Nextjet expanderar
Nexthet startar fyra nya linjer efter nyår!
Arlanda-Torp
http://www.ta.no/jobb/article7058449.ece
Arlanda-Björneborg
http://www.nextjet.se/fi/about-nextjet/news-archive/nextjet+aloittaa+uuden+lentoreitin+porin+ja+tukholman+arlandan+välillä.++++++++++++++++++++++++++~n65
Arlanda-Jakobstad
http://svenska.yle.fi/artikel/2013/12/19/nya-flyglinjer-fran-kronoby
Växjö-Oslo
http://www.mynewsdesk.com/no/oslo-lufthavn-as/news/ny-rute-til-vaexjoe-smaaland-lufthavn-73737
Kul att se ett Svenskt bolag som växer!
svar
@Subban Q.
Angående tidtabell. Fredag slutar man tidigt. Sen kommer det röda dagar i almanackan så står Nextjet på marken. Det är bara att se på jultrafiken. När SAS och Mavia ökar trafiken så minskar Nextjet sin trafik. Nexjet har kommit in i en ond cirkel, minskar trafiken för att försöka fylla planen. Det enda som händer är att man tappar ännu mer passagerare. Bor du i Växjö, Jönköping eller Karlstad så väntar du inte 6 timmar på en Nextjet flight, då hyr du en bil.
Det har alltid varit SAAB 340A svaga sida, att aldrig kunna ta fullt med pax och fullt med baggage, åtminstone inte med ‘normal’ planering. Tillåter OM-A att man kan planera utan alternativ är ju detta ett sätt att kunna tanka mindre förutsatt att vädret tillåter detta.
Ett annat alternativ är att begränsa antalet sålda stolar och på så sätt säkerställa att man får med allt bagage.
SAAB 340B har helt andra prestanda.
Det är alltid positivt att det finns flygbolag som vill satsa och det är väl bara att hoppas att tidtabellen blir så utformad att folk vill åka och att det blir en bra kabinfaktor.
Det känns bra att det händer någonting i Sveriges flygbranch. Sedan kanske cynikerna och andra dönickar får rätt när de fäller domedagsprofetior till höger och vänster. Det är lätt att sitta med facit i hand och vara expert. Nu provar NTJ något och då får man hoppas att det går bra, dels för de passagerare som vill flyga med och dels för de anställda som faktiskt sliter om dagarna för att få det att funka.
Folk klagar på SAAB och ATP men i dagens värld så är det ganska tufft att bara sadla om från en typ till en annan. Ett bolag går inte plötsligt bra bara för att man byter till en ny maskin även om piloter helst skulle se ett utbytesprogram så de alltid får flyga nya häftiga kärror. SAAB och ATP tar dig från A till B och ger dig möjligheten att insupa lite svensk och brittisk flyghistoria.
Ja helt rätt, visst behövs det nya flygplan.
Detta är något men tjatat om de senaste 3 åren om inte ännu längre.
Tror dock inte detta kommer att ske. Med tanke på att man säger upp 15 tal piloter, och tar in vissa på kontrakt, eller det värsta, man låter folk som redan jobbar i bolaget får chans att börja flyga 4 månader på ATP på kontrakt utan någon som helst garanti om förlängning och får betala sin TR ur egen ficka.
Hur har man då råd att omskola den egna fast anställda pilotkåren? Vist omskolningen är inte det dyra, det är att plocka in nya flygplan, och i det fallet finns det väl bara 1 modell som kan vara intressant för NTJ, ATR 42/72.
NTJ är fast i “ekkor” hjulet, och tror inte nya ägarna är sugna på att skjuta till massa kapital. Dom är smarta och var blandannat med och jobbade under SAS 1a tuffa tid med besparingar och förändringar.
Tror att HKF köpte NTJ, för att man hade en bra vinst i bolaget och varför skatta bort den när man kan ta vinsten och investera? Samt att man “fick” ett AOC och kan då sköta produktionen av HKF utan Golden Air (Brathens Regional)
Att byta färg och logga, är nog inget som gör NTJ mer känt hos Svenska folket.
Vi får väl se vad men lyckas med, men de kommer säkerligen flyga på och kämpa med sina ATP/s340.
Så mkt pengar man lagt ner på ATP så hade det lönat sig för 1-2 år sedan att slussa in ATR 72 och sedan kunnat succesivt gå över till ATR 42 istället för Saaben.
Har man åkt Saab 340A fullsatt och kommer fram utan bagage tror jag man tröttnar,det har jag gjort. Ständiga viktproblem på denna typ. Nu fiskar man bara efter startupkapital för nya linjer. Enda räddningen för bolaget är bättre flygplansmodeller med bra prestanda och det omedelbart. Tyvärr tror jag snart det är färdigkört.
Om det går bra eller dåligt får vi se men det är i alla fall kul att någon försöker att expandera.
Är ganska säker på att man får bidrag från Finland, dvs liknande rikstrafiken i sverige, för att flyga Björneborg och Jakobstad.
Linjerna kommer nog ej gå jätte bra men förmodligen inte med förlust då det inte spelar någon roll för NTJ om det säljs 1 eller 32 stolar.
Nu ska vi inte glömma att Nextjet och Höga Kusten Flyg hänger ihop. Tror inte att Nextjet gör något som kan äventyra HKF, ledningen där är alldeles för slipad.
@Subban Q
Inte NextJets tidtabeller utan det gäller för flygbolag generellt. Det verkar inte som om några alls är intresserade av när folk vill åka utan anpassar tidtabellen efter egna intressen och behov, sen blir utfallet där efter.
Oscar den 2:e, vet du hur lång tid det tar Arlanda-Murmansk med en Saab 340? För att inte tala om en ATP.
Hallo John Joseph.
Vilken del i Nextjets tidtabell är det som du anser är skapad för att gynna optimerad crew utalization (och därmed inte tar hänsyn till när de stora paxströmmarna finns)?
Förstår inte varför dom inte startar upp linjen till Murmansk.
Där tjänade Skyways stora pengar på fiskare från hela Europa,
även om det bara var en säsongs-linje.
Växjö – Oslo ?!?!? Var kom den ifrån???
Känns som dom kastat pil på en Darttavla med destinationer som har lite trafik.
Framför allt tidtabellen. Inte en tidtabell som passar bolaget pga att det går åt färre crew, utan en tidtabell som passar resenärerna.
Har dagens flygbolag aldrig hört talas om marknadsundersökningar?
Skyways började också starta en massa linjer hit och dit i slutet. Är det en repris vi ser? Det bästa hade varit om man tog vara på dom linjer man har och utvecklar dom. Men då krävs det bättre tidtabeller och lite bekvämare flygplan.
Lönsamheten beror på overheadkostnaden!
Experterna har talat?
Tyvärr så är det nog så att Nextjet är desperata, Arlanda-Björneborg och Arlanda-Jakobstad är för dåliga linjer, dom kommer vara nedlagda inom ett år. Oslo linjerna kanske kan fungera, men tveksamt, Stockholm-Torp har prövats förut med dåligt resultat.