Unionen/Norwegian/Proffice-skandal?
1: Norwegian säger upp fast anställda, och “erbjuder” jobb i bemanningsbolag (Proffice). Om man inte tar “erbjudandet” så blir man uppsagd p.g.a. arbetsbrist.
2: Fackförbundet har tidigare motarbetat bemanningsanställningar, men ville (tidigare) absolut inte att de ovan nämnda kabinanställda skulle lämna Unionen och gå in i ett norskt avtal, med anslutning till annat fackförbund.
3: Gissa vilka som är storägare i koncernen Proffice? Jo, Unionen!!!!!
Börjar det inte lukta lite illa? Kanske något för “media” att titta lite närmare på?
svar
NAS flyger inte längre i Sverige. Det är NAN som gäller, så kollektivavtalet med Norwegian Sweden AB upphörde. Sen kan man tycka vad man vill om NAN, men borde inte vara så svårt för Proffice att sätta sig!! Tänk er en dag med vild strejk…
Det konstiga är ju att Norwegian Air Shuttle Sweden AB som tidigare anlitat bemmaningsbolagen Proffice Aviation och ARPI Aviation till kabinen nu helt plötsligt själv har blivit ett bemanningsbolag.
VD:n Krister Aarnio sade i media att beslutet togs i Norge och beklagar sig att hans bemanningsbolag ej kan leverera tillräckligt bra/billig arbetskraft till kunden Norwegian Air Shuttle ASA, som istället väljer att anlita Proffice Aviation helt och hållet via bolaget Norwegian Air Resources Sweden AB.
Ta en titt på Krister Aarnios LinkedIn-profil: http://se.linkedin.com/pub/krister-aarnio/16/128/654
Jovisst, han är VD för Norwegian Air Resources Sweden AB också. Han har varit i branschen i mer än 20 år, han vet hur man behandlar sin personal som skit och samtidigt linda in det så att det låter bra. Han är även inblandad i Norwegians aktivitet i Irland, Finland och Danmark. Han vill avancera uppåt och ta över när Kjos går i pension, det är uppenbart.
Unionen har en ännu större ägarandel i SAS………..
De “fast anställda” som du refererar till var de facto anställda i bemanningsföretaget norwegian.se EJ i Norwegian-flygbolaget.
Så i verkligheten var det endast frågan om att byta namn på arbetsgivaren, inget annat.