Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian Airshuttle Sweden AB blåste Unionen?

Tråden startades av PAX

Från SVD Näringsliv. Undrar vem som var dummast? Unionen eller Kabinpersonalen som litade på dem?

Flera anställda – som vill vara anonyma med hänsyn till den kraftiga omorganisationen hos Norwegian – har hört av sig till SvD Näringsliv. De ifrågasätter även sitt fackförbund Unionen, som de menar har mörkat det faktum att Norwegian Airshuttle Sweden AB bara ska tömmas på kabinanställda medan flygteknikerna får jobba kvar i koncernbolaget.

– Det är alltså fel att bolagets verksamhet upphör, säger en av de upprörda kabinanställda.

Enligt Krister Aarnio, vd för Norwegian Airshuttle Sweden, har facket haft full information om att flygteknikerna får jobba kvar och att Norwegian Airshuttle Sweden tills vidare inte läggs ner, även om de kabinanställda uppmanas att byta arbetsgivare.

– Att facket inte skulle ha känt till detta är lögn, säger Krister Aarnio.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/norwegian-svenska-bemanningsbraket_8853346.svd

Publicerad den 2013-12-28 15:41
Skriv ett svar
Antal svar: 18

svar

DYster
2014-01-18 18:39

Varför gå ur Unionen nu när det verkligen finns en möjlighet att påverka!!! Dags för alla att gå med istället och sedan ta ställning när vi ser resultatet!

Sv Fridis
2014-01-18 10:48

Får gratulera arbetsgivarna!
När de anställda är splittrade tjänar arbetsgivarna stora pengar.

Facket är deras medlemmar. Medlemmar som ej tar aktiv del i verksamheten överlämnar sina beslut till de som är aktiva.

Skyller man på facket som medlem skyller man på sig själv.

Kleta
2014-01-18 08:28

Hurra!

Det betyder jobb åt mig och mina vänner! Vi jobbar hellre än strejkar och tar bättre hand om männen som flyger.

Fridis
2014-01-17 22:28

Massflykten har redan börjat… Lämnade för några veckor sen och alla kollegor med mig…

Liz
2014-01-17 19:06

Nadja,

Du vet vilket forum vi diskuterar detta på. Det är absolut inte här!

Nadja
2014-01-16 18:05

Det blåser hårda vindar för Unionen. Det är mycket “galley talk” bland medlemmarna., framför allt diskuteras om de skall gå ur Unionen då dom känner att Unionen inte kan strida för dem.

Jag tror vi kommer att se en massflykt eller uppstart av en ny förening.

VM-kämpe
2013-12-31 08:25

Strejka! Dy hinner inte få 52 nya värdinnor på en natt!?
Ni har makten använd den för i h..,,

Jonny Rutten
2013-12-30 22:39

Mycket snack och lite verkstad. Finns hur många som helst där ute som skulle göra vad som helst för ett jobb. Dom där djävla skvallertanterna på Norwegian skulle behöva en ordentlig uppläxning!

Alan
2013-12-30 20:07

Läs detta

Norwegian kommer att gräva sin egen grav ( flyger du Ryanair så vet du allt innan Men Norwegian vill inte vissa vilket bolag dom egentligen är Skit )

2013-12-20 Norwegian säger upp all kabinpersonal i Sverige och hänvisar till arbetsbrist. Vill medarbetarna flyga vidare har de två alternativ, att tacka ja till en bemanningsanställning hos Proffice eller bli av med jobben.
– Där står vår vd som en liten ängel och förklarar hur duktig han är som räddar jobben och erbjuder oss nya jobb som det inte går att tacka nej till. Det är tyvärr fullt lagligt att göra på det här sättet, men den moraliska sidan kan man diskutera, säger Lars Kristoffersson, ordförande i Unionenklubben på Norwegian.
Dagarna före dopparedagen fick Norwegians svenska kabinpersonal beskedet att samtliga tjänster är uppsagda. Kontraktet mellan företagets norska och svenska bolag gäller inte längre. Uppsägningen gäller 52 av 300 kabinmedarbetare, övriga 250 hyrs redan in från bemanningsföretaget Proffice Aviation.
Enligt Lars Kristoffersson handlar det om att flygbolaget vill komma undan de speciella villkor som man lyckats förhandla fram för kabinpersonalen. Bemanningsavtalet, som de anställda i stället ska lyda under, innebär bland annat att medarbetarna enbart har rätt till tolv lediga helger per år, till skillnad från 17 helger i nuvarande avtal. I förhandlingarna har man inte diskuterat löner. Lars Kristoffersson säger att kabinpersonalen själva tycker att de tjänar okej men att de är rädda att bli utnyttjade.
– I stället för 30 minuter utcheck får man 20 minuter på sig efter att man har jobbat klart sitt pass. Tio minuter låter inte så mycket, men på ett år blir det fem arbetsdagar som jag ger bort helt gratis till företaget. Alla de här begränsningarna som de inte kommer åt i vårt kollektivavtal ska förhandlas med Proffice längre fram och kundanpassas, som de så fint heter, säger Lars Kristoffersson.
Norwegians informationschef, Charlotte Holmbergh Jacobsson, säger till Sveriges radio att man ser förändringarna som ren pappersformalia. Något som Susanne Boronkay, regional ombudsman på Unionen Stockholm, vänder sig starkt emot:
– Det är verkligen oförskämt. Även om det inte innebär några förändringar i lönevillkoren eller den faktiska tiden du jobbar, så innebär det en förändring när du som bemanningsanställd går till jobbet varje dag och kunden gör en bedömning om de är nöjda med dig och vill ha tillbaka dig i morgon eller inte. Du går på tå hela tiden och det blir väldigt lågt i tak, säger hon.
Enligt Susanne Boronkay innebär det också en stor förändring för medarbetarnas trygghet. Om Norwegian inte vill anlita Proffice Aviation längre kan de välja att ta in ett annat bemanningsföretag i stället.
– Vad har medarbetarna att sätta emot? Ingenting. Jag vet inte hur långt det här avtalet sträcker sig och jag vill inte spekulera i hur det ser ut om ett år för jag vet inte. Det är många frågor som måste omförhandlas. Avtalet ska branschanpassas så att det är mer inriktat mot kunden, vad nu det innebär.
För Lars Kristoffersson och de andra väntar en tung jul. Det är många medlemmar som hör av sig och är upprörda över beskedet.
– En del är skitförbannade. Det finns inget bra tillfälle för sådant här, men det hade varit bättre efter jul. Å andra sidan hade man nog blivit förbannad på oss eller på Unionen om vi väntat med att berätta det. Sedan tror jag att Norwegian gått ut med det nu av taktiska skäl för att det är så många helger framöver, det är ju skitsmart nu när folk är lediga, säger Lars Kristoffersson.
Susanne Boronkay håller med om att det är en illa vald tidpunkt för ett tungt besked. Hon berättar också att många medlemmar är besvikna på Unionen.
– Tajmingen är helt förfärlig. Det är så beklagansvärt och det tog jag upp vid förhandlingen. Till saken hör dessutom att man bara någon dag innan kom ut och slog sig för bröstet på företaget för att man för fjärde året i rad har blivit framröstade till Sveriges bästa flygbolag. De har en kundnöjdhet på över 80 procent med den svenska kabinpersonalen, till skillnad från 60 procent i Norge och Danmark och ändå är det i Sverige man gör så här, säger Susanne Boronkay.
– Medlemmarna är jättearga på Unionen och säger att vi lagt oss platt. Problemet är att när ett företag vill lägga ner en del så finns det ingen lagstiftning i världen som hindrar det. Vi kan inte göra något åt det.
Även Lars Kristoffersson poängterar att det är en fråga som sträcker sig långt utanför fackets makt, att det är en fråga på EU-nivå.
Kommer medlemmarna gå över till Proffice?
– Jag vet redan ett par stycken som kommer tacka nej men de flesta har inget val, de måste ha ett jobb och de älskar sitt jobb. Det finns en otrolig lojalitet gentemot klubben som jag inte förstår hur man kunnat uppnå, jag förstår inte hur folk orkar vara trevliga när de vet att arbetsgivaren sparkar en i rumpan. Svenska vd:n har själv sagt till oss att vi är förbrukningsvaror.
– Det här är Ryanairfasoner, de är Skandinaviens Ryanair. Allt handlar om pengar och det blir bara värre och värre, säger Lars Kristoffersson.

Var är vi på väg

Jonny Rutten
2013-12-30 09:14

Undrar vem som blåste vem egentligen? Unionen erbjuder 300 kr matcheck till alla nya medlemmar, det känns ganska ruttet tycker jag.

@SAS
2013-12-29 21:04

Oroa dig inte – vi är klarvakna!

SAS
2013-12-29 17:54

Unionen äger även en större del av SAS.

Norwegian i blåsväder + fler anställda i Proffice = Unionens dröm

Trodde ni seriöst att Unionen kämpade för er? Gång på gång har det blivit sämre. Att ni inte har vaknat.

Korkad
2013-12-29 17:28

Ragnar,

Är du på riktigt?
0% fast anställda, snart helt och hållet bland piloter OCH kabinen. Och nej, en anställning på ett bemanningsrövetag är ingen fast anställning. Men jag antar att du är en av dem som harvar runt utan att någonsin få en anställning?

Ragnar
2013-12-29 17:24

Jösses! Fattar ni inte att man måste bidra med något positivt för att kunna räkna med att få vara anställd. Tyvärr verkar inte flygbesättningar (varken piloter eller värdinnor) förstå detta. Visst behöver flygbolag er för sin verksamhet. Men eftersom ni inte är lojala. Inte jobbar för er arbetsgivare utan bara för er själva. Bråkar och stökar som snorungar trotts att ni inte har något att komma med som bygger på regler och avtal (och det finns inget parti om ni inte tänker rösta vänster om vänstern som kommer låta personalen få de rättigheter ni verkar tycka att ni ska ha att styra företaget där ni arbetar).

Vallack
2013-12-29 16:34

Detta är Unionen: De slår sig för bröstet för att de har fått till ett gemensamt avtal för “alla” flygbolag – där det bl.a. sägs att maxarbetstiden/v är 47,5 timmar. Sen godkänner Unionen lokala avtal som medger tjänstgöring upp till 60 timmar/v. Detta är inget annat än en “skandal”. Jag hoppas verkligen att någon granskar Unionen i detta. De kommer antagligen ha rätt svårt att förklara sig.

Tydligen så är dessutom Unionen en stor ägare av bemanningsbolaget Proffice. Är inte det konstigt – att ett fackförbund som säger sig motarbeta bemanninsbolag, själva är ägare i ett av de största. Klart att Unionen är glada när Proffice nu får ännu fler anställda……….

Vem ringer “DN granskar”, eller varför inte Uppdrag granskning

Per L.
2013-12-29 08:20

Unionen är generellt sätt mycket duktiga. Dock verkar de ha fel folk som hanterar flygpersonal.

Sv råger
2013-12-28 16:28

Unionen = dess medlemmar!
Det är medlemmarna som röstat fram representanterna.
Det kallas demokrati.

Har du inte röstat(varit på möten) så har du överlämnat åt dem som deltog att besluta för dig!
Tycker du något är fel aktivera dig. Att skriva på detta forum gör ingen förändring.

råger
2013-12-28 15:50

Unionen är ett skämt. senast man blåste i strejk eller varsel pipan var mot en
bilskola i Malmö med 10 anställda pga ” oschyssta villkor”
Flygbranschen häpnar.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500