Tråden startades av: Lastmästaren  2019-02-08 10:25:15
PIR G ARN 
Vad tycker ni om nya piren (PIR G) som kommer att byggas. Jag tror att den blir fett najs att åka ifrån och arbeta på.

https://www.swedavia.se/contentassets/806ce7f90d394b5ab833931a6839e6a4/samradsunderlag20170428.pdf

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Urban
2019-02-23 22:13:56
SV: PIR G ARN
Om det kommer en A380 till ARN så är det Hi Fly
som hyrt ut den till ett charterbolag som ersättare.
Om och när är ?
Yyy
2019-02-23 17:20:46
SV: PIR G ARN
De borde köra med två turer MAX eftersom det inte finns folk som fyller två B777!
Xxx
2019-02-22 23:27:30
SV: PIR G ARN
Emil, som vanligt har du inte koll,Emirates är inte i närheten av att fylla två B777 med pax pr. dag.
De går halvtomma men tar med en del frakt.
@Arkimedes
2019-02-22 20:57:09
SV: PIR G ARN
Bra där, det bevisar att du inte är på ARN så ofta.
Arkimedes
2019-02-22 19:31:51
SV: PIR G ARN
Pir G är löjlig, F piren blir ju aldrig ens halvfull med plan, vad är meningen med ännu mer tomutrymme?
Norrland
2019-02-22 15:31:32
Till sv: Emil
Var kommer din information från? eller är det spekulationer?
Vill nog hålla med Emil i detta då jag läst insändare här på Flygtorget att EK anser det bättre med 2x777 på Arlanda än 1x380

Men är det inte större flexibilitet och just större efterfrågan av firstclass och business som även låg i beslutet av 2x777 istället för 1x380??
Samma gällande TG som tog bort ekonomi premium från Arlanda för att efterfrågan på business var större än antalet stolar på flesta av avgångarna

Jag kan ha fel men det är info/fakta från Flygrelaterade sidor
sv emil
2019-02-22 14:23:34
SV: PIR G ARN
Anledningen till att EK flyger två B777 dagligen istället för en A380 beror snarare på frakten. Det är ofta halvfulla plan men de blir ändå payload restricted på grund av frakten. Anledningen till att CPH har en A380 beror på att de har råd att lämna frakten eftersom de även flyger en B777 cargo dit och kan plocka med sig all till DXB ändå.
Undrande
2019-02-22 12:52:39
SV: PIR G ARN
När fick EK B787, emil?
sv emil
2019-02-22 10:42:44
SV: PIR G ARN
Du vet bäst och kallar andras inlägg, för trams och att de är felaktiga.
Möjligen kan du ha rätt (i detta fall), men ditt tonläge är fortfarande högt.
Bill
2019-02-21 21:33:16
SV: PIR G ARN
Konstigt att EK inte fattat att svensken inte reser i första klass ännu.
emil.
2019-02-21 18:38:36
SV: PIR G ARN
Xxx, det du påstår är naturligtvis trams och fel.
Emirates flyger idag 2ggr/dag med 777 från ARN och 1ggr/dag med A380 från CPH. Uppenbarligen är underlaget på ARN för stort för 1xA380 men för litet för 2xA380 eller 1xA380 + 1x777/787.

EK har själva motiverat beslutet att inte flyga med A380 på exakt detta sätt. 2 daily ger dessutom bättre service och möjlighet att flyga med 3 class config (dvs med First) istället för bara economy business som de gör på CPH.

Xxx
2019-02-21 00:21:17
SV: PIR G ARN
A380 på Arlanda... Kommer aldrig att hända, varför skulle något flygbolag betjäna ARN med A380, för att flyga kvart fullt flygplan. Kom igen nu ARN är inte nån storflygplats och blir det aldrig, försök leva med det, det gör vi andra..
Smurfen
2019-02-19 07:43:41
SV: PIR G ARN
Men det kanske är ett första steg till att göra en parallell pir till F piren
Sv.@Proffset
2019-02-19 04:33:39
SV: PIR G ARN
Jaha, som altid när statliga företag anlitar konsulter är det dyra och okunniga konsulter , som ser till att mjölka kassan ordentligt. Och ingen bryr sig för det är bara att sekretessbelägga och mörka allt.
Ska bli intressant att se notanför bygget, om man får, vilket inte är sannolikt.
@Proffset
2019-02-18 20:55:05
SV: PIR G ARN
Det är konsulter utifrån Swedavia som tagit fram detta som är det bästa att göra för tillfället.
Ska bli kul att se fler än en A380 på ARN.
Propellern
2019-02-18 19:33:34
SV: PIR G ARN
Gör F + G till en SAS/Star Alliance terminal med både utrikes och inrikes på samma!
Proffset
2019-02-18 18:47:50
SV: PIR G ARN
Det verkar lika oigenomtänkt som alt annat somSwedavia/ ARN gör...
Gateagenten
2019-02-18 16:55:38
SV: PIR G ARN
Allt som minskar antalet remote avgångar är ju välkomnat. Intressant dock att de väljer att bygga Pir G stickandes ur Pir F istället för parallellt mellan Ramp F och G. Tänker även att det var ett intressant val med tanke på F28 då den även förminskar antalet nya gater det kan bli
 

Tillbaka

Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev