Skriv ut  

Företag i norr anser att Arlanda flygplats är underutvecklat

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 november 2024
Representanter för norra Sveriges och Stockholms näringsliv kräver att regeringen agerar för att utveckla Arlanda och öka kapaciteten. I en så kallad hemställan uttrycker de en stor oro för hur svenskt flyg utvecklas.” En kombination av ett underutvecklat Arlanda samt att majoriteten av inrikesflyget från Bromma flygplats kommer att upphöra leder till en situation där konkurrenskraften hämmas.” Även de höga priserna på Arlanda Express kritiseras.

Regeringen behöver säkra den regionala tillgängligheten och samtidigt dimensionera Arlanda för ökad trafik för att möta näringslivets behov. Det menar representanter för norra Sveriges och Stockholms näringsliv som gemensamt kräver av regeringen att Arlanda utvecklas för att öka kapaciteten. De betonar att en fungerande flygtrafik är avgörande för företagen i dessa regioner, något man menar är extra viktigt eftersom den nationella flygtrafiken väntas försvinna från Bromma flygplats vid årsskiftet.
 
– Ett fungerande flyg är ju avgörande för oss och hela vår verksamhet, säger LKAB:s kommunikationsdirektör Niklas Johansson.
 
Representanterna för näringslivet menar att Arlanda inte håller internationell klass och att det kommer att drabba företagandet negativt om inte flygplatsens konkurrenskraft ökar. Arlanda flygplats måste utvecklas och dimensioneras för att hantera inrikes- samt utrikestrafiken via smidiga flöden.
 
Man menar att mängden direktlinjer samt frekvensen på avgångar från Arlanda inte är tillräckligt. Ett dåligt utbud medför en sämre tillgänglighet till och från Arlanda, vilket i förlängningen riskerar att slå mot svensk konkurrenskraft och produktivitet. ”Nu krävs ett strategiskt grepp kring Arlandas avgångsfrekvenser och utbud av destinationer. I det fall att Bromma flygplats avvecklas behöver motsvarande kapacitet på Arlanda säkerställas.”
 
Man föreslår också att förhandlingar med A-Train ska inledas för att få ett nytt avtal om Arlanda Banan i syfte att få ner biljettpriserna till och från flygplatsen. 



Kommentera artikeln
Det finns 23 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Krav på lönsamhet
Skrivet av Lisb, 2024-11-07 18:19:19
Swedavia har krav på att inte gå med förlust!

Vill ni ha en förändring sänd kravet till vår Borgerliga Regering!
Anmäl inlägget
Swedavia vinstdrivande inte m....
Skrivet av Hrmf.., 2024-11-07 10:26:20
Om Swedavia på riktigt skulle sattsa på miljöarbete så skulle alla kollektiva transporter premieras med lågt pris. Problemen med det är att färre då skulle ta bilen eller taxi till flyget och inkomsterna skulle minska drastiskt. Swedavias "miljöarbete" är bara en skenaktivitet som hjälper dem motivera än högre priser.
Anmäl inlägget
Arn
Skrivet av Arne, 2024-11-07 08:20:24
Mellanlanda nyligen på Helsingfors flygplats och den har lika mycket restauranger och shoppar som Arlanda men Helsingfors flygplats är sjukt trång när man rör sig mellan gaterna.
Anmäl inlägget
Vi i söder
Skrivet av Jonas, 2024-11-06 22:34:59
Många av oss har en riktig flygplats att ty oss till, Kastrup.
Vi slipper ARN, detta köpcentrum med flyg som tillägg.
Varför lyckas Helsingfors på samma breddgrad med sin interkontinentala linjer, men inte ARN?
Anmäl inlägget
Vem vill ta tåget?
Skrivet av AL, 2024-11-05 19:10:46
Avtalet med A-train som trafikerar på Arlandabanan har ensamrätt att trafikera passagerare till Arlanda fram till år 2050 Reser man med andra bolag som SJ och SL får man betala extra för stationsavgift. Det kommer vara svårt att få fler att ta tåget pga biljettpriserna inkl trafikstörningar som uppstår ofta.
Anmäl inlägget
Arlanda knappast en flygplats
Skrivet av LL, 2024-11-05 18:15:17
Arlanda har byggts om till en hybrid av flygplats och menlöst köpcentrum. Runt om i Sverige behöves ett fungerande inrikesflyg inte nya hamburgerrestauranger, cafeer med delicatobröd, koncentratjuicer och låtsas-taxfree butiker. Swedavia lyckades hjälpa till att minska inrikespassagerarna 7 % det är bara början på eländet Få företag, statlig personal, kommuner och organisationer flyger över dagen eller gör resor över en natt då det går bort många timmar i virrvarret på Arlanda.
Anmäl inlägget
Arlandaexpress bra för oss som reser i tjänsten
Skrivet av M, 2024-11-05 16:24:49
Arlandaexpress inget problem för oss som reser i tjänsten.
Resan tar endast 18 minuter samt en tidtabell med många avgångar.

Vi betalar ej själva resan det gör arbetsgivaren.

Dessutom bäst av allt vi slipper trängas med kleti och pleti.


Anmäl inlägget
Svårt att utveckla Arlanda
Skrivet av Norrlänningen , 2024-11-05 15:30:53
De större etablerade flygbolagen i Europa och från övriga världen väljer att inte flyga till Arlanda pga att det inte finns tillräckligt stora resandevolymer som fyller planen. Sedan har vi upphandlingar på flygtrafik till övre Norrland, där lägsta budet oftast vinner,och flygbolagen som vunnit har till stor del en gammal maskinflotta. Detta gör att utvecklingen stannar eftersom flygbolagen gör inga vinster som i sin tur gynnar Arlanda
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Ulla den skygga, 2024-11-05 15:22:37
Var nyligen i både Helsingfors och Köpenhamn. 30 DKK för en enkel till Kastrup med tåg utan stopp. 4 EUR i Helsingfors men det tåget stannar på alla stationer in till ciudad. Pendeln borde kunna få med Arlanda i nätverket. Idag får man ta pendel till Märsta och sedan buss till Arlanda på SL biljett. Varför ska det vara så meckigt med kollektivtrafik i Sverige?
Anmäl inlägget
340 kr
Skrivet av Why?, 2024-11-05 12:42:06
Ek, om det inte är revolutionerande att åka med Arlanda Express, varför betalar då resenärerna 340 kr för en enkel?
Anmäl inlägget
Skämt
Skrivet av Sham, 2024-11-05 12:37:04
Arlanda är förutom ett fiasko, även ett skämt.
Allt krims-krams som flyttat ut från Stockholms innerstad borde innebära att Arlanda flyttar in dit istället. Så kan vi använda T-banan och shopparna Arlanda Express.
Anmäl inlägget
Affärsresenärerna
Skrivet av Stockholmare, 2024-11-05 12:09:15
Som att någon inom näringslivet skulle stoppa resor för att Arlanda Express kostar 340kr...
Anmäl inlägget
AE
Skrivet av Fastlane, 2024-11-05 11:52:15
Ek, om priset är billigare så ökar möjligheten till en mycket snabbare resa, vilket skulle locka resenärer.

Har du testat Arlanda Express så vet du vilket skillnad vi pratar om.
Anmäl inlägget
Ägare
Skrivet av !, 2024-11-05 11:46:56
Lite om ägandet:

https://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ID=259340
Anmäl inlägget
Arlanda infrastruktur
Skrivet av Ek, 2024-11-05 11:39:01
Här på flygtorget enligt alla gubbar ”som vet bäst” skulle en sänkning av Arlanda express pris vara helt revolutionerande.
DET ÄR DET INTE. Håller med om att det är dyrt att åka till Arlanda men varför tror alla att det skulle skapa hur mycket underlag som helst till ARN. Tror seriöst inte en enda människa väljer att inte resa på grund av att Arlanda express är dyrt.
Anmäl inlägget
Inte bara Arlanda Express som är dyrt
Skrivet av Knivsta, 2024-11-05 11:38:47
Stationsavgifterna för tåg och buss på Arlanda gör kollektivtrafiken orimligt dyr.
Pendel Knivsta-Arlanda tar 7 minuter och kostar 174 kr (135 kr i stationsavgift). Buss tar ca 20 minuter och kostar 117 kr (78 kr i stationsavgift).

Ta bort stationsavgifterna helt och gynna de som väljer kollektivtrafiken.
Anmäl inlägget
Statens affärsidéer
Skrivet av Folket betalar, 2024-11-05 11:24:48
Vi kan bara ta lärdom av Arlanda Express-affären. Staten visste helt enkelt inte vilken inkomstkälla detta skulle bli och de hade heller inte förståndet att reservera sig med någon smart klausul i avtalet antar jag, eftersom de inte verkar kunna höja avgiften för brukandet av Arlandabanan. Att det är svenska folket som är med och finansierar A-trains vinst är det nog inte heller många som känner till.
Anmäl inlägget
Arlanda är ett fiasko
Skrivet av AI, 2024-11-05 10:56:39
Arlanda är ett fiasko. Man ser hur flygplatsen degraderar sig dag för dag och allt blir bara flera dyra restauranger och kommersiella ytor istället för att utöka flyglinje nättet såväl utrikes som inrikes, innan man prioritera allt annat icke nödvändig investering. Man bör prioritera allt NÖDVÄNDIG FLYGINFRASTRUKTUR FÖRST. Swedavia bör stoppa allt detta felaktiga trenden som leder till att Arlanda bara blir sämre och sämre när det gäller konkurrensen med övriga flygplatser.
Anmäl inlägget
Klaga lagom
Skrivet av Islänning, 2024-11-05 10:21:05
Flygbussen från Keflavik in till city kostar 28 euro enkel resa.
Anmäl inlägget
Billigare..
Skrivet av Bo Henriksson, 2024-11-05 09:51:55
För nån vecka sedan tog jag tåget mellan Washington-Dulles intill centrum av Washington. Tur och retur ungefär 125 SEK. Och det var en dagsbiljett så jag kunde åkt varsomhelst i stan om jag velat!

ARN är vansinnigt dyrt!
Anmäl inlägget
Oligark Expressen
Skrivet av Stellan, 2024-11-05 09:29:48
Vänta nu, Arlanda Express kostar 340 kr för en enkelbiljett.

Helt sjukt, och helt klart att motarbeta ett bättre miljöalternativ. För att inte prata om hur det förstärker segregationen mellan mindre bemedlade och de rika. Arlanda Express är till för de svenska oligarkerna.
Anmäl inlägget
Varför klaga
Skrivet av Stockholmare, 2024-11-05 08:53:24
Varför klagar man, man har ju Bromma! Man har ju kämpat med näbbar och klor för att bevara Bromma...
Anmäl inlägget
Arlanda banan
Skrivet av Arn, 2024-11-05 08:07:47
Arlanda banan? Är det själva spåret som man använder?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev