Tråden startades av: Saba  2020-08-13 13:06:59
Nej till SAAB 340! 
Jag VÄGRAR att sätta mig i en liten sliten saab 340 för att förflytta mig inrikes! Tar tåget söka dagar i veckan! Är det här vad ett modernt land som Sverige har att erbjuda!!?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

340
2020-08-16 19:22:46
SV: Nej till SAAB 340!
Glömde IATA. De koderna brukar förövrigt göra forumet svårläst om man är van vid att använda ICAO-koder på flygbolag, flygplatser och flygplanstyper.
Assar
2020-08-16 16:03:15
SV: Nej till SAAB 340!
@Saba
Sverige är inget modernt land. Se dig omkring och kolla jämförbara länder, du häpnar
Doktorn
2020-08-16 09:51:53
SV: Nej till SAAB 340!
Förkortningen SF3 är också korrekt att använda, då det är den officiella IATA-förkortningen för Saab 340 (båda A & B)

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_type_designators
340
2020-08-15 13:46:16
SV: Nej till SAAB 340!
@Kalle

I marknadsföring, manualer mm så är det mycket riktigt SAAB 340 som används, men det är inte hela sanningen.

När man t ex fyller i en färdplan så använder man ICAO-koden för flygplanstypen och den är SF34, men SAAB 2000 har SB20. De flesta andra Saabflygplan har också SB följt av två siffror, t ex SB39 för JAS 39. Det andra undantaget är SAAB 15/17 som ju i grunden är från MFI och har koden MF17, oavsett version. Dessutom borde ju SAAB B 17 ha SB17 som ICAO-kod, men den verkar inte vara tilldelad.

Om man istället ser vad EASA kallar maskinen så är de inte helt konsekventa.
I listan över type ratings för piloter så kallas de SAAB SF340 series, medan det som skrivs ut på certet är SAAB340 (ja, utan mellanslag).
För tekniker verkar det skilja lite och i deras cert står det istället Saab (SF) 340 (GE CT7). I den listan från EASA så står de båda versionerna på två rader som Saab 340B respektive Saab SF340A där man för den senare angivit Saab-Fairchild 340A som ett kommersiellt namn på typen.
Tittar man istället i typcertifikatet (TCDS) så är det för SAAB 340 och omfattar de båda modellerna SAAB SF340A och SAAB 340B.

Så av detta kan man dra slutsatsen att SF3 är fel, men att hävda att alla SAAB 340 (SF340A eller 340B) istället ska kallas Saab 340 är inte heller helt korrekt. SF34 hade däremot varit ok att kalla dem om man vill ha en förkortning.
Lisb
2020-08-15 13:11:27
SV: Nej till SAAB 340!
Fortfarande många aktiva SAAB 340.

The Saab 340 is a Swedish twin-engine turboprop aircraft designed and initially produced by Saab AB and Fairchild Aircraft. It is designed to seat 30-36 passengers and, as of July 2018, there were 240 operational aircraft used by 34 different operators.

Helt ok att flyga!

PS! Saba det är flygbolagen som erbjuder flygningar med SAAB 340. Sverige är ett fritt land operatörerna beslutar själva om flygplanstyp.
Du som helst vill flyga gratis får acceptera vad som bjuds.
Har själv ett flygplan som är 54 år gammalt helt ok att flyga.
Teknikern
2020-08-14 18:17:33
SV: Nej till SAAB 340!
Saab 340 är en tålig kontruktion som tål isbildning bra och till och med avancerad flygning. Lite hårda ställ ger som sagt lite stötiga landingar vid torr bana.
Kalle
2020-08-14 17:41:04
SV: Nej till SAAB 340!
Krister : Vadå SF3? Du menar SF340?

Fairchild drog ur sig ur tidigt därför användes inte det namnet. Saab 340 heter den. Punkt.
GVR
2020-08-14 16:55:50
SV: Nej till SAAB 340!
Står väl var och en fritt att flyga eller inte flyga med vad dom vill. Frågan är varför du tror det intresserar oss ?
Jetstream
2020-08-14 15:38:00
SV: Nej till SAAB 340!
Krister, du måste blanda ihop den med Jetstream 31/32. Det är en sten med vingar. Glömmer aldrig när jag böjde mig fram mellan sätena och tog tag i påsen och undrade vad det var för tungt som låg i. Öppnade den och lärde mig en läxa.
Krister
2020-08-14 12:48:28
SV: Nej till SAAB 340!
Jag har flugit SF3 som passagerare i Finland
och i Sverige och det jag minns är kräkpåsen
och att landningen påminde om en Stuka med
störtdykning sista biten. Det var typ slutet av
80-talet och flygplanen flyger säkert än. En
riktigt blåsig dag med mycket moln ner på låg
höjd tar jag också tåget.

thomas
2020-08-14 10:40:37
SV: Nej till SAAB 340!
Frågan är väl om inte den här resenären ska ta de billiga långfärdsbussarna som stannar vid varje mjölkpall utmed vägsträckan.
Han är ett bra ex på nån som inte vet något, aldrig flugit en 340, inte flugit mer än i sina drömmar.
Steffo
2020-08-14 10:05:35
SV: Nej till SAAB 340!
Eftersom du vägrar åka Saab 340 och hänvisar till att Sverige ska vara ett modernt land så är väl private jet det bästa alternativet för dig? Eller räcker inte plånboken till för att flyga private?

Plånboken räcker inte till för flygbolagen heller när passagerare vägrar betala vad det egentligen kostar att flyga.

Vi möts alltså i en kompromiss. Du vill betala lagom, flygbolaget vill erbjuda det som du vill betala.
Välkommen ombord på en liten Saab 340.

Sv: f.d BRA
2020-08-13 21:37:50
SV: Nej till SAAB 340!
Herregud, kan inte alla arbetslösa fd BRA personal bara lägga ner all smutskastning på alla andra bolag. Så otroligt pinsamt
FO
2020-08-13 17:34:08
SV: Nej till SAAB 340!
Vad får dig att avsky saaben?

/Nyfiken saab pilot
Tina
2020-08-13 15:51:12
SV: Nej till SAAB 340!
Volvo 740?? Det är 2020!! Då åker man tesla!!
M.P
2020-08-13 14:05:17
SV: Nej till SAAB 340!
Har du mycket tid över kan du ta tåget...säga att du vägrar åka SAAB 340 är väl som att vägra åka Volvo 740...
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn