Flygvärdinna på businessjet?
Finns det någon här som har erfarenhet av att jobba på en businessjet som flygvärdinna? Hur mycket jobbar man och hur är lönerna i förhållande till de stora flygbolagen?
svar
På större maskiner (från A318 och uppåt) är det vanligt med manliga cc. Ofta i funktion som servitör/butler eller som kock. Inte sällan funkar de även som kabinchef.
Finns det några manliga CC på businessjets?
Jag gav upp när jag fick påpekande att mina strumpbyxor var för tjocka och kjolen för lång. Med kortare kjol hade jag aldrig kunnat sitta ned……..
Det är inte ägarna som är problemet, det är deras gäster som blir berusande av att flyga privatjet. De agerar värst och man får mer än skamliga förslag och kommentarer. Detta måste man tyvärr räkna med på många platser, inte bara i Ryssland.
Min väninna har flygit på corporate för ledningen på Philips i Holland i 6 år. Inte en enda incident., bara hövligheter.
Blir det mycket hålligång på flighterna då. Korta kjolar, höga klackar och ett och annat nyp kanske.
Eller bara le och servera kaffe ?
Marknaden i England är rätt så stor! Mycket freelance från alla baser, Luton, Farnborough, Biggin, Stansted, East Mids, listan är lång.. Konkurrensen är hård, men har man rätt kontakter är det inte omöjligt! Många bizjetbolag som flyger från London.. Bara att googla och skicka CVn! 😉 Hur mycket man jobbar beror helt på bolaget..
Ang schemat så är det väldigt olika.. Två veckor på/två veckor av där man flyger kanske 4 grr på sina två veckor på är vanligt, eller 6 on/3 off där man jobbar hårt alla sina dagar on och knappt hinner andas på sina 3 off är också vanligt. Flyger man för en privat ägare kan det hända att man inte har nån roster alls. Då är man standby 24/7 och flyger när ägaren flyger…
Mellanöstern är inte bara hemsk heller.. Kommer man in på rätt ställe är det riktigt bra! Städhjälp efter varje flygning, rolexar i dricks och mycket pengar.. Men som med allt annat ska man hamna rätt där också.. Har hört att värdinnorna på 747an som ägs av ägaren till Kingdom tower i Riyadh får gratis boob jobs (om de vill) och måste ha kortkort kjol när de jobbar.. Saudi är ju inte det trevligaste landet att bo i heller med krav på Abayas etc för kvinnor..
Själva jobbet är annorlunda i jämförelse med airlines då du är ansvarig för i princip ALLT i kabinen.. Inklusive beställning av catering, köpa blommor till att dekorera kabinen, köpa crewmat på Ica, ta hand om pax och flight crew under flyningen, Lägga upp mat så det blir vackert (silver service!!) diska all disk, städa hela flygplanet (inklusive toan) efter flygning, se till att allt är påfyllt i skåpen i kabin och galley så planet är klart för nästa flygning. I regel jobbar man alltid själv också så många bolag ställer krav på att du har erfarenhet från single crew operations eller har varit etta eller purser tidigare.
Jobbet innebär dock att man får träffa spännande personer, se ställen man aldrig drömt om att se och ha en massa kul! Förutsatt att man har haft tur och fått en bra crew.. Man jobbar alltid i ett tajt team där man blir som en liten familj, så det är viktigt att komma överrens med folk..
Men som någon sa är det väldigt svårt att kombinera med ett bra familjeliv.. Inte omöjligt, men svårt…
Lycka till!
Svar till Ior:
Jag skrev just det förut att herrarna nere i sandlådan inte har ngn vidare kvinnosyn. Att Q står lågt i ranking där “nere”
Men adm ville visst inte sprida dessa neg fakta.
Mitt inlägg försvann….
Hela upplägget sedan att leta folk via hotelcastings på t.ex Sheraton i Sthlm.
Förklädd bordellverksamhet ju 🙁
Finns det svenska Q 2014 som går på detta?
Vart tog den svenska femininismen vägen på den fronten?
Väldigt få som har månadslön längre !
Mycket bra lön per “duty hour”, men ibland kan det gå många dagar innan du får uppdrag. Det är bara de större Biz jets som ibland tar cabin crew, och de som vill jobba är minst 10ggr fler än vad det finns behov för. En före detta kollega jobbade från Farborough för några år sedan, och hon hade ca. £ 80/h vilket är OK, men inte om man bara får 20-30 timmar i månaden.
Från Sverige kan du nog glömma. Inom EU kanske du kan få napp genom att söka efter bolag/service på någon av de större baserna, så som Southend, Biggin Hill, Farnborough, Le Bourget, Zaventem.
Undvik Ryssland och Mellanöstern. Ordet “sexuellt ofredande” existerar inte bland de Herrarna som flyger i Biz Jet där…………..
Lönen varierar men i Sverige ca 25-35 000 kr brutto. Lika mycket tid på/av (t.ex. två veckor jobb följt av två veckor ledigt). Stor flexibilitet krävs. Liten personalomsättning på bra bolag/hos trevliga personer. De arbeten som annonseras ut är till 99% antingen i Ryssland eller i Saudi. För de flesta är detta som att välja mellan pest och kolera och inget en erfaren värdinna ens skulle överväga.
Min fru jobbade som flygvärdinna på scanair dc10 tiden 4-5 år ngt.
Men efter ett tag tröttnade honpå nyp i rumpan, dryga krävande pax, konstiga arbetstider.
“Känns som att jag mest skall vara snygg och servera kaffe”
Kanske funkar för yngre personer. Nej hon jobbar idag på kontoret mer inom flyget.
Fasta arbetstider, dödar förhållanden och familjer annars.
Håller med henne.
Oavsett så får man väl inte enligt gällande lagstiftning ange att endast kvinnor får ansöka. Det är väl kränkande enligt lagstiftning?