Efter studier av de luftvirvlar som uppstår efter en superjumbo har reglerna för turbulensseparation ändrats, säger den brittiska luftfartsorganisationen CAA.
Bestämmelserna reglerar hur nära ett flygplan får ligga ett framförvarande plan i landningsfasen utan att flygsäkerheten äventyras, eller att passagerarna ska få obehag av den luftturbulens som uppstår bakom en superjumbo.
Enligt de nya reglerna har separationen för ett mindre plan minskats från 10 nautiska mil (18,5 km) till åtta nautiska mil och för ett medelstort plan från åtta till sju nautiska mil. Separationen mellan tyngre trafikflygplan förblir oförändrad, sex nautiska mil.
Tiden mellan en startande A380 och ett plan som lyfter efteråt har också minskats.
I början av 2009 kommer tre A380 att landa varje kväll på Heathrow och de nya reglerna möjliggör ytterligare en flygplansrörelse per A380-rörelse, skriver CAA.
I rusningstid är köerna långa för inflygning på Heathrow som kan få fler A380-rörelser än någon annan flygplats i takt med att superjumbon tas i trafik av fler flygbolag.