Tråden startades av: Seatbelt  2024-09-30 17:28:28
Turbulens och regler 
Hej jag har nu flugit med flygbolaget bra vid 2 tillfällen och har märkt att de är väldigt snabba med att ta på skylten med bältet vid lilla minsta turbulens och inte varit med om det på andra bolag riktigt. Vill därför höra från er med större inblick i branschen ifall det finns några generella regler som gäller för alla bolag och kan bra vara mer strikta än andra? Jag menar jag flög till preveza och skylten var tänd ganska länge. Dom går även och kollar så alla passagerare har på sig bältet och det har jag inget med om tidigare.

Annars jätte trevlig flygpersonal och bra mat

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Folke
2024-09-30 18:33:26
SV: Turbulens och regler
Detta regleras i EASA turbulence regulations. Och det är klart angivet att turbulens endast får förekomma i/nära CB moln och runt jetströmmar
Pilot
2024-09-30 20:04:54
SV: Turbulens och regler
När vi slår på bältet har vi som besättning gjort allt vi kan för att få folk att sitta ner och har därmed inget rättsligt ansvar för om någon står på näsan under t.ex turbulens för att de valt att stå upp. Så handlar mycket om att frånsäga sig ansvaret vid turbulens samtidigt som man såklart att man inte vill att någon slår sig

Disclaimer: Jobbar ej på BRA så vet inte hur deras procedurer ser ut ang turbulens och bältesskylten
Al Baker
2024-09-30 22:02:29
SV: Turbulens och regler
Min erfarenhet som pax på Qatar är att de alltid slår på fasten seatbelts en halvtimme innan serveringen börjar, oavsett verklig turbulens. Någon som kan dementera eller bekräfta?
Jervejint
2024-10-01 06:55:36
SV: Turbulens och regler
@Folke.
Blev he int litt galet nu, eller skriver du med glimten i ögat.
Jer ju int så att turbulens skickar ett meddelande till ett flygfarkost och frågar, om he går bra med litt turbulens för kärran ifråga.
Captain X
2024-10-01 08:17:38
SV: Turbulens och regler
Turbulens kan förekomma inte bara i närhet av CB och Jetströmmar, det finns även andra orsaker till Turbulens. För övrigt så ska man av säkerhetsskäl ha bältet fastspänt närhelst man sitter i sin stol under flygning. Att Seatbelt Sign är släckt innebär ingen garanti på att det inte blir turbulens.
 

Tillbaka

HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev