Norwegian strejk!
Så, då var det dags – antagligen pilotstrejk om 2 veckor. Kjos vill ju bilda ett antal nationella bolag – och låta piloterna arbeta där – på nya avtal! Börjar folk fatta vad han håller på med nu, eller? Man har även uppmärksammat att t.ex. spansk personal, pilot/kabin, arbetar inrikes i bl.s. Norge. Dags att vakna nu?
svar
Kan vara värt att kolla upp om det finns möjlighet att få till en bättre plattform – forum eller liknande för kommunikation sinsemellan via npu, swealpa etc…?
Det är så mycket problem så det är ju så svårt att hålla isär det om det bara är en tråd!
Kan vi inte nöja oss med en Norwegian Tråd. Måste det påbörjas nya så fort någon vill kommentera eller fråga??
Backar ni denna gången också för kjos är Skandinavien förlorat för alltid
@Rox man får anta att du själv inte jobbar på DY, därför kan du sitta här och vara kaxig.
@DDD. Sätt det på din CV när du skall söka nästa jobb. Good luck !!
@ ? Att strejka
Man får inte glömma att de är piloterna i CORE som arbetar för kontraktörernas bästa, och för alla framtida piloter innom NAS, och inte tvärtom.
Kan också tillägga att går de här bra så blir de bra motivation och förebild för RPG, då de är dags för våra kära RYR kollegor att börja ta lite ansvar också….
Som många innom DY säger, de är nu eller aldrig! Tror de kommer bli ett bra resultat.
Önskar er piloter på Norwegian lycka till ,hoppas ni inte viker ner er utan är United .
Hatten av till alla er som vågar stå på sig!
De tappra DY-killar och tjejer som försöker stoppa en till synes osund utveckling behöver allt stöd de kan få!!
STÅ PÅ ER!!!
Vad är “sund SAS anda” för något?
Det var på tiden att lite sund SAS-anda spritt sig till våra norska vänner.
Norwegian söker CC i Spanien via bemanningsbolag, citerar följande från annonsen;
“Candidates must be flexible and have no problems to move into different bases within Spain with no extra compensation.”
Det är en sjuk verklighet just nu.
Läs inlägg från K en gång till.
Klart idag, kabinen kommer sympatistrejka!
Media och allmänheten generellt är väl ganska nöjda med utvecklingen. Bilden av hur det var förut under glansdagarna när biljetterna kostade 10 ggr mer än idag var att piloter jobbade 3 dagar i veckan för 120.000:-/månaden. När du idag flyger till Malaga T/R för 2000:- så är det inte så intressant hur det ser ut på flight deck. Ibland kommer en artikel om piloter som somnar, men om allmänheten reagerar för starkt så kan det innebära att priserna går upp. Som utvecklingen är nu så stödjer allmänheten otryggare arbetsvillkor för flygande personal. Annars hade väl Ryanair slutat växa för länge sedan och SAS hade kunnat jobba vidare i Törnrosa-mode?
@Media. Det är ju så att “Norwegian” är ett norskt företag, som namnet säger,
vilket innebär att från allmänhetens sida är man relativt ointresserad av vad som händer med norska företag, därav det blygsamma intresset från svenska media, i detta ärende. Du hittar säkert mer att läsa i norska tidningar.
Undrar varför det inte är några krigsrubriker i media? Kan det vara så att det granskande mediet har ägarintressen?