Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Jettime

Tråden startades av O

Hur kommer det sig att jettime flyger så mycket för sas? Utgår från att de är billiga att hyra in. Har de ok villkor för personalen? Någon som vet?

Publicerad den 2013-09-23 09:03
Skriv ett svar
Antal svar: 41

svar

Re: Glad arbetare
2013-10-10 16:59

Hur ser situationen ut för de som flyger B737 då?

M
2013-10-10 16:53

Vart ska de första två ATR:erna vara baserade? Och vart kommer piloter/cabin ha bas?

Glad arbetare
2013-10-09 09:08

Ibland blir man ledsen när man läser vad ni skriver
Jettime är inte ett så hemskt bolag ni går det att låta
Så varför ni skriver när ni inte vet.

ATR ska flygas med nya piloter utifrån samt
en del B piloter som själva har valt att byta.
I kabinen är det redan folk som flyger ATR i
Sthlm sedan 2 månader tillbaks och nu ska även
Ett antal som ska omskolas.

Kom ihåg att alla är här frivilligt,
Det bästa med jettime är att kollegorna
Är så bra och vi är så nära varandra.

Ole
2013-10-02 17:14

Ingen, der ved noget om flyselskabet og deres nærmeste fremtid?

Bengt
2013-10-01 11:17

@Steve
Så konstigt du resonerar när du påstår att SPF införde den nya lönestegen, en riktig tankevurpa.
Jag kan garantera att det var SAS som i förhandlingarna pressade på för att införa dessa, alltså är det SAS som har lyckats införa dessa.

Steve
2013-10-01 08:47

10% inhyrda bolag utan kollektivavtal blir snart mycket mer. Sen så fasar man ut piloterna med fast kontrakt. Man har redan börjat anställa nya piloter på den nya B-skalan som SPF införde efter 9/11. Nu bär det fort utför för SAS och SPF står och tittar på och klagar istället på konkurrenter.

Bödvar
2013-09-28 17:46

http://www.hangar.no/jet-time-leaser-flere-fly/

Noen som vet hvor mye mannskapet som trengs på et fly?

Bengt
2013-09-28 17:46

Nu klankas det ned på SAS som har möjlighet att lägga ut 10% av produktionen av vilket Jetime, med dåliga arbetsvillkor, har en del, samtidigt som Ryanair med flera och snart även Norwegian baserar sig nästan helt på kontraktspiloter.

Har ni redan glömt vad som hände i november för snart ett år sedan. Det var inte så att SPF hade detta som ett krav i “förhandlingarna”. Detta var framtvingat av konkurrens från bolag som minskat sina kostnader genom att använda sig av kontraktspiloter med allt vad det innebär för piloterna och statskassorna.

Ni ser inte skogen för alla träd.

Kurt
2013-09-28 15:31

Sas och SPF brukar skrika högt över konkurrenters anställningsvillkor. Då kan det vara osmakligt att hyra in bolag utan kollektivavtal och med tvivelaktiga villkor.

ABA
2013-09-28 14:02

Vilka ska flyga jettimes atr:er?
Det är ju ett par maskiner och de ska snart sättas i produktion, är rekryteringen klar?

Tervä
2013-09-27 22:42

Besparingar drabbar många bolag!
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10030

RE: SPF
2013-09-27 08:58

Varför gapa om detta?
Varför inte gapa om all arbetskraft i SAS som inte kommer från SVE, NOR eller DMK?

Många bolag runtom i världen tar bara av sitt eget folk!
Här slaskar vi med allt och alla!

SPF
2013-09-26 23:39

Det är minst sagt märkligt att SAS piloterna och SPF godkänner att ett bolag som JetTime flyger deras router. SPF och SAS piloterna brukar vara de som skriker sig hesa om allt och alla. Men nu är de tysta när lönedumpningen genom JT pågår. Det är inte bara JT utan även Blue1 som är i bla Sverige och dumpar löner och villkor med SPFs goda medgivande på SAS linenät. Var är eran så annars stora solidaritet…?

Bengt
2013-09-26 23:36

@ Sjokapten
Det är vanligt förekommande att sådana saker finns reglerat i avtal mellan piloter och arbetsgivare och behovet uppstod pga arbetsgivarnas agerande mot sina egna piloter. Det har funnits i åratal och det är tänkt att öka jobbsäkerheten för piloterna, samtidigt som arbetsgivaren har möjlighet att hyra in en viss del av produktionen.

Martin
2013-09-26 23:16

Nej jag är ingen uppsagt sommarfågel! Har inte själv jobbat där och skulle aldrig söka mig dit med det jobb jag har. Har trots allt jobbat över 20år i branschen.
Dock har jag flera gamla goda vänner och tidigare kollegor som har berättat för mig, i förtroende, hur det är i det bolaget och tyvärr måste jag säga att flera också är hjärntvättade! De är mina vänner, men de förstår själva inte riktigt hur det är. Jag som utomstående kan se hur det är med mina vänner. Jettime är inte bra! Det är ingen lögn – Bara fakta.

Sjokapten
2013-09-26 18:52

Fast, det ar ju helt absurt att ett fack kan skriva in i ett avtal hur produktionen skall skotas, vore som om metall skrev in i avtal med Volvo att man inte skulle fa lagga ner produktion i Sverige.

Sager vall en del om att det ar en bit kvar innan flyget har normaliserats

Inget svar PY?
2013-09-26 14:34

Synd PY att du inte har någon info?

!?
2013-09-26 12:33

Norweigan piloter kommer aldrig strejka, o gör det inte det så är det början på slutet för hela branschen!

Bengt
2013-09-26 10:42

En del verkar vilja skylla kontraktseländet på SAS-piloterna och deras fack men jag tvivlar på att någon av dem är speciellt glada över att kontrakt är på väg att bli normen i branschen. Vad kan de göra för att stoppa kontrakten efter åratal av försämringar som kulminerade i november förra året? Inte mer än att de i avtalet har fått inskrivet en begränsning på att max 10% av jettrafiken får läggas ut på andra.
De som kan och måste göra något för att hejda utvecklingen med kontrakt är de som jobbar i t ex Ryanair och Norwegian. Vad gäller Norwegian så pyr det just nu under ytan och enligt bekanta som jobbar där så förbereder de sig för aktioner under hösten. Tyvärr vek de undan förra gången så nu är det absolut sista chansen för dem.

Dy
2013-09-25 18:05

Skojkapten trollar som vanligt. Enligt avtalet med facket får företaget hyra in 12% av produktionen och obegränsad mängd prop då företaget ej har några egna längre. Trolleritrollera

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500