Bolag som Norwegian förstör marknaden
Kommer med sitt lågpristrams och konkurrerar med finare bolag som SAS och Thai.
Kan dom de inte köra från Gardermoen enbart ?
svar
Jag är glad över att du inte insinuerar, eller visar på dålig kunskap och förståelse på alla trådar du skriver på. :O)
@sv Linkan.
Det är väl inte någon skillnad vem som äger aktierna. Aktieägare är aktieägare. Vid en nyemission kan vare aktieägare besluta om man vill deltaga. Ingen skillnad. Allt annat insinuerande visar på dålig kunskap och förståelse.
Et eget utskilt SAS Airline Intercontinental ville neppe miste slots på LHR, Pierre?
Pf , jeg har jo forhört mig lidt og det er desvärre ikke så ligetil at bytte til Irsk bekvemmeligheds flag for Sas , man ville miste en del af de meget värdifulde slots man har f.eks på LHR, andre steder ville det nok kunne gå , men ihvertfald vil det kräve nogle rigtig gode jurister om dette kunsstykke skulle gå hjem med fuld effekt.
Pierre, “problemet” er at EU-landet Irland har andre arbeidslover enn EU-landene Sverige/Danmark og EØS-landet Norge.
Likevel, det er politikere som skaber lover og regler, ikke SAS(som selvfølgelig også kan pakke opp og fungere fra Irland om de ønsker-på LIKE lover og regler som NAI)
@svar DC 10 , man valgte at flytte hele butikken til Irland da man ikke kunne få lov at anvende en större kvote end max 20% af cabin crew som var ansat et andet sted end Norge eller Skandinavien.
Så nej man bryder ikke lige den lov , kun inddirekte , qua man har flyttet til Irland.
Hur kan Norwegian fortsätta sin verksamhet om de bryter mot regler?
Kan någon visa på vilka regler och ev. lagar de bryter mot?
@ svar pf , du har helt ret , Sas laver ikke regelerne , men modsat Norwegian så fölger vi dem , dumt nok. Men da Norwegian ikke kan få regelerne lavet om så de passer dem så välger man at stikke halen mellem benene og flytte butikken til Irland og derved forsöge at skaffe sig uretmässige fordele da man ikke mener at kunne konkurere efter samme reglsät som Sas må efterleve.
For ca 20 år siden forsøkte norske Luftfartsverket, som eier og operatør av Fornebus lufthavn, å lage en samletidtabell for alle ruter og forbindelser til glede og opplysning for passasjerene. Den ville blitt finansiert med reklame i den omtalte trykksak og ville blitt distribuert på lufthavnen. Produksjonen var tenkt i samarbeid med OAG(Official Airline Guide)
Da gikk den store “røde” alarmen, først lokalt hos SAS Norge, deretter i Frøsundavik. Denslags konkurranse ville ikke SAS ha-etter ordre fra norske kommunikasjonsdepartementet ble prosjektet stoppet.
Viste SAS’s evne til konkurranse !!
Dom kanske förstör “flygbranschen” som arbetsmarknad. Men Ryan hade redan börjat.
Som passagerare skall vi alla tacka Norwegian som ruskat liv i det gamla SAS-liket och tvingat dem att anpassa sig till verkligheten.
Hade inte Norwegian funnits hade vi fortfarande fått betala 5.000 SEK för att flyga ARN-OSL-ARN en vardag.
Selv om denne tråd egentlig handler om Norwegian;
nå forstår jeg det slik at det vil bli fri konkurranse på hovedstrekningene for jernbanen innen Sverige. Noen som har meninger HVA det kan (ytterligere) føre til av tap av pax/lønnsomhet på strekninger som Gøteborg/Malmø til Stockholm for luftfarten(SAS/Norwegian/Malmø Aviation)?
Er det egentlig noe lokalpax igjen for SAS på GOT-ARN v.v.?
Jeg vil gjerne legge til at jeg gratulerer Sverige med et utmerket jernbanenett-langt bedre enn her i vårt fjellrike oljeland. V.g. ikke gjør dette til en landskamp, det er ikke derfor jeg tar det opp, men at f.eks MTR vil konkurere med SJ i nær fremtid.
Lasse, hovedproblemet er at Pierre H og hans “SAS-troll” ikke har forstått at det ikke lenger er de (SAS) som lager reglene og styrer luftfarten.
For det er det politikere som gjør !
@svar , @ svar Linkan , bare fordi man har statsligt ejerskab så betyder det jo ikke at man ikke opererer på et frit marked, hvad er det for nonsens at komme med?
Skillnaden är att det är statligt delägande i SAS! Norwegian jobbar på en fri marknad.
@Sv. Om du kallar nyemissioner i SAS för stöd. Då är också nyemissioner i Norwegian att betrakta som stöd.
Således har Norwegian också fått stöd av sina aktieägare.
Förra året förlorade Norwegian 160 miljoner norska kronor före skatt under första kvartalet.
Norwegian har gått med förlust första kvartalet de senaste 11 åren.
Det betyder troligen att första kvartalet är en kärv tid för alla bolag.
När även den bäste går med förlust.
Sv Sv Sv Sv Sv Sv. Nej Lasse har helt rätt. SAS har fått många många miljarder i stöd från staten under många år. Norwegian har ikke fått en enda krona i stöd.
Ändå går SAS med förlust hela tiden.
Dig kan man inte lita på då du inte berättar hela sanningen! Dessutom skarvar du en hel del!
Neida, det en nok motsatt. SAS ansatte har helt panikk. De hyler og skriker mot Norwegian hele tiden. Sannheten er at SAS flyr med gamle fly, de driver på urettferdige vilkår ved at de løper til deg og meg for å få våre skattepenger. De er dømt for en rekke lovbrudd som spionasje mot Norwegian. NAS har ikke fått en krone i subsidier, SAS milliarder. Og så skriker de om unfair konkurranse. Det er sannheten som du kan sjekke hvor som helst. Unntatt hos SAS trollene
NEE det är bara oroliga sas-arbetare som är rädda om sina jobb!
försöker hålla moralen uppe.