Hemvändande Ryanpiloter
Är det bara jag som blir smått illamående av dessa exil-svenskar på Ryan nu återvänder till Sverige med flygningar till alla möjliga svenska orter och uttrycker det som ”att komma hem”. Det ni gör är att förstöra för de som faktiskt valt att arbeta på hemmaplan och som stått upp för svensk arbetskraft, och ni har mage att uttrycka det som att ni äntligen får komma hem. Ni har ju ändå valt att flytta från Sverige, då kanske ni ska hålla er på er planhalva?
När jag möter er i terminalen och på frekvensen så låter ni värre än en tupp i hönsgården. Väldigt osmakligt beteende.
svar
Orkar inte läsa hela tråden, men mitt intryck av hela den Europeiska arbetsmarknaden är att den den består av kortidskontrakt och betlala för sin egen TR och arbeta under extremt osäkra omständigheter.
Själv så jobbar jag sedan 13 år tillbaka i USA och kan se hur illa det är i Europa, Om jag ska vara ärlig, så vill jag flytta hem och vara med min barn, men det finns inte en chans att jag tar ett 6 månaderskontrakt på t.ex CargoLux 747 när jag har en fast anställning…
Ärligt talat, hur gamla är piloterna på Arn-basen? Styrmän 18 och kaptener 22? Någon som vet? Alla verkar för övrigt vara blonda.
Det är det här som är problemet, att Ryan-personerna stirrar sig blinda på lönen. ”Ja men det här är ju en rimlig lön, då är det en bra arbetsgivare”. Att vara arbetstagare är så mycket mer än bara lönen. Vi kommer aldrig få bukt med de riktiga problemen i branschen med just den inställningen som @ryrcapt har. Jätteroligt att ni trivs här i Sverige, men tyvärr så raseras så mycket på grund av synsättet som ni tar med er till den svenska flygbranschen. Om ni vill att vi andra ska ändra synen mot er så behöver nog ni ändra er syn på hur en arbetsgivare ska vara. Vi kan nog alla samsas här i Sverige, men då ska det vara ömsesidigt och på lika villkor.
Finns flera saker som kunde vara bättre, men är ändå själv helt nöjd och försöker inte slippa till något annat flygbolag. Nettolönen beror mycket på vilket land man är baserad, men vart man själv är i ett annat land med Malta air så ligger det i medeltal på 9k€ som kapten och 4-5k som FO beroende på erfarenhet.
Ganska säker att stora majoriteten av dom på Arlanda är nog helt vanligt anställda rakt åt arbetsgivaren, men finns nog egenföretagare också, många av egen vilja.
Finns diverse youtube och Instagram piloter som flyger för Ryan som verkar ha ett väldigt behagligt liv
Maskinerna verkar vara Malta-reggade på Arlanda-basen, stämmer det? Är ”svenskarna” anställda i ett bemanningsbolag på Malta då, eller hur ser upplägget ut?
Norwegian kommer konkurrera ut Ryan Air på Skandinavien på samma vis som de gjorde med Wizz Air när de försökte sig på Norge ni får njuta så länge det varar. Då basen på Arlanda inte kommer bli så långvarig.
Har aldrig träffat en Ryan Air pilot som är nöjd med sitt jobb. De vill inget hellre än att komma därifrån…
Du glömmer att Ryanair inte är en speciellt attraktiv arbetsgivare om man har familj eller är senare i livet. Dvs för den stora majoriteten av piloterna på SAS eller Norwegian. Man är då knappast intresserad av en arbetsgivare som inte kan garantera dig en bas hemmavid, inte erbjuder pension, sjuklön eller föräldrarledighet.
Vad gäller jobbsäkerhet så är den superlåg eftersom mindre misstag kan leda till avsked.
@RS, knappast. Varför gå med i b-laget. För övrigt lär ju ingen pröjsa för en 737-TR för att arbeta där när man kommer från ett riktigt bolag.
Ge det ett par månader så står det många SAS-piloter i kö för Ryanairs Arlanda-bas. Samma visa varje gång… Först smutskasta och sprida hat och snacka om den “svenska modellen”, sedan söka i smyg utan att berätta för nuvarande kollegor. När allt är i lås säljer man in bytet med ett stabilt schema, inga planerade hotellnätter och jobbsäkerhet.
SAS var ett fint och fungerande bolag för många år sedan. Men nu ser verkligheten annorlunda ut. Glöm och gå vidare.
Är det ens svenskar som blir baserade på ARN?
Mig veterligen struntar Ryan fullständigt i vad man har för bas-preferenser så ARN är nog fullt med Italienare medans de italienska baserna har svenskar.
Är det inte en massa lågpris-underleverantörer som flyger åt Ryan på Arlanda? Ser knappt en normal EI-reggad maskin där alls. Lär ju inte vara svenskar i de polsk eller Malta-reggade maskinerna?
Hur som haver så är det lika illa vilket som.
Frågan är, hur många av dem hänger här?
@undrande, för många!
Hur många svenskar är i enklaven Arlanda-basen?
Behind the smokescreen: bogus self-employment!
Pre-COVID, around 9% of pilots are self-employed, according to a study by the EU Commission, carried out by the consultancy Ricardo.
This figure varies among countries, type of air carrier and business model. The majority (88%) are contracted through an intermediary and 75% of all self-employed actually work for a low-cost carrier. The self-employment “champions” are Ryanair with almost 60% of its pilots being ‘self-employed’, followed by Wizzair Post-COVID, where the fear is that pilots will only be ‘rehired’ if they set up as self-employed.
https://www.eurocockpit.be/news/behind-smokescreen-bogus-self-employment
Gulligt när inlägg florerar på sociala medier med rajjan-piloter. Får Ryan-flygningarna att bli rena glamouren…
Av intresse – hur ser Ryanpiloternas anställning på ARN ut?
I vilket land är ni anställda?
Vad ligger lönen på?
Ingår pension?
Vilka försäkringar ingår?
Får ni föräldrarledigt?
Får ni lön om ni är sjuka?
Får ni lön om ni är långtidssjuka?
Får ni sommarsemester?
Inte en enda pilot hos FR har blivit av med sitt jobb ofrivilligt så sluta sprida falsk information.
Och till TS, snacka om att bete sig osmakligt. Du verkar vara en riktig sköning.