Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Top 20 Airports i Norden 2013

Tråden startades av Nadja

Då var resultatet färdigt:

I antal miljoner passagerare:

1. Köpenhamn (24,1)
2. Oslo – Gardemoen (22,9)
3. Arlanda (20,7)
4. Helsingfors (15,2)
5. Bergen (6,2)
6. Landvetter (5,0)
7. Stavanger (4,7)
8. Trondheim (4,3)
9. Billund (2,8)
10. Keflavik (2,7)
11. Bromma (2,3)
12. Skavsta (2,1)
13. Malmö (2,1)
14. Tromsö (1,9)
15. Oslo – Rygge (1,9)
16. Oslo – Torp (1,9)
17. Bodö (1,7)
18. Ålborg (1,4)
19. Luleå (1,1)
20. Ålesund (1,1)

Så Norge har 9 flygplatser i top 20, Sverige 6, Danmark 3.

Ha en bra dag där ute i busvädret.

Publicerad den 2014-01-17 08:21
Skriv ett svar
Antal svar: 21

svar

Icelandair
2014-03-20 14:07

Hur kan det vara så pass få som flyger till Keflavik? Går det verkligen så dåligt för Icelandair?

Hasse
2014-03-19 15:42

Ditt inlägg blev lite fel. Så här ska det se ut:

1. Norwegian
2. Finnair
3. Icelandair
4. ?
5. ?
6. ?
7. ?
8. ?
9. SAS

Per
2014-03-19 14:42

Kan ingen göra en lista på Top 20 Flygbolag i Norden 2013?

Kom igen Nadja!!!

Vad händer efter:

1. SAS
2. Norwegian
3. Finnair
4. Icelandair
5. ?
6. ?
7. ?
8. ?
9. ?

Bulten i Bo
2014-03-19 09:58

Malmö Aviation ska flyga charter för Gislev Rejser från Roskilde i sommar. Sen så skulle 75% av Skavsta och Rygges pax inte flyga om det inte var för Ryanair.

Dot Gade
2014-03-19 02:33

Listan stämmer inte. Skavsta är Nordens ledande flygplats och vi har Nordens överlägset dyraste parkering. Gör om och gör rätt!

Thomas
2014-03-18 14:42

@Nadja

Kastrup og Roskilde er samme bolag, så jeg forstår ikke, hvorfor Københavns Lufthavne starter med charter fra Roskilde. Jeg tror ikke vi vel se lavpris fra Roskilde. Kastrup har jo CPH GO. Hvorfor starte konkurrence mod sig selv? Men jeg ved det ikke.. Men det vil være en helt ny strategi, om Roskilde starter med vanlig trafik.

Nadja
2014-03-18 07:54

Vad tror Danskarna om Roskilde? Nu skall de ju börja flyga charter där ifrån. Nästa steg blir väl “lågprisbolag” eller?

Thomas
2014-03-07 21:30

Sturup har også mange danske passagerer og hvis ikke lufthavnen eksisterede ville meget af indenrigstrafikken på ruten MMX-Sthlm flytte til CPH. Derfor bør Sturups pax lægges til CPHs, hvis vi absolut skal sammenligne på regionsniveau.

SYS
2014-03-07 10:02

Om du kan räkna med Oslo-Torp borde du kunna räkna med Västerås för Stockholm. Nu bidrar ju inte den flygplatsen med så mycket men men….

Fritz Klyka
2014-03-07 04:48

Dansken pratar så mycket persilja. Både här och annars. CPH world class hub? Jämfört med vad? Arkhangelsk?

Lågprisprofilen
2014-03-07 02:43

Siffrorna kommer från sammanställningen ovan
Arlanda+Skavsta+Bromma=Stockholm
Gardemoen+Rygge+Torp=Oslo
Köpenhamn=Köpenhamn

Självklart tar man med inrikespaxen, det är längre från Stockholm till Kiruna än det är från Köpenhamn till Kiev. Hamburg-Köpenhamn är en kort biltur med nordsvenskt perspektiv, borde inte heller räknas isåfall.

pierre holmgren
2014-03-07 02:19

@svar lågprisprofilen, ved ikke hvor du har de tal fra , MEN sjovt du nävner world class hub fordi det er jo det CPH er, träk lige indenrigs trafikken ud af ARN og OSL og så er der ikke mange pax tilbage sådan lidt groft sagt.
Cph vinder med hestelängder både på antal pax og kvallitet som lufthavn.

Lågprisprofilen
2014-03-07 01:29

Oslos flygplatser: 26,7
Stockholms flygplatser: 25,1
Köpenhamns flygplats: 24,1

Trots att Preben Kastrup får massor av draghjälp från SAS tvångsresenärer. Så når inte denna “World class hub” *hahahaha* upp till mer än en tredjeplats bland ägarländernas städer. Uselt SAS!

Fritz Klyka
2014-03-06 18:15

Med tanke på att Sverige har en omfattande tågtrafik också tycker jag att de svenska flygplatsernas siffror är riktigt bra.

Leif Bodström
2014-03-06 17:43

Tänk om Linköping/Norrköping kunde enas om en gemensam flygplats. Dem hade bergis hamnat på top 15 med de nya linjer som kunde öppnas.

Ointresserad
2014-01-18 17:21

Jämför flygplatserna sig med varandra ?
Finns det nån tävling dem emellan ?

Man kan ju få det intrycket av tråden.

Bo i bilen
2014-01-17 18:35

Jag trodde Jönköping var nästan lika stort som Landvetter. Det säger ju politikerna.

Trodde Skavsta var större. LÄGG NED SKITEN!

Bingoberra
2014-01-17 09:38

Jäkligt kul att Landvetter passerade 5 miljoner!

3,685,824 (+4%) Utrikes
1,318,269 (+1%) Inrikes

En sommarlinje till USA hade varit kanon. Kanske 2-3 flyg i veckan MAJ-SEP.

ryr
2014-01-17 09:00

ATT Köpenhamn lade ner o flyttade all trafik till Brandenberg för söder och intercontental, Oslo för västlig trafik och Arlanda för östlig trafik är ungefär lika stor risk…

Trötter
2014-01-17 08:52

Statistik som kommer att ältas i det oändliga av förespråkare och förståsigpåare på detta forum. Historian visar att det går upp och ner…! 😀 Några år är det Stockholm andra är det Köpenhamn och ytterligare lite senare så är det Oslo. Känns lite som om det kvittar med några miljoner hit eller dit! Dom är väl ungefär så stora som lämpar sig för huvudstäder som är så små. Ett par konkurser senare så är ordningen den omvända för att lika snabbt vända tillbaks igen.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500