Tråden startades av: Upp med händerna  2022-07-19 23:00:29
Upphandlingen 2023-2027 
Trafikverkets upphandling drar igång i höst. Mora är ny och de tidigare linjerna kvarstår. Vad tror ni? Xfly, Amapola och Jonair igen eller nya bolag? Kommer Air Leap tillbaka inför upphandlingen? Som jag har förstått det blir det också mer fritt för flygbolagen att välja hur linjerna slingas än förra gången.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Ledin
2024-01-16 14:39:22
SV: Upphandlingen 2023-2027
December MXX, 77 landningar. 177 ankommande 159 avgående passagerare.

Dags att närlingslivet börjar boka...
smålänning
2023-12-20 00:06:12
SV: Upphandlingen 2023-2027
Rätta mig om jag har fel, men det är väl fastställt ett visst antal "öronmärkta" flygstolar för respektive destination? Jag har för mig att det är 10 000 flygstolar per år som ska produceras ARN-MXX/MMX-ARN.
Alltså borde det lilla pax.-antalet bero på svag efterfrågan. Dessutom orealistiskt att det skulle vara 17 pax. bara från/till EVG vid flera tillfällen.
Ledin
2023-12-18 18:49:24
SV: Upphandlingen 2023-2027
November MXX, 88landningar. 166 ankommande 168 avgående passagerare.

Fortfarande knappt 2 passagerare per flight. Får det inte plats fler i Beachen eller finns inte efterfrågan?
Stockholmare
2023-11-20 09:17:55
SV: Upphandlingen 2023-2027
Vänta bara! När elflyget kommer så ritas kartan om...
Ledin
2023-11-18 16:36:04
SV: Upphandlingen 2023-2027
Nu är vi igång!

Den hett efterlängtade linjen från Mora till Arlanda är äntligen verklighet igen. Moras näringsliv hänger på låset, passagerarstatistiken för oktober visar att hela 35 passagerare utnyttjade oktober månads 14 möjliga avgångar/ankomster till Arlanda. Ett snitt på lite drygt 2 passagerare per flight om man antar att ingen åkte till/från Sveg.
Faktum är att endast 10 flighter landade i Mora, vid några tillfällen åkte man direkt till Sveg.

Vi får hoppas att det blir lite bättre med tiden, Moringarna har 4 år på sig att vakna om man inte ger upp innan dess.

@SV
2023-03-22 11:28:00
SV: Upphandlingen 2023-2027
Det går att begära ut all info om upphandlingarna från Trafikverket. Finns info på deras hemsida hur man går tillväga.
Mickem
2023-03-22 10:29:22
SV: Upphandlingen 2023-2027
Begär ut handlingarna från Trafikverket
Sv
2023-03-22 02:48:23
SV: Upphandlingen 2023-2027
Kan man se vilka andra som var med och budade i upphandlingen?
sv: P
2023-03-02 12:42:50
SV: Upphandlingen 2023-2027
De nya avtalen gäller från 2023-10-27.
Pilot
2023-03-02 00:00:43
SV: Upphandlingen 2023-2027
ATR 42 då?
P
2023-03-01 21:24:54
SV: Upphandlingen 2023-2027
När börjar de nya avtalen gälla?
BAX
2023-03-01 15:59:11
SV: Upphandlingen 2023-2027
@PAX
Det går att klämma in 13 stolar i commuterversion. Då sitter alla på rad och stirrar i varandras bakhuvuden. Det vanligaste är 6-8 pax och då brukar det ingå en fyrgrupp där två reser mot färdriktningen och har två mittemot sig med ett uppfällbart bord emellan.
@S018cn
Varför skulle Trollhättan vara upphandlat?
Trollhättan-BMA trafikeras sedan våren 2022 av Västflyg som är ett initiativ av ett antal företagare i regionen. De har inget eget AOC utan flyger på NYX airs tillstånd med en SAAB 340B.
S018cn
2023-03-01 14:39:49
SV: Upphandlingen 2023-2027
Trollhättan: Ingår inte den i upphandlingen?
Pax
2023-03-01 10:40:13
SV: Upphandlingen 2023-2027
KingAir 200. Hur många pax tar den? 8?
FO
2023-03-01 05:02:53
SV: Upphandlingen 2023-2027
Skönt att Amapola vann. Vet någon vilka som var med i upphandlingen som inte fick det?
Turbo
2023-02-28 19:15:15
SV: Upphandlingen 2023-2027
Med tanke på att det varit Nyx Saab 340 på senare så borde Amapolas F50 vara ett uppsving?

2023-02-28 13:29:22
SV: Upphandlingen 2023-2027
Det blir ju ett litet nedköp för Arvidsjaur och Gällivare, åka runt i en 35 år gammal F50 istället för CRJ eller ATR 72. Blir det inte för få platser med den maskinen?
Gärt
2023-02-28 11:33:31
SV: Upphandlingen 2023-2027
Kommer Jonair köra King air 200 eller byter man upp till 1900 eller liknande

Tänker mest på Sveg-Mora-Arlanda och
Torsby-Hagfors-Arlanda
Konsulten
2023-02-28 10:11:51
SV: Upphandlingen 2023-2027
Klart nu, Amapola tar hem upphandlingen på GEV, AJR, VHM, HMV, LYC och KRF. Kul och välförjänt. F50 levererar igen. Jon Air får MXX, EVG, PJA, TYF, HFS och OSD-UME. Grattis till er.
Tekmek
2023-02-28 09:59:32
SV: Upphandlingen 2023-2027
Amapola ??????
Kicki
2023-02-24 20:36:45
SV: Upphandlingen 2023-2027
Har bara positiva reseupplevelser av Amapola, jag hoppas dom får fortsatt förtroende.
Formalist
2023-02-23 10:50:53
SV: Upphandlingen 2023-2027
Jag är helt säker på att alla kommer att få reda på svaret samtidigt från Trafikverket. Att Amapola söker folk är säkert bara för att vara på framkant om de får kontrakt. Eftersom upphandlingen blev försenad är det inte så mycket tid att förbereda sig på. Jag hoppas dock också på Amapola. De verkar göra jobbet på ett bra sätt och det är roligt om det finns några svenska flygbolag kvar.
Per
2023-02-23 10:36:01
SV: Upphandlingen 2023-2027
Jag hoppas verkligen att Amapola får fortsätta flyga många linjer. Visst att de har gamla flygplan men sen de tog över trafiken så kommer man alltid iväg på tid och man kommer alltid fram tots snöoväder!
Jag håller tummarna
Styrman
2023-02-22 10:31:09
SV: Upphandlingen 2023-2027
Transaviabaltica söker också folk? Har de lagt in och vunnit någon linje?
Nån som vet hur lönen är hos dem?
Tedor
2023-02-22 10:10:03
SV: Upphandlingen 2023-2027
Amapola söker personal bla i norra Norrland. Kanske redan klart?
Beslut
2023-02-20 10:32:24
SV: Upphandlingen 2023-2027
Någon som vet när när det ska vara färdigt?
pf
2023-01-31 13:30:49
SV: Upphandlingen 2023-2027
Heldigvis Bosse A, bor jeg i oljelandet. Selv om det ikke er veldig langt til svensk systembolag og andre billige svenske matvarer. Skriver derfor på norsk, selv om jeg har svensk mor. (Skåne, hvor hun kom fra er jo f.t. under svensk okkupasjon)

Dersom ATR 42/72 er så som det beskrives, hvorfor er da typen godkjent.
AL
2023-01-31 09:36:19
SV: Upphandlingen 2023-2027
Air Leap kanske hann med att skicka in anbud på olika linjer.
Bosse Andersson
2023-01-31 05:44:21
SV: Upphandlingen 2023-2027
@pf - varför skriver du på norska? Är det bara en kul grej?

ATR är ingen vidare maskin. Talar nästan dagligen med just med piloter på ett bolag i Sverige som flyger med nästan uteslutande denna maskin (än så länge).
?
2023-01-30 15:09:09
SV: Upphandlingen 2023-2027
Sista dag för att lämna in anbud är idag, den 30:e Jan.
Koppen
2023-01-30 10:57:54
SV: Upphandlingen 2023-2027
När stänger anbudsförfarandet? När tidigast kan man få veta vem som vunnit?
Upp med händerna
2023-01-01 12:17:46
SV: Upphandlingen 2023-2027
Någon som vet när det blir klart och offentligt?
Kalle Bakom
2022-12-10 12:05:05
SV: Upphandlingen 2023-2027
Justeringar i upphandlingsunderlaget. Ska vara ute i närtid igen.
?
2022-12-09 21:14:17
SV: Upphandlingen 2023-2027
Upphandlingen verkar ha blivit avbruten i det tysta. Någon som vet vad anledningen är?
FO
2022-11-11 19:40:39
SV: Upphandlingen 2023-2027
Skåneflyg som dom heter dry leasar en 340 från Nyxair. Tvekar starkt på att dom skulle flytta sin 340 för att flyga på upphandlad trafik. Då blir det Nyx själva som flyger det
FC
2022-11-11 16:58:04
SV: Upphandlingen 2023-2027
AirSkåne då?
Dem har ju några S 340.
Torne
2022-11-11 16:39:27
SV: Upphandlingen 2023-2027
En sak som är intressant med denna upphandlingen är att bolagen får mer bonuspengar ju nyare planen är, eftersom att trafikverket menar på att nyare plan automatiskt blir mer miljövänliga. Detta kanske gör att något annat bolag med nya maskiner vill in och ta en del av kakan.

Vad gäller frihet att slinga linjerna vet jag inte, men har hört att det inte ska bli lika strikta krav på tidtabellerna. Tidigare har väl tanken varit att oavsett var i landet man bor ska du kunna ta dig till stockholm på måndag morgon, hinna med ett connecting flight så att man kan köra jobbvecka på annan plats, och sedan kunna ta sig hem på fredag kväll. Nu tror jag att möjligheterna kommer utökas att ha tidtabeller som baseras mer på orternas behov etc.
Upp med händerna
2022-11-11 07:09:44
SV: Upphandlingen 2023-2027
Jag skulle tippa på Xfly/Nordica på AJR/GEV. Amapola och NyxAir, kanske också DAT, på VHM/LYC och KRF/HMV. På MXX/EVG blir det 19-pax medan OSD troligtvis blir 8/9-pax i stället för 19. Jonair kommer nog att gå för PJA och OSD åtminstone.
FO
2022-11-10 16:44:15
SV: Upphandlingen 2023-2027
Antinen Transaviabaltika, Jonair eller AIS via Amapola skulle jag gissa. Helst så hoppas jag att Amapola fortsätter. Fokkern är perfekt för det norra klimatet och bra bolag!
Smurfen
2022-11-10 11:25:56
SV: Upphandlingen 2023-2027
Vilka flygbolag kan bli aktuell för Torsby/Hagfors till Arlanda och Sveg till Arlanda. Där det finns runt 20 stolar?
pf
2022-11-07 12:16:04
SV: Upphandlingen 2023-2027
Handler ikke denne tråd om svensk uoohandling, og ikke om prestasjonene til ATR ?

Som sv pf sier, "håll er til emnet !"
@Bosse Andersson
2022-11-07 10:05:06
SV: Upphandlingen 2023-2027
Det var i Tapei, inte Hong kong.
Och det går att läsa i rapporten att det var total inkompetens av piloterna. När dom körde samma scenario i simulatorn klarar flygplanet av att reda ut problemet helt på egen hand. Så länge inga piloter trycker eller tycker i något.

Vad var det som hände i Visby och Ängelholm? Måste ha missat de händelserna.
Bosse Andersson
2022-11-07 01:49:40
SV: Upphandlingen 2023-2027
Helt enlig med föregående talare om ATR.
En helt otroligt okompetent maskin.

Det enda som de har till sin fördel är att den är ekonomisk och kan ta hyffsat många pax och är relativt tyst.

Den är oerhört dålig aerodynamisk. Så sist som igår gick Precisionair ned i backen med en.

Det höll på att hända i VBY i somras och förra vintern fick man göra en kontrollerad nödlandning i AGH av tekniska problem.

Kolla även vad som hände i Hong Kong tror jag det var. Uppmanar samtliga att läsa på mer än att tycka att "den är bra att flyga med".
Torne
2022-11-06 11:57:15
SV: Upphandlingen 2023-2027
Jo, q400 blir nog för stora för de flesta svenska flygplatsers upphandlingar... 8 300 skulle funka bättre!
Remote
2022-11-04 13:11:11
SV: Upphandlingen 2023-2027
Den 15 januari ska besked komma. Men samma sak sades för fyra år sedan och då kom besked i maj/juni typ. Men kanske aningen stabilare regering nu...
pf
2022-11-04 12:45:20
SV: Upphandlingen 2023-2027
WIF har neppe fly tilgjengelig rett störrelse.

För i år var det manko på piloter, som förte til at de leide wet inn fly fra Finnair, tre ATR-72.

I vinter leier de inn en, samtidig har de anskaffet 6 Q400, og de står for det meste på bakken så langt.

Blir ikke Q400 for store for svensk upphandling ?
Torne
2022-11-04 11:15:54
SV: Upphandlingen 2023-2027
Hm ja, wideröe är kanske dyra... Har hört att det är ett bolag som kommer försöka buda på amapolas vanliga rutter, men lär ju vara typ xfly/nordica etc... Någon som vet när det hela ska vara klart och upphandlat?
BRA hade kanske funkat, men de kör ju ATR. Någon som har erfarenhet hur bolaget är att jobba med?
Morten
2022-11-03 23:29:09
SV: Upphandlingen 2023-2027
BRA kommer nog ta en del.
Mulle
2022-11-03 19:53:44
SV: Upphandlingen 2023-2027
WF kan vi ta bort ur diskussionen. Otroligt dyra. De kan bara vinna upphandlingar i Norge där paket av linjer läggs ut. Paket som har en SCAT1 flygplats så att inga andra bolag kan lägga bud
FO
2022-11-03 17:02:04
SV: Upphandlingen 2023-2027
Känslan är att Wideröe kommer vara för dyra. WF kommer ha svårt att buda under NyxAir/Nordica/osv från öst. Vore trevligt med Amapola eller Wideröe.
Torne
2022-11-03 13:04:23
SV: Upphandlingen 2023-2027
Amapola har kört hemavan-stockholm de senaste och har funkat otroligt bra. Fokker 50 är nog bästa maskinen i det väder vi har här uppe och har tillräckligt med lastkapacitet i förhållande till antal pax. Ber till gudarna att vi inte får en ATR maskin, och att amapola får vara kvar. Kan tänka mig att ha widerö istället eftersom att det kanske öppnar upp fler linjer till/från destinationen, samt dash 8-400 verkar något bättre än ATR maskinerna...
Andreas
2022-11-02 20:17:26
SV: Upphandlingen 2023-2027
Jo, Transaviabaltika är från Litauen, men de verkar i Estland. De flyger PSO-linjen mellan Tallinn och Kärrdal på Dagö.
Härjedalingen
2022-11-02 11:47:01
SV: Upphandlingen 2023-2027
Transaviabaltika är Estländskt och inte från Litauen..
En avknoppning från gamla goda AVIES,som höll på att krascha i Sveg.
Martin
2022-11-01 20:57:53
SV: Upphandlingen 2023-2027
Även Widerøe på vissa linjer.
Nyfiken
2022-11-01 16:29:55
SV: Upphandlingen 2023-2027
Det ryktas att Litauiska Transaviabaltika är intresserad av Torsby/Hagfors och Sveg/Mora. Vilka är de?
thomas
2022-10-28 08:13:00
SV: Upphandlingen 2023-2027
Redan igång för anbud
Upp med händerna
2022-10-27 20:35:43
SV: Upphandlingen 2023-2027
@Theo
Nästa höst blir det officiellt om jag minns rätt.
Theo
2022-10-27 15:03:37
SV: Upphandlingen 2023-2027
När kommer upphandlingen ut?
Upp med händerna
2022-07-22 11:43:10
SV: Upphandlingen 2023-2027
Sv. @Upp med händerna
Det var mer än tanke än ett förslag. Dock är det inte som SJ eftersom SJ är ett fullständigt tågbolag som kör sina vagnar själva.
@Upp med händerna
2022-07-22 08:17:22
SV: Upphandlingen 2023-2027
Nej, nej och mer nej.
Vi ska inte ha något statligt flygbolag i Sverige. Nuvarande systemet fungerar mycket bättre med upphandling av div operatörer.
Om du tycker att SJ funkar bra, är det inte mycket du resar med tåget..
Upp med händerna
2022-07-21 20:31:38
SV: Upphandlingen 2023-2027
@Daniel
Vore rätt praktiskt om staten har maskinerna och operatörerna endast flyger dem; då kan man ha en genensam målning och liknande inredning vilket skulle stärka varumärket.
Daniel
2022-07-21 17:18:02
SV: Upphandlingen 2023-2027
@OO

Det låter verkligen som ett bra förslag faktiskt. Det borde staten ärligt talat ta sig en extra funderare på. Frågan är då, ska staten ansvara för inköp av flygplan eller är det den som vinner upphandlingen som ska ansvara för att det finns flygplan?
Upp med händerna
2022-07-21 11:03:34
SV: Upphandlingen 2023-2027
@OO
Ligger absolut något i det. Den modellen är ju den som redan används för regionernas tågtrafik; man upphandlar operatören men står för försäljningen själv.
OO
2022-07-20 18:18:56
SV: Upphandlingen 2023-2027
Varför startar inte staten ett bolag. tex SVEASVERIGEFLYG, som får ansvaret
att upphandla linjerna + själva tar hand om marknadsföring och biljetter +
kan ha interlineavtal med tex SAS, Finnair m.m.

Då blir det inte det här hatandet med olika flygbolag när
det är upphandling, utan kunderna vet att SVEASVERIGEFLYG
är bolaget som har hand om linjen, även fast flygoperatör ändras.
Rille
2022-07-20 16:28:39
SV: Upphandlingen 2023-2027
Vem vill ens ha de där linjerna för ett +\- operation
fran otto sjöbuse
2022-07-20 14:48:23
SV: Upphandlingen 2023-2027
ett utmärkt tillfälle att starta ett nytt bolag
Eric
2022-07-20 14:15:39
SV: Upphandlingen 2023-2027
Tror inte på något Leap. Mer troligt Nyx och DAT
X
2022-07-20 12:06:27
SV: Upphandlingen 2023-2027
Xfly är en wetlease platform i den gruppen som flyger åt andra operatörer. Upphandlade linjer opereras via Nordica som har möjlighet att ta hand om biljettförsäljning samt ha ännu lägre löner för anställda då man kringgår och undviker kollektivavtal.
Personalen som flyger Nordicas linje Arvidsjaur-Vilhelmina-Arlanda är baserade i Tallinn och har löner enligt Estnisk standard men slingas till Sverige.
Same shit - different name.
 

Tillbaka

Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev