Psykisk hälsa bland våra svenska trafikflygare
Med dagens ökade krav på arbetstider och sämre arbetsvillkor känns
det ju inte helt osannolikt att den psykiska hälsan bland våra svenska trafikflygare
kan påverkas negativt.
Piloter som flyger en hel arbetsdag och avslutar sin dag på något hotell någonstans i Sverige eller världen ska ju då hinna varva ned och få en god natts sömn innan det är dags för uppstigning, frukost och transport ut till flygplatsen för att upprepa samma hektiska arbetsdag ännu en gång.
Vad händer när piloten i fråga får en dålig natts sömn och ska upp och flyga tidigt
nästa dag? Ska detta rapporteras eller hur ser proceduren ut?
En trött pilot kan ju knappast hantera en nödsituation på samma nivå som en pigg
och utvilad pilot skulle göra.
Bara en tanke..
svar
Min erfarenhet av att jobba i ett bolag där merparten är kontraktare är:
1. Den personliga gränsen för att gå till jobbet när man känner sig “halvbra” ligger något längre fram. Alltså; man går inte till jobbet när man är riktigt kass, men de flesta har en högre acceptansnivå för lättare förkylning och nedsatt allmäntillstånd än vad de flesta anställda accepterat på mina tidigare “vanliga” jobb.
2. När någon börjar känna sig krasslig under arbetsdagens gång så pressar sig folk igenom dagen för att komma hem till hemmabas. Anledning till detta är att vi sällan har övernattningar och bolagets OP är extremt dåliga på att hantera spontana övernattningar vid exvis diversions och när man inte hinner hem inom timmarna. Det kan lätt ta 4-5 timmar innan man är på hotellet vid dessa tillfällen.
3. Jag vet en kontraktande styrman som pga trötthet vägrade en extra oplanerad sector vid hemkomst till hemmabas. Han fick kicken!
Personligen tycker jag att detta tyder en dålig säkerhetskultur. Men eftersom vi inga olyckor haft så anses det att detta inte påverkar flygsäkerheten. Statistiken visar att vi är “säkra”. Vad som glöms bort i det resonemanget är att statistik bara visar historia – ej nuet eller framtiden.
Är rädslan att sjukanmäla sig större hos lågprisbolagen utan fack/kollektivavtal
jämfört med på större bolag där man har facket som backar upp en?
Detta är ett mkt bra tråd! Om sanningen skall fram så är det fördärvligt att myndigheterna lägger allt ansvar på oss, medans arbetsgivaren sitter redo med yxan på kontoret…o kör sin operation med minimal crew.
Ibland är man helt enkelt unfit,å då e det “bara” att ringa OP.Är man på hembas är det oftast inget större deal,men utebas. ughh, mardröm…
Då hoppas man att man har typ salmonella eller severe influensa så att alla vet att man e sjuk.
Att ringa in o säga att man e slut och sovit jättedåligt o är allmänt trött kan ses som företagssabotage,misstänkt anarki,kanske facklig åtgärd,etc etc.Det är detta som brukar kallas för fatigue och är ett hett ämne där myndigheterna säger..Bara ring o säg att du är unfit…
OP sitter tyst i andra luren o väntar på att du ska säga att det e okey o flyga till hemabasen alla fall.
Tänk er situationen när piloten är en kontraktare… Utan någon som helst uppbackning av ngt fack?
Klart det inte är men att gå och köpa en utbildning för den summan och med de villkor som råder nu tyder bara på att man har något fel i huvudet.
Nu är frågan om någon här på forumet varit med om någon flygpersonal vars psykiska tillstånd kunnat ifrågasättas på något sätt? Nej, aldrig någon som tjänstgjort unfit. Flera som får sjukskrivning / tjänstledig en period pga tex skillsmässa mm som kan vara slitande. ( efter flygläkares bedömning)
En pilot gör väl oftast bara en psykolog intervju under sin karriär och det är under utbildningstiden och innan man får första jobbet.
Nej, oftast innan för att komma in på flygutbildning. Men sen även i regel för respektive bolag. Finns psykolog att prata med om man känner att det behövs.
Förekommer det utfrysning/mobbning eller annat bland flygbessättningar?
Vet ej, man jobbar rätt tätt ihop som ett team. Svårt att säga om det förekommer men eftersom man jobbar med olika kollegor var dag är det en variation som är rätt skön att ha.
Dessa svar står jag för, riktiga avtal samt fackförbund finns. Hur det ser ut för dom med eget företag etc kan jag inte svara uppriktigt på.
Perfekt Ior, nu fick jag svaret jag var ute efter.
Nu är frågan om någon här på forumet varit med om någon flygpersonal vars psykiska tillstånd kunnat ifrågasättas på något sätt?
En pilot gör väl oftast bara en psykolog intervju under sin karriär och det är under utbildningstiden och innan man får första jobbet.
Förekommer det utfrysning/mobbning eller annat bland flygbessättningar?
Unfit for flight är det bästa som finns.
Anländer till utebas på eftermiddagen. Äter en god middag och går sedan ut på krogen.
Tillbaka på hotellet kl 03:00 på natten.
Klockan ringer 05:30 (incheck 06:30) men då känner jag mig inte alls redo att flyga så jag ringer trafikkontoret och anmäler mig “unfit”.
Sedan har jag en hel dag på hotellet innan jag kan flyga hem (som passagerare).
Funkar 3-4 gånger per år.
Tfhs elever då som har gått gratis utbildning skulle de ha
bättre psykisk hälsa.
Köpa sig en utbildning för 1.000.000:- så enkelt är det inte.
Är man unfit av någon anledning ska man ALLTID ringa in till personalcenter och säga det. Man ska ALDRIG flyga unfit. Det är osäkert.
Unfit for flight, det säger sig själv.
Jobbar du på ett bolag där detta är orimligt och du måste vädja till kollegan att du är unfit “ta hand om flighten jag är lite trasig” modellen är säkerhetskulturen på det bolaget åt skogen totalt.
Rimligaste man kan göra om man inte kan ringa in som unfit är att meddela din kollega att du är trött så att han/hon är med på noterna.
@Trubbel –
Det du beskriver är inte en verklighet jag känner till. Jag vill inte kasta skit på något sätt, men kanske det ligger till så hos vissa företag där du är “egen företagare” alternativt kontrakt med 6mån i taget (vissa omnämda lågprisbolag).
På riktiga bolag, dvs. Riktiga jobb där du har kollektivavtal och en fackförening är det inget du direkt behöver oroa dig om.
Jag personligen har aldrig varit “unfit” från ute bas någongång, däremot hemmifrån ett par gånger. Det blir så när man är småbarns far och ungarna inte kan sova av någon anledning. Inga problem att på morgonen att ringa in VAB som vem som helst med vanligt kontorsjobb.
Har även varit med om att en kollega blev magsjuk på utebas, då viserligen finns det inte så mycket alternativ än att flyga ner en ny styrman men han som blev magsjuk jobbar i vilket fall som helst kvar.
Detta är dock rätt skönt att ha en riktig anställning med ett iaf vanligt avtal så man slipper ha detta som ett oros moment.
Det är jobbigt som det är att ringa in sig sjuk av en eller annan anledning att behöva riskera jobbet pga att barnen eller en själv fått influensa är en av många konsekvenser av det många kallar social dumping. Det är inte lönen som är det viktiga utan rätten att kunna vara sjuk, om man hård drar det.
Detta var en av anledningarna till att jag slutade flyga!
Konstant trötthet = LIVSFARLIG!
Om piloten ifråga befinner sig på utebas då? Låt säga att besättningen landar 22:30 i Kiruna och har avgångstid 07:00 nästa dag, en av piloterna kan inte somna på hela natten, kan omöjligt tänka mig att det då flygs upp ny besättningsmedlem i ett sådant fall.
Gissar att det vanligaste scenariot är att piloten ändå väljer att flyga med rädsla att konsekvenserna av att anmäla sig ‘unable’ till chefen kan äventyra karriären etc..
Detta kan ju drabba vem som helst oavsett yrke.
Vaknar du upp efter en dålig natts sömn och är trött/helt slut och inte tror med dig att du kommer göra ett bra jobb eller inte är i balans, då är det bara att ringa och förklara sig själv som ‘unfit’.
Jadu… .Om man säger så här om psykisk hälsa…
Vilken person skulle köpa sig en utbildning för närmare 1 000 000 SEK och sen få en ingångslön på runt 20 – 25 000 SEK brutto? (Om personen ens lyckas få ett jobb)
Tycker det säger en del om psykisk hälsa bland många pilotaspiranter. Det finns en gräns där naivitet går över i dumdristighet.