sett så ut på passagerar siffrorna.
Anmäl inlägget
Skämtar du
Skrivet av @Gh, 2024-09-18 17:23:40
” Tåget” i Sverige fungerar uselt, om man ska vara framma till utsatt tid funkar tåget , SJ, absolut inte.
Enda andra möjligheten är bilen.
Anmäl inlägget
Göra SAS till en "svenskt" bolag igen.
Skrivet av joakim, 2024-09-18 16:49:49
Nu kommer säkert ett jättegalen ide.
Kan det vara ett sätt att stärka känslan av SAS som ett "svenskt" bolag. Öka nationalismen bland passagerarna.
Som det är nu så ägs SAS av Danmark/Nederländerna och Frankrike och flygs av balter via xfly och cityjet. Finns inget svenskt alls.
BRA är ju en svenska bolag med svensk personal.
Anmäl inlägget
Byta färg
Skrivet av Kikki, 2024-09-18 16:46:02
Kommer alla maskiner målas om till sas färger? BRA försvinner visuellt och det går inte att boka med dom längre?
Anmäl inlägget
BRA lögnare!
Skrivet av Långnäsa, 2024-09-18 15:27:26
Bolaget som hade slogan "För Bromma ligger bättre till"...En gång i tiden.

Riktiga lögnare!
Anmäl inlägget
Helt ok
Skrivet av Yngve, 2024-09-18 15:04:21
Detta är ju ett bevis på att det INTE går att få lönsamhet inrikes från Bromma.Det är helt enkelt för få människor som flyger.Och ett flygbolag måste tjäna pengar annars går det ju inte.
Tycker dem gör helt rätt som går till Arlanda.Bromma var ju ändå på väg bort.
Anmäl inlägget
Dåligt? ja troligen
Skrivet av Gh, 2024-09-18 13:51:56
Tyvärr är det allt mer ett monopol av inrikes vi ser nu.
Jag tror många kommer att ta tåget då Arlanda är för långt ifrån stan då Bromma har sin nich som snabb stads flygplats.
Anmäl inlägget
Något vi andra missat?
Skrivet av @Långbänken, 2024-09-18 13:09:45
F50 tillverkades mellan 1985 och 1997 då Fokker gick i konkurs och fabriken lades ned. Att hitta sex "nya" blir därmed en aning knepigt... Amapola/Populair köper upp allt de kommer över men det finns inte många kvar att köpa som inte är helt förfallna. Leasing är nog heller inte aktuellt då 30-40 år gamla flygplan köps för barnens veckopeng. Sen är frågan om en bullrande F50 ens får starta på Bromma?
Anmäl inlägget
Hoppas Amapola tar över
Skrivet av 737, 2024-09-18 12:11:04
Håller tummarna för att Amapola tar över trafiken på Bromma.
Anmäl inlägget
Svar kapten B737
Skrivet av Spånga bo, 2024-09-18 09:54:48
Du skriver "Bromma och önskar sig bullarfria kvällar... Bromma har varit igång sedan över 80 år tillbaks. Hur tänkte ni när ni flyttade dit? "

Tanken var att Bromma skulle stängas efter att Arlanda hade öppnats.
Man räknade med att det skulle ta några år inte att det skulle ta 50 år.

Bodde i Spånga i början av 1970 talet.
Anmäl inlägget
Gigantisk risktagning
Skrivet av Långbänken, 2024-09-18 09:37:03
Ingen ska få mig att tro att SAS skrivit ett långt avtal utan att ha ett flertal "exits", med möjlighet att säga upp avtalet vid ändrade förutsättningar. Tänk när Amapola aviserar att man leasar in sex nya F50 och börjar flyga från Bromma på de fetaste linjerna januari 2025? Då faller ju hela idén som ett korthus. Hur kan BRA ta en sådan risk? Fullständigt obegripligt.
Anmäl inlägget
Vettig synergi
Skrivet av NissePH, 2024-09-18 09:17:58
BRA på tunna linjer stöttar såväl SAS som BRA som Sverige. Inrikesflyget behövs.
Anmäl inlägget
Bromma - borde bli Säve som Säve flygplats
Skrivet av Anonym , 2024-09-18 07:16:41
Gör Bromma flygplats till ett motsvarande Säve flygplats i Göteborg. Samla all samhälsnyttigt flyg & allmän flyg i huvudstad området. Då kan man lägga ner fly Västerås flygplats.
Anmäl inlägget
utebaser
Skrivet av crew, 2024-09-18 02:17:56
Hoppas SAS tar tillvara på utebaserna som BRA har och stationerar ATR i Göteborg, Malmö, Ängelholm, Visby och inte bara har bas på Arlanda.
Det minskar antalet hotellnätter för övrigt Crew i både SAS och Bra och sparar pengar.
Anmäl inlägget
Bra upphör med egen reguljärtrafik
Skrivet av Norrland, 2024-09-18 01:51:20
”Från och med 1 januari 2025 kommer BRA fortsätta att flyga inrikes men på uppdrag av SAS och därmed inte själva sälja biljetter.”

En dålig dag för Sverige.
Anmäl inlägget
en norrman, en holländare ...
Skrivet av @EE, 2024-09-17 21:39:00
Visst är det fint när en norrman och en holländare går tillsammans och skapar ett oligopol som styr Svenska flygmarknaden. Just nu finns ingen som kan konkurrera. Vilka ska vi hoppas på. Norwegian, de verkar satsa sina kort i Norge.
Anmäl inlägget
Bromma
Skrivet av Bosse, 2024-09-17 21:09:04
Lika bra att lägga ned bromma och bygga bostäder istället
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Bulten II, 2024-09-17 18:32:45
Nu kanske vi på sikt kan få ett fungerande inrikesflyg.
Anmäl inlägget
Bromma
Skrivet av EE, 2024-09-17 18:07:51
Imponerande hur BRA och dess ägare lyckas få deras egna misslyckanden att handla om att få bort Bromma flygplats. Sen den här norrmannen tog över fina Malmö Aviation/BRA har det bara gått utför. Nu står ägaren i tv och säger att han vill ha bort det kommersiella flyget från Bromma, är ju klart att han vill, han vill ju inte ha konkurrens för sin trafik för SAS på Arlanda.
Anmäl inlägget
Högre priser
Skrivet av Sune, 2024-09-17 16:56:26
Det betyder att biljettpriser blir ännu högre än vad dom redan är. Det kommer inte vara en käft som har råd att flyga inrikes längre. Man får ta bilen i fortsättningen
Anmäl inlägget
Historik
Skrivet av Af, 2024-09-17 16:55:09
Hmm, hur var det nu i historien? Vad hände med bolag som var lierade med SAS? Transair, Scanair, Linjeflyg, Swedair...
Nästa?
Anmäl inlägget
Nytt kollektivavtal
Skrivet av @Pilot, 2024-09-17 16:01:12
Det avtal som SPF tecknat med BRAs ATR piloter är gällande för deras egen inrikesproduktion. Nu när hela bolaget tar en ny form och enbart erbjuder ACMI produktion så kan pilotkollektivet begära nya förhandlingar om ett nytt kollektivavtal för den nya produktionen. Det bör minst motsvara det som Xfly tidigare haft med SPF gällande ATR produktion.

Kommande tid kommer nog bli rätt turbulent för anställda.
Anmäl inlägget
Tunt om anställda snart
Skrivet av Pilot, 2024-09-17 14:43:25
Min fråga är vad som kommer hända med de anställda i BRA, de flesta kommer nog söka sig till andra bolag...

BRA är billigast att hyra in för SAS, Xfly betalade iallafall sina piloter en värdig lön...

Finns ingen orsak för piloter att flyga för BRA när man får rätt kass lön för samma baser som SAS anställda som iallafall tjänar lite bättre...

Tror BRA kommer förlora väldigt mycket på detta
Anmäl inlägget
SAS görs om
Skrivet av HR, 2024-09-17 14:25:36
Detta är bara början av transformationen av gamla SAS till nya SAS. Alla flygningar kommer att utföras av ACMI-bolag med egen personal. Skall bli intressant att se vilka nya ägare kommer att träda in och ta hand om SAS flygande personal och en stor del av flygplanen.
Anmäl inlägget
Nya spelregler
Skrivet av Anders, 2024-09-17 14:19:20
Detta kastar onekligen om spelreglerna på den Svenska inrikesmarknaden. Plötsligt finns det ingen konkurrens vilket kan innebära kraftigt ökade priser.

Kräver denna affär någon form av godkännande likt Wideröe och Norwegian då det näst intill skapar ett monopol.

Kommer någon annan aktör att våga satsa på nya linjer från Bromma?
Anmäl inlägget
Ekonomi
Skrivet av pers, 2024-09-17 14:08:16
Att bara flyga ACMI med en skandinavisk kostnadsnivå och svenska kollektivavtal låter inte helt optimalt med hänsyn till den konkurrens som råder inom EU och billigare alternativ från ÖstEuropa. Återstår att se om det är ett vinnande koncept.
Har BRA räknat rätt i denna kalkyl som många har snubblat på.
Anmäl inlägget
utan konkurrens blir det dyrt
Skrivet av thomas , 2024-09-17 13:56:33
Ett gyllene tillfälle för Ampola att växla upp annars blir det svindyrt att flyga inrikes.
Anmäl inlägget
Bromma behövs för elflyget
Skrivet av kapten-737, 2024-09-17 13:40:36
Bromma är en ideal cityflygplats för det framtida elflyget. Synd om Sverige om det läggs ner och en stor förlust för vårt försvar som NATO-land.

Svar till signatur "K" som bor i Bromma och önskar sig bullarfria kvällar... Bromma har varit igång sedan över 80 år tillbaks. Hur tänkte ni när ni flyttade dit?
Anmäl inlägget
Amapola / PopulAir
Skrivet av Air, 2024-09-17 12:51:20
Vilket läge för Amapolas PopulAir att ställa en F50 på Visby och flyga 4-6 avgångar till Bromma.
Blev ett smörgåsbord för Amapola om man vill in och flyga passagerare.
Anmäl inlägget
Ingen fara.
Skrivet av @AA, 2024-09-17 12:35:11
Är säkert mer än en av dessa destinationer som SAS tar över. Besättningsbaserna lär nog försvinna dock.
Anmäl inlägget
No
Skrivet av @Anon, 2024-09-17 12:27:14
Flights are not the main way of transportation within Sweden, it’s your car but there are also trains and busses. Of course SAS will look at deploying larger aircraft’s where two smaller ones are now overnighted but that is not a passenger problem. Ryanair was flying domestic but with a timetable nobody understood, don’t think they be back. As for Norwegian many Swedes mix SAS and Norwegian on the same trip, lowest fare wins.
Anmäl inlägget
VISBY
Skrivet av RUNE, 2024-09-17 12:23:26
Här lämnar ju BRA över ett smörgåsbord bara att ta över när det gäller Visby - Bromma, måste ju gå att få lönsamhet på den linjen för något annat bolag.
Anmäl inlägget
Airbus eller bara ATR för SAS?
Skrivet av pilot, 2024-09-17 12:21:39
Kommer BRA enbart flyga ATR för SAS eller kommer man flyga Airbus320?
BRA har nyligen lagt till Airbus i sitt Braathens Regional Airline AoC och har 1 Airbus och 14 ATR där.

6st A319/320 finns i Braathens International.
Anmäl inlägget
Future competition
Skrivet av Anon, 2024-09-17 11:55:20
Apologies for writing in English. Does this mean SAS gets significantly greater market power for Swedish domestic flights ? Will Swedish domestic air fares rise significantly with a near-monopoly airline ? Can Norwegian really compete with SAS on Sweden domestic routes, even just to the far north ? Would Ryanair consider returning to Swedish domestic flights ?

Additionally, what happens to BRA's second AOC for Braathens International Airways ?
Anmäl inlägget
A
Skrivet av AA, 2024-09-17 11:39:53
Kul för Halmstad, Kalmar, Kristianstad, Sälen och Växjö som nu tappar allt sitt flyg till Stockholm.
Anmäl inlägget
Xfly försvinner
Skrivet av Pilot, 2024-09-17 11:37:09
Handlar helt enkelt bara att Xfly försvinner och det blir Cityjet och BRA på Arlanda istället. Inte så dramatiskt. Tråkigt för Bromma förstås..
Anmäl inlägget
Renodlad ACMI
Skrivet av Pelle, 2024-09-17 11:36:04
BRA blir alltså ett renodlat ACMI bolag.
BRA har 14 ATR, 3 i produktion för Austrian. Och skriver att det kommer ske en utökning av flygplansflottan.

Xfly flyger 3 ATR för SAS på Arlanda och 3 i Köpenhamn.

Hur många ATR kommer BRA flyga för SAS? (11+ ?)
Anmäl inlägget
Så här är det
Skrivet av Flygfyr, 2024-09-17 11:19:29
Som jag har förstått det:

Från och med 2025 kommer BRA att sluta flyga inrikestrafik i egen regi från Bromma och kommer i stället att flyga för SAS från Arlanda.

BRA kommer att flyga med egen besättning och egna plan målade i BRA:s färger. Markpersonalen kommer däremot att vara anställda av SAS eller något handlingsbolag.
Anmäl inlägget
Möjlig utomhusvistelse är efterlängtad
Skrivet av K, 2024-09-17 11:13:41
Kanske vi i Bromma ska kunna njuta av fina sommarkvällar, utan evigt buller. Fast det blir väl andra som tar över och saboterar friden.
Anmäl inlägget
Vanligt produktionsbolag.
Skrivet av ABC, 2024-09-17 11:11:30
Givetvis läggs deras eget inrikesnät helt ned även om SAS kommer ta över en del destinationer. BRA blir bara ett vanligt produktionsbolag för SAS och flyger de avgångar som kunden väljer att sätta in dem på. Gissningsvis gör de sig av med sina gamla A319/320 och leasar några nyare som säkert redan är i SAS eller dotterbolag. Frågan är när kontrakten går ut med SAS nuvarande underleverantörer?
Anmäl inlägget
ACMI BRA
Skrivet av BRA, 2024-09-17 11:10:07
BRA är helt enkelt ett ACMI-bolag från första januari 2025.
Anmäl inlägget
Slutligen!
Skrivet av AI, 2024-09-17 11:08:21
Äntligen efter så mycket väntan, bortkastade pengar och tid på att flyga från Bromma för komma till den enda korrekta slutsatsen som borde ha tagits för länge sedan: att Arlanda av naturliga skäl är den lämpligaste flygplatsen för att bedriva alla flygningar, oavsett om det är inrikes eller utrikesflyg.
Anmäl inlägget
Transfer till Arlanda
Skrivet av Sim, 2024-09-17 11:06:49
Mina stora funderingar kretsar kring hur BRA/SAS tänker kring Brommas stora fördel som nu försvinner; närheten till Stockholm. Kommer de inleda sammarbete med Arlanda Express, Flygbussarna och/eller försöka påverka hur tågtrafiken upphandlas?

Också lite fundersam på hur SAS tänker kring andra underleverantörer, så som XFly och Link i samband med detta?
Anmäl inlägget
BRA börjar flyga för SAS
Skrivet av BRA, 2024-09-17 10:59:59
Grattis till de firmor som målar flygplan. Ytterligare ett AOC som flyger för SAS. SAS identitet suddas ut.
Anmäl inlägget
Bra baser
Skrivet av X, 2024-09-17 10:58:37
Hoppas SAS och BRA enats om att använda de baser som BRA har med personal och flyga till Arlanda.
Göteborg, Visby, Ängelholm och Malmö.
Annars blir det en stor omställning för personal på BRA om alla ska jobba på Arlanda.

Hur många flygplan kommer BRA flyga för SAS?
Betyder detta slutet för Xfly?
Anmäl inlägget
BRA - ARN?
Skrivet av Olav, 2024-09-17 10:29:42
Dette er slutten for BRA. Vi kommer til å se færre flyvninger i Sverige og spesielt til de stedene hvor SAS ikke har ønsket å være de siste årene. Bromma City Airport vil være åpen for andre flyselskaper og fremtidig elektrifisering. Bromma er en optimal flyplass for 30-seters fly og andre jetfly. Raske snuoperasjoner er avgjørende for økonomien. NATO og andre vil nå få større tilgang til Bromma. BRA-passasjerer må nå planlegge sine reisemønstre på nytt sett.
Anmäl inlägget
Vad innebär detta?
Skrivet av Erik, 2024-09-17 10:13:40
Vad innebär detta? Kommer BRA fortsätta flyga sin ordinarie trafik vid sidan om SAS på Arlanda eller kommer SAS ta över BRAs flyglinjer inrikes?
Anmäl inlägget
Mer info finns hos SAS
Skrivet av Larhje, 2024-09-17 10:12:15
Denna fil beskriver planerna. I princip flyttas BRA:s inrikestrafik till Arlanda och integreras med SAS trafik.

https://www.sasgroup.net/files/Public/290/4038247/sas-routes-arn.pdf
Anmäl inlägget
BRA SAS
Skrivet av thomas , 2024-09-17 10:07:44
Att slå ihop två bolag som båda går med stora förluster innebär inte att båda går bättre och överlever. Orsaken till att BRA gjort detta är nog att pax talen på inrikesflyget fallit och faller kraftigt, och att chartern är mycket kostsam som dränerar bolaget.Nu går ju dessutom Bras
Kassa rakt in på SAS konton, som tillfälligt förbättrar SAS likviditet.
Anmäl inlägget
Sv pf
Skrivet av B, 2024-09-17 10:07:42
Blir nog en del TP till Jet också. Kan tänka mig att Ängelholm och Visby får färre avgångar men med större flygplan.
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2024-09-17 09:57:47
Vilken härlig nyhet vi nu kan dela.
Kabinpersonalen på BRA är fantastiska, lite finslipning på vin, mat & service så är det absolut ett vinnande koncept.
Månadens bästa nyhet.
Anmäl inlägget
Ska BRA bli SAS?
Skrivet av SE-BRA, 2024-09-17 09:43:25
Jag förstår att det här är optimalt för svensk infrastruktur, samtidigt funderar jag på hur det affärsmässiga avtalet ser ut? Vad har parterna att tjäna på det här, är det helt enkelt ett första steg för SAS att ta över BRA?
Anmäl inlägget
Det man tappar på jet-chartern
Skrivet av Henrik, 2024-09-17 09:37:04
Har man sålt in billigt hos SAS för att klara av verksamheten med chartern. Så man är tvugna om man skall fortsätta med chartern att fylla ut den med annat.
Anmäl inlägget
undran
Skrivet av Henrik, 2024-09-17 09:35:58
Vad innebär denna skrivning? "BRA fortsätter att flyga alla linjer som vanligt med Bromma som huvudflygplats fram till och med december 2024 skriver BRA i ett pressmeddelande." Slutar man trafikera Bromma från och med 2025
Anmäl inlägget
Hva slags destinasjoner osv ?
Skrivet av pf, 2024-09-17 09:32:25
Vil dette være "nye" flyginger, eller vil det være en nedskalering av ruter som SAS ikke får lönnsomhet på med jet ?

Eller vil BRA erstatte andre innleide, som f.eks X fra Estland ?

Her ligger det fråger, og når kommer svar ? Antar de skal fortsette med ATR, eller kommer det inn Airbus her ?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
Air-BP
Vemco
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev