Tummen ner för Bromma och Swedavia
Avgasförsäljningen har upphört på Bromma Stockholm Airport.
Flygplatsen har beslutat att Avgas 100LL inte längre skall finnas på Bromma och igår såldes den sista litern.
svar
Synd att allmänflyget i Stockholmsregionen mer eller mindre upphört. Bromma på 70-talet, ett eldorado för allmänflyget, Barkarby, Botkyrka.. allt har gått i graven.
Storhetsvansinne.
Dom ska plöja ned massor med pengar på ARN o BMA. Var kommer pengarna i från?
Lägg ned Bromma helt istället!
Det som är mest otroligt i hela Swedavia-härvan, är att Swedavias VD tillåts ljuga så näsan växer, utan att politiker och andra beslutsfattare reagerar.
Flygtorget verkar för övrigt vara helt likställda inför dessa lögner, liksom många andra inom linjefart och resebranchen. Jag skulle inte lita en sekund på vad Torborg sa. Mängden raka lögner är bara för många. Det handlar liksom inte om att undanhålla sanning, utan om rena lögner.
Seriöst?
Skulle det gå att utveckla Vallentuna?
Svedavia är bara intresserade av en sak, Svedavia.
Jämför med Avinor. Avinor främjar allt flygande i Norge, och för en aktiv dialog med alla aktörer, cargo, pax, GA etc.
Svedavia är en klubb för inbördes beundran som är väldigt lätta för Lobbyisterna att påverka.
Nästa gång ni käkar lunch på övervåningen i Sky City, sätt er brevid någon Svedavia slipsnisse o lyssna. Häpnadsväckande ! !
När Barkaby stängdes, fanns då inte följande argument?
“Bromma ligger så nära, dit kan allmänflyget flytta”
Vad skall de ta vägen? Asfaltera Vallentuna……….
Lika dumt som att flyga till Skavsta när man skall till Stockholm.
Stäng Bromma för linjetrafik prioritera firma och affärsflyg.
Vore väl rätt dumt att parkera bilen på Bromma när du ska flyga i Skavsta? Åk till skavsta och parkera där istället.
EU-kommissionen lägger sig i Swedavias vräkning av affärsflyget från Bromma.
En EU anmälan har lämnats in. Swenska regeringen skall svara senast sista november. Läs vidare på http://www.hjelmco.com/news.asp?r_id=121083
Swedavia AB, statens egen miljardkoncern som driver flygplatsen och med en styrelse som utses av regeringen vräker affärsflyg för att ge plats åt kungahusets och regeringens egna behov.
Swedavia har försökt säga upp Hjelmco. Men medling mellan Hjelmco Oil och Swedavia har förevarit hos Arrendenämnden i Stockholm varvid nedanstående resultat erhölls.
Parterna, Hjelmco Oil och Swedavia AB har därvid kommit överens om att Hjelmco med sin drivmedelsverksamhet kvarbliver på Bromma flygplats minst till den 31 dec. 2012.
Om de fått förlängning vet jag ej.
Försäljning av Avgas 100LL från Shell och AirBP har upphört på men Hjelmco finns väl kvar fortfarande så vitt jag vet?
Det kapacitetstak man pratar om handlar om rörelserna i peak då det är fullt på BMA. Arlanda vet jag inte, men jag gissar att det inte är så lätt att flytta hela Brommas morgon- och eftermiddagspeakar till ARN.
Nej, men jag flyger till Stockholm och vill inte hamna på Skavsta.
Har även nyttjat Arlanda men det är krångligt.
@Kårre
Bor alla flygintresserade i Stockholm?
Jag har bekanta som bor i Nyköping, pendlar till Stockholm varje dag.
De tycker det är perfekt att stationera sitt plan på Skavsta.
Bromma blir då för avlägset beläget – c:a 10 mil. Så Skavsta är ett bättre alternativ.
En annan fråga: är detta flygforum endast för en elit boende inom tullarna? Får andra i Sverige ha en åsikt?
Efter att ha läst ett antal trådar så är det bara Stureplan och möjligen Solna som gäller. Konstigt.
Flyger en hel del i tjänsten med eget plan. B.l.a till Stockholm Bromma. Skavsta, Uppsala, Västerås är inga alternativ.
Skulle du vilja ha parkeringsplatsen för din bil 10 mil bort???
Som Gant skriver! Kan inte privatflyget flytta till Skavsta? Vad tycker ni med egna flygplan?
Skulle Ärna kunna vara ett alternativ för GA?
Hur blir det med Grafair? Får dom vara kvar, eller särbehandlas de av Swedavia?