Etihad Regional
Araberna sprider sig. Tydligen har de köpt 33,3% av Darwin Airline.
http://m.arabianbusiness.com/etihad-rebrand-swiss-carrier-as-etihad-regional-after-taking-33-3-stake-526700.html
svar
Nextjet nästa att bli uppköpta?
Etihad är den lille av de 3 stora och måste på något vis hävda sig och behålla sin position.
Emirates suger ut de stora passagerarflöderna med A380 och 777 or. Qatar går in i One World alliance och Etihad köper in sig i en mängd bolag som kan hjälpa dem att mata in trafik till och från Abu Dhabi.
I samband med att Emirates började flyga A380 till Australien köpte Etihad in sig hos Virgin Australia och äger nästan 20% där. VA flyger dessutom några ggr i veckan från Sydney till Abu Dhabi.
Etihad äger nästan 3 % av Aer lingus och har fler avgångar till Dublin än någon annan jämnstor flygplats i Europa.
AirBerlin kom som bekant in och är med på Berlin och Düsseldorf och skickar även en av sina maskiner till att flyga Abu dhabi-Phuket.
Air Seychelles har ett väldigt intimt samarbete där Air Seychelles flyger Seychellerna-Abu dhabi-Hongkong Åt och i samarbete med Etihad.
Etihad i sin tur flyger Abudhabi-Seychellerna-Mauritius på ett liknande samarbete.
Jet Airways (Indien) Är en av de senaste förvärven och de har lånat ut en av sina A 332 maskiner till etihad till att flyga New Delhi-Abuhdabi-Moskva.
Jet Airways slingar även en tur Cochin-Abu dhabi-Kuwait. Flyger även från Delhi och Mumbai till Abudhabi och från en obekräftad källa kommer de inom en snar framtid att även ansluta Mangalore till Abudhabi.
Darwin Airlines kommer Etihad att andvända till sina Europesika storstäder som matartrafik.
Här är vad vi kan förvänta oss nästa år.
Berlin – Poznan
Berlin – Wroclaw
Dusseldorf – Berlin
Dusseldorf – Cambridge
Dusseldorf – London City
Geneva – Toulouse
Rome – Tirana
Rome – Zagreb
Zurich – Leipzig
Det verkar även gå rykten om att Etihad skulle köpa Belair av Air Berlin eller har LGW och Belair blivit förväxlade i skvallret?
I och för sig kan det ju knappast vara 100%-iga köp utan snarare 33%-aktigt som med Darwin, men ändå.
Etihad har också nyligen köpt 49% av JAT i serbien, så de byter ut sina gamla 737-300 till A319 och byter namn till Air Serbia, så jag tror att Etihad har något stort pågång för Europa.
@Alias Smith&Jones
Informationen har jag fått från flygchefen på LGW, Boris Falke.
@ Jonny Rutten: Varifrån kommer ryktet om att LGW kommer att ingå i Etihad Regional?
Inte för att det skulle förvåna mig då LGW brukar hålla låg profil.
Etihad Regional kommer att bestå av Darwin Airline och Luftfahrtsgesellschaft Walter (LGW), så flygplansflottan kommer, åtminstone inledningsvis, att bestå av SAAB 2000 och Bombardier Q400.
LGW ägs av Air Berlin som i sin tur är partnerbolag med Etihad.
Hehe ok då är det kanske ett forumtroll som startar ryktet.
@Arman: S2000 är ungefär som en A320 vad gäller teknik och cockpit, så om man inte klarar en S2000 så klarar man nog inte heller en A320.
Har hört att det är flera som inte klarar sin typerating på Saab 2000 just för att den är så avancerad.
Låter lite konstigt. Eller stämmer ryktet?
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_2000
Saab 2000 cruise speed: 665km/h (370 knots, 424 mph)
http://planes.findthebest.com/compare/123-124/ATR-72-600-vs-ATR-72-500
Max cruise speed ATR 72-600 & ATR 72-500 = 275 kts
Ska vara 330 mph i st f 330 kts. Skillnad!
Hahaha, en ATR som gör 330 ktas, skulle inte tro det.
Vänligen ange källa för att ATR 72-600 gör 330 TAS.
Ligger nog snarare på 270= pissmaskin
ATR 72-600 vore ju annars ett bra alternativ eftersom den redan finns.
Stor och rymlig kabin, glas-cockpit, goda kortfältsegenskaper och hyggligt snabb (330 KTAS), att jämföra med SAAB 2000 360 KTAS.
ATR vill gärna börja utvecklingen för ATR92, och det vill nog de flest av oss pilot också. Men tyvärr så är det kalla handen från Airbus som säger att de inte kan avvara några ingenjörer till detta projekt då det ska utvecklas både det ena och det andra i Jet-segmentet.
Det är från hästens mun på bete i Sydfrankrike.
Kommer det en ATR92, med kommersiell start i 2018?
Darwin flyger c:a 10 st Saab 2000 och föredrar dessa. Man har även provat Q400 och E190 som ärvdes från Baboo. Om nu S20 anses optimal för Darwin så kanske Saab borde fundera på att ta upp produktionen av ersättare. Det råder idag brist på nya Turboprop. En Tp med gårdagens teknik förbrukar c:a halva bränslemängden mot motsvarande jet, med ny teknologi skulle en Tp kunna bli ännu mer ekonomisk.