Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Tystare flygplan vs vortexvirvlar?

Tråden startades av Sven

Swedavia har hela tiden hävdat att Malmö Aviations nya flygplan är tystare. Har någon analyserat det faktum att flygplan med bredare vingspann producerar mer vortexvirvlar? Dvs, hur många takpannor kommer dras av taken runt om Bromma, Fredhäll, Traneberg, Ulvsunda och Spånga, till exempel? Swedavia kommer inte svara på denna fråga direkt.

Publicerad den 2014-01-28 09:52
Skriv ett svar
Antal svar: 18

svar

Puh
2014-01-29 11:20

“Ior”, du ger klara bevis på att du är en arbetslös flygtyckare. Du finns i varje forumtråd. Sluta skriv då du inte är insatt i branschen ett dugg.

Nisse
2014-01-29 10:58

Concorde skapade nog mest “Deltawing Swirl”

Ior
2014-01-28 20:51

Hahahahaha! Ja, tack snälla! You made my day. Gå nu hem o läs lite innan nästa roliga inlägg.

Walter
2014-01-28 20:45

Satt och tänkte lite:)

Borde det inte bli väldigt mycket vortex med propellerplan?
Dom drivs ju så att säga med vortex, och stora vortex blir det ju också, vad är diametern på s20:s propp 3,8 m eller?

Ior
2014-01-28 18:48

Plan som är lätta och har korta vingar skapar mest Vortex. Ex 737-200

Peter
2014-01-28 18:38

@FI.
Tack för ditt svar 🙂

/Peter

moddis
2014-01-28 17:58

Låt Sven Instigator hålla på skälv med sitt trams. Han är ju Svedavia o Brommahatare.

hallå va
2014-01-28 17:35

@Sven

Och du är väl en sådan som ligger under takpannorna och mäter exakta decibel och skriver arga insändare.

Läs på mer om vortexvirvlar så du åtminstone har någon idé om vad du pratar om.

DC-10
2014-01-28 17:34

Tycker att det är intressant att man på detta forum kan diskutera vingkonstruktioner. Jag är alldeles övertygad om att konstruktörerna av planet har koll på vortexvirvlarnas effekter. Torde vara ofarliga för tegelpannor.

sv Sven
2014-01-28 17:28

Det är tramsigt och extremt okunnigt att påstå att tegelpannor skulle dras av hus.
Dessutom är väl planet utrustat med winglets. De är till för att reducera vortex även kallat “induced drag”.

Sven
2014-01-28 17:23

Nej, det är inte sunt förnuft. Antar att du jobbar för Malmö Aviation eller Swedavia…

hallå va
2014-01-28 17:16

@Sven

Nej, men sunt förnuft gör att man kan resonera i dom banorna.

Sven
2014-01-28 17:13

Bertil: Det har du ingen aning om. Ingen har någon aning om detta då flygplanet knappt är testat än.

FI
2014-01-28 16:31

Winglets minskar vortex/induserade motståndet. Så visst kan man ha det på segelkärror också. Vanligare är kanske att öka spännvidden vilket får samma effekt..

Peter
2014-01-28 16:15

En liten fråga där FI.
Angående att ett segelflygplan med 20 meter spännvid genererar lite
vortex, finns där anledning ändå till att ha winglets på ett segelflygplan?

/Peter

FI
2014-01-28 14:15

Vortexvirvlar hänger inte i första hand ihop med spännvidd utan med vingkonstruktionen och med mängden producerad lyftkraft per kvadratmeter vingyta! Ex. Ett segelflygplan med 20m spännvidd producerar väldigt lite vortexvirvlar. Ett JA37 Viggen med ca 10m spännvidd med en deltavinge producerar stora mängder vortexvirvlar i låga farter!

Have a nice day 🙂

Bertil
2014-01-28 13:20

Det lär nog vara en så marginell skillnad att ingen kommer att märka något. Tyvärr kommer detta inte att ge något merarbete för stadens takläggare.

??
2014-01-28 10:06

Är du helt allvarlig?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500