Tråden startades av: Lön 11 månader per år SAS  2024-06-20 17:04:09
Pilotstudent  
Börjar närma mig slutet av min flygutbildning på privat skola i södra Europa. SAS eller Norwegian har alltid varit drömmen. Nu verkar Norwegian ha fått bättre löner, kommer troligen söka dit först. Hörde också något konstigt från en instruktör. Han påstod att SAS piloter nu bara kan räkna med 11 månadslöner per år? Stämmer det? Är det pga rekonstruktion?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Leif D
2024-07-06 15:29:54
SV: Pilotstudent
@Jaha. Märklig attityd att det alltid är "arbetsgivaren som motarbetar personal". Jag är säker på att alla arbetsgivare i första hand arbetar för att få lönsamhet i sina bolag - inte motarbeta personal. i fallet SAS är det uppenbart att olika yrkesgrupper motarbetar varandra och vissa yrkesgrupper motarbetar företaget hur än kritiskt det är i företaget. Det är en gåta att personal inom dessa yrlkeskategorier inte byter arbetsgivare utan fortsätter gnälla över dagens situation och fortsätter påpeka att allt var bättre förr när bolaget var i en monopolmarknad med återkommande injektioner av skattepengar.
Jaha
2024-07-05 15:06:09
SV: Pilotstudent
@Leif D; Bitterhet? Pratar du möjligtvis om dig själv nu? Jag jobbar inte på SAS sedan länge tillbaks.

Sedan att SPF/SPG inte varit några duktiga förhandlare är en sanning med modifikation. Det har inte varit tal om förhandlingar utan rena diktat från arbetsgivarens sida med förtäckta hot. Samt som man baktalat sina medarbetare medialt, och spelat ut personalgrupper mot varandra!

Det är ingen framstående personalpolitik man ägnar sig åt. Hur skall man få ordning på SAS när arbetsgivaren lägger ner så mycket energi på att motarbeta, istället för att hitta en väg framåt tillsammans med sina medarbetare.

Vad har du själv bidragit med till SAS överlevnad? Eftersom du gärna vill ge sken av att du är kunnig på SAS verksamhet, (främst piloternas villkor) anar jag att du arbetar på Frösundavik! Därav din illa dolda bitterhet gentemot piloterna på SAS?

Med vänlig hälsning.
Leif D
2024-07-05 08:58:28
SV: Pilotstudent
@Jaha. Bitterheten lyser igenom i ditt inlägg. Jag påpekade att det senaste avtalet som kritiseras i tråden (liksom alla tidigare avtal) är en överenskommelse mellan pilotföreningar och SAS. Vem skulle annars ha dikterat villkoren? Att påpeka det faktum att senaste pilotstrejken var förödande för SAS är inte samma sak som att "kräva att flygpersonalen sänker sina löner". Timingen för strejken var helt fel och visar att flera som du inom vissa personalkategorier lever i en fantasivärld. Att piloterna har dåligt preserande och orealistiska förhandlare är något ni kan ändra på själva - inte bara skylla på och gnälla på inför omgivningen.
Bob
2024-07-05 04:27:16
SV: Pilotstudent
@Leif D

Självklart var förhandlingsresultatet efter SAS-strejken 2022 ett resultat av ett reellt och elakt hot som skapades av bolagets ledning. Piloterna i SK-delen fick ett val - sänk kostnaderna med ca 800 MSek eller så sker alla återanställningar i Connect till de lägre villkor som gällde där innan innan konflikten. Som bekant hade SAS sagt upp 560 piloter i pandemin, vilket var en kraftig överdrift, när de istället kunde ha behållit en majoritet i de statliga permitteringsordningarna.

Nu har SAS satt sig i en sits med marknadsmässigt så usla villkor för piloterna, i ett långt avtal till 2027, att Norwegian blir det naturliga förstahandsvalet för arbetssökande piloter i Skandinavien. Innebär att Norwegian kan expandera fritt medan SAS får kämpa för att hitta de piloter man vill ha. Här kan Norwegian öka sin marknadsandel ordentligt om de vill, något dess ledning måste ha kalkylerat med när de accepterade de stora löneökningarna. Annat är inte logiskt.
Leif D
2024-07-04 20:21:40
SV: Pilotstudent
Sv @Leif D. De anställda jobbar inte gratis på Ryanair och Norwegian. Trots detta visar båda bolagen vinst. SAS behöver helt enkelt förenkla sin affärsmodell och bl.a. skrota långlinjetrafiken, SAS Cargo och SGH. Då kan man både visa vinst och betala löner till personalen.
Jaha
2024-07-04 16:44:38
SV: Pilotstudent
@Leif D; Intressant att du allt som ofta i dina inlägg, drar en märklig parallell gällande företagets ekonomiska svårigheter och piloternas villkor? Är det inte dags att du förnyar dig lite? SAS har svårt att attrahera piloter just pga deras relativt dåliga villkor jämfört med konkurrenterna. Men ändå hävdar du gång på gång med en åsnas envishet att piloternas villkor är roten till skuldbördan, kostnaderna etc i dina tidigare inlägg.

Och ja, det råder en pilotbrist inom SAS koncernen generellt sett. Undrar varför? Är gift med en befälhavare på SAS single aisle flotttan som det så fint heter. Det plingar i telefonen konstant gällande brist på piloter.

Under mina år som anställd i kabinen på SAS tidigare, var det nästan kutym att skylla det mesta på piloter och kabinanställda från ledningens sida. Det är väl ändå inte de anställda som tagit alla dåliga affärsbeslut, samt anammat affärsmodeller som sedermera inte visat sig vara vidare framgångsrika.

Tycker det är dags att du Leif D och dina kollegor på Frösundavik inför 15 st pr dagar/år, samt ökar arbetstiden övriga dagar så att det ändå blir heltidsjobb med 11 månaders lön! För så ser piloternas villkor ut idag. Alla måste bidra för att få SAS på fötter!
@Leif D
2024-07-04 16:01:35
SV: Pilotstudent
Det har du rätt i, men det var ingen av dom som påstod det heller;)

Alla kostnadsökningar försvårar för bolag att överleva. Det hade varit mycket bättre för bolaget om alla jobbade gratis. Från företagsledare till arbetare.
Olle
2024-07-04 12:56:04
SV: Pilotstudent
Frågan är dock om det på sikt have varit bättre att sätta bolag i konkurs genom strejken som var? KLM och Lufthansa hade kanske tagit över med lokala baser i Skandinavien som följd med skandinaviska piloter, eller super expansion av Norwegian. Oavsett hade resultatet troligtvis blivit bättre än vad som nu råder men nån form av nödlösning. SAS kommer bara harva sig fram tills nästa kris. Tillslut kommer bolaget gå under med rådande personalpolitik Man kan inte betala halva lönen mot konkurrenterna och tro att det kommer bli något bra av det (omotiverade anställda). Istället lämnar man spelplanen öppen för konkurrenter, tex Norwegian.
Leif D
2024-07-03 15:24:28
SV: Pilotstudent
@Bob/Captain X. Det är inte SAS som tvingat någon till villkoren. Villkoren är förhandlade mellan pilotföreningarna (bl.a. SPF) och SAS och båda parter har skrivit under avtalen. Pilotföreningarna hade just strejkat så de hade försvårat läget för SAS att överleva utan rekonstruktion. Till sist förstod de att de inte kunde strejka en gång till. Senaste strejken var förödande för SAS och de anställda.
FO Ryan
2024-07-03 14:31:51
SV: Pilotstudent
@SAS
Oj, har SAS sjunkit så lågt att de lägger ut obetalda dagar som sedan de låter sina piloter sälja?
Bob
2024-07-03 12:57:16
SV: Pilotstudent
Innan pandemin var löneläget i SAS och Norwegian relativt likt. SAS hamnade i konkursprocess i amerikansk domstol och en del av rekonstruktionsplanen var att piloterna under hot om att förlora jobben tvingades till lönesänkning på ca 13%, inklusive de nämnda dagar utan lön som kan läggas ut sep-maj. Avtalet gäller till 2027. Norwegian har nu fått löneökning på ca 17-26% över 2 år. Lätt val om man har möjlighet att välja.
Captain X
2024-07-03 12:51:59
SV: Pilotstudent
Bra att sikta högt men när du är klar med din CPL utbildning med ca 250h i flygdagboken så räkna Inte med att få ett toppjobb direkt. Sök ALLT och ta det du får, det finns inga genvägar. Flygtid och erfarenhet kan man aldrig läsa sig till utan det får man genom arbete ombord. Att börja nerifrån med propeller kanske turboprop och få erfarenhet och jobba dig uppåt.
Lycka till i karriären i en fantastisk branch.
J
2024-07-03 11:29:48
SV: Pilotstudent
"Jobbar du på dina lediga dagar så kompenseras löneavdraget"

På ett normalt flygbolag får du hela din lön direkt utan att jaga extrapass. Du kommer få 10 000kr mer i månaden om du börjar på tex Norwegain/Ryan/valfritt annat bolag. '

Men ja, det stämmer med 11 månadslöner. Det är inget som är kopplat till rekonstruktionen och kommer att förbli på det sättet.
VanligGrabb
2024-07-02 23:11:12
SV: Pilotstudent
Hur hade du råd med en pilotutbildning i södra Europa ?
SAS
2024-06-22 13:45:59
SV: Pilotstudent
Stämmer att SAS kan lägga ut obetalda fridagar. Men de kan max dra för 3 dagar i månaden eller nåt sånt. Tar du och säljer ett FX pass den månaden så är du kvitt. Som ny styrman är det inget jag märker av!

Lycka till med karriären, och ta det du får! :)
TP76
2024-06-21 21:45:42
SV: Pilotstudent
Som hyfsat ny med första pilotjobbet så kan jag inget annat säga än att, släpp det.

Sök allt du kan och ta det du får.
Lycka till!
Irrelevant
2024-06-21 19:45:00
SV: Pilotstudent
För dig som ny pilot är det irrelevant då Norwegian inte söker piloter under resten av 2024 och säker folk med erfarenhet 2025...

Dock stämmer det att SAS har rätt att planera ut obetalda lediga dagar under ett år som nästan uppgår till en månad per år
 

Tillbaka

HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev