Det finns 3 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
I teorin fungerar TS men inte i verkligheten.
Skrivet av Hasse, 2012-10-18 15:03:36
"Ansvaret ligger på Transportstyrelsen att granska att flygplatserna uppfyller kravbilden för certifierade leverantörer av flygtrafiktjänster enligt förordning (EG) nr 1035/2011 (Common Requirements). "
Det är just det som är problemet! I teorin fungerar detta men som inom så många andra delar av flygbranschen så blir det helt tandlöst och riskerna för oseriösa providers är överhängande!
|
|
Kiruna är navet i Malmfälten
Skrivet av sihoma, 2012-10-16 14:58:59
Kiruna är en statlig flygplats och navet i Malmfälten så LFV är den naturliga leverantören av flygtrafikledningstjänster. Pajala och Gällivare flygplatser är Norrbottens läns sorgebarn. Kommunledningen i Gällivare och i Pajala borde ta i övervägande om det inte finns bättre användningsområden för marken som flygplatserna är placerade på.
|
|
Enda utvägen för Arvidsjaur
Skrivet av Dan, 2012-10-16 14:24:37
LFV var dyrt och ett krångligt alternativ för Arvidsjaur. Att Arvidsjaur skulle locka andra ANSP än LFV är inte sannolikt. En effektiv ANSP räknar fort ut att det blir väldigt kostsamt att driva en "liten" enhet långt upp i norr. Fler mindre typ Kiruna, Pajala och Ö-vik bör göra som Arvidsjaur. Ansvaret ligger på Transportstyrelsen att granska att flygplatserna uppfyller kravbilden för certifierade leverantörer av flygtrafiktjänster enligt förordning (EG) nr 1035/2011 (Common Requirements).
|
|