Tråden startades av: Anders  2020-05-18 11:45:43
SAS-flight till LKL?  
Hej på er,

Jag hade inte en susning om att SAS flyger direkt från OSL till LKL.
Är detta en ny linje, eller en gammal inarbetad linje med mindre trafik som lever i det dolda...?

Bild från Flightradar24: http://www.bilddump.se/bilder/20200518114231-188.151.224.237.JPG

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

pf
2020-05-23 10:28:48
SV: SAS-flight till LKL?
sv pf, ja, også Norge vil få det verre, men mindre verre enn land som må låne....

Norge har langt bedre forutsetninger til å komme igjennom kriser f.t. økonomisk....Andre land har vel, som sin største eksport, å selge Dalahester til turister...og når turistene ikke kommer så....(useriøst)

Mer "seriøst", kan man stille den fråge at et visst land ikke har (hatt) økonomi til f.eks å skydde sine eldre, når de er sårbare, ofte i siste fase i livet ? Dominerer ikke disse i dette bestemte landets dødsstatestikk i Covis-19 krisen.

Men sv pf, det er mulig god nasjonaløkonomi "å rydde" plass til nye eldre som trenger vård ?
sv pf
2020-05-22 18:42:41
SV: SAS-flight till LKL?
Nationalekonomi är inte din starka sida.
pf
2020-05-21 20:44:35
SV: SAS-flight till LKL?
Det har ikke noe med Lakselv å gjøre, men sv pf, oljeprisen er på vei opp igjen....og det er bare et tidspm før den igjen nær 50 USD/fat (nordsjøolje-Brent Blend)

Sist uke ble revidert statsbudsjett behandlet her, regjeringen vil bevilge/bruke 171 Milliarder NOK x-tra for å dekke tilskudd etc i det norske samfunnet pga Corona. Disse penger tas fra det norske oljefondet, et av verdens største fond, per i dag ca 10.000 Milliarder kr.

Andre nasjoner nær/nære oss vil måtte låne 500-700 Milliarder kr i sin valuta(jeg har lest flere tall i den størrelsesorden). Dette lånet vil kraftig øke statsstølden/stasgjelden, og den vil gå opp til et alvorlig nivå ift landets BNP.

Ja, alle land vil få det tøft i staten "i Corona-pre Corona", men noen land har bedre forutsetninger enn andre for å komme igjennom den på det økonomiske område.
sv pf
2020-05-21 12:26:22
SV: SAS-flight till LKL?
Det är väl för Norwegian, som tåget har gått. Kjos lekstuga hade sitt pris.
Ja, ni har haft en god ekonomi. Men det ser ut att bli betydligt sämre.
pf
2020-05-20 23:41:21
SV: SAS-flight till LKL?
sv pf, å reise med fly, er "nesten" som å åke buss, her i Norge.

Jeg hørte at mellom Oslo og Bergen, en av de viktigste veier, riksvei 7, har vært stengt ca 45 dager i vinter. Toget er heller ikke all verden der-da blir flyet det som fungerer best.

I Nord-Norge, og i fjellet i Sør-Norge, har det vært fryktelig mye snø i vinter. Fly er faktisk det som fungerer best-og er nok en av årsakene til at f,eks WIF har 32 av sine 45 fly i trafikk under Coronaen. 2 EMB-190 E2, og resten ulike versjoner av Dash8.

At Norge, sammen med New Zealand og Island, har en meget høy ratio av reiser med fly ift folketallet, er også langt på vei forklaring for at SAS's omsetning her er like stor som Sveriges og Danmarks til sammen. Vel, vi norrmenn har også hatt en meget god økonomi de siste 20 år-toget gikk for et bolag med HQ Frøsundavik, og slapp til Norwegian, men det er en annen historie og debatt.....

Med unntak for Malmbanen til Narvik, ingen jernbane nord for Bodø.
sv pf
2020-05-20 19:07:04
SV: SAS-flight till LKL?
Heja Norge..............
pf
2020-05-20 08:26:23
SV: SAS-flight till LKL?
Anders, jeg fikk også den mailen(og mange mange andre), i sin fulle sammenheng er den meget usmaklig av SAS-men det er en annen diskusjon, jeg har også kommentert den i en annen sådann.


Lakselv-Banak var i veldig mange år del av stamrutetrafikken i Nord-Norge, som Mteropolitan skriver.

SAS skriver i pressemeldingen at de vender tilbake etter 17 år. Dette er nok en funksjon at de militære trappet ned aktiviteten i nærheten der, da forsvant omtrent hele kundegrunnlaget. Likevel har, så langt jeg kommer i håg, Norwegian hatt flyginger der høgsommer, OSL-LKL v.v., mest for å ta turister til Nordkapp-området.

Før kombinerte SAS ruter med destinasjoner i Nord-Norge, som OSL-TOS-KKN, KKN-ALF-TOS-OSL og OSL-TOS-(ALF)-LKL v.v. (ALF-LKL v.v. i en MD80/737 er ca 12-14 min).

Så økte reisende og SAS rettet ut trafikken ved å fly direkte, og beholdt få interne flyginger nord -øst for TOS. ALF-TOS v.v. ble et unntak, LKL falt ut, pga at trafikkgrunnlaget ikke var der. LKL ble anbud/PSO-destinasjon, SAS trafikkerte der med F-50, etter hvert når den typen falt ut av SAS's flåte, vant WIF trafikken. Routing ble da i hovedsak TOS-LKL-KKN v.v.

Jeg vil gjerne tillegge, at jeg har vært med på SAS, og også Norwegian, med fullt fly ut av ALF, ca 08.00 på morgenen, hvor første destinasjonen er TOS, fulle fly-nesten alle forlater flyet i TOS, mange til sykehuset. 20-25 min i luften, eller 6-7 t med buss/bil, option 2 ferjer landeveien.

Militære i Norge skal nå bygge seg opp nær Lakselv-Banak igjen, noe som vil øke kundegrunnlaget for lufthavnen. Sannsynlighet for mer enn 2 ggr/uke til OSL. Militære har jo PSO/anbud på Bardufoss, det kan også komme på LKL, selv om turismen er der på sommeren.
Anders
2020-05-19 20:35:02
SV: SAS-flight till LKL?
Tack för svar!
Jag fick dock ett mejl idag från SAS, som medlem, där bl.a. följande står:

"SENASTE NYTT OM VÅRA RESOR
Du kan flyga mellan våra skandinaviska huvudstäder och till utvalda destinationer i Sverige, Norge och Danmark. Däribland en ny rutt mellan Oslo och Lakselv i Nordnorge, bara 2,5 timmar med bil från spektakulära Nordkap och Europas nordligaste punkt Kinnarodden."
pf
2020-05-18 17:04:55
SV: SAS-flight till LKL?
Vedlegger pressemelding sendt ut fra SAS sist vinter

https://news.cision.com/no/sas/r/sas-apner-ny-rute-til-lakselv,c3069212

Denne er tydeligvis videreført i det programmet som den norske staten betaler for, inn i kriseprogrammet i Corona-tiden.
Metropolitan
2020-05-18 16:01:06
SV: SAS-flight till LKL?
Det har de gjort sedan urminnes tider. Mellanlandade själv där 1969 med en Metropolitan på väg till Kirkenes.
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn