SAS börjar ta betalt för platsbokning
Flygforum verkar ha missat att SAS ska berätta om nya koncept på onsdag i nästa vecka.
SAS Go-passagerare får nu möjlighet att boka sittplats i samband med bokning mot extra avgift. Fritt inom 22 timmar före avgång och för guldkort och högre medlemsnivåer.
svar
Jag är 192cm lång. Jag och min arbetsgivare betalar gladeligen 100kr exra för att få pre-seating i exit row. Bra service för oss med långa ben!
Mvh/Max
SAS klarar inte av att sälja sin “produkt”, utan måste “anpassa sig till vad kunderna efterfrågar”. De jagar små kostnader, eller som här små intäkter. Det är aldrig ett gott tecken. När är det dags för mer skattepengar in i bolaget?
Vi flög till Paris för två veckor sedan och hem för en vecka sedan. Fyra vuxna och två barn. SAS apklass. Vi utnyttjade möjligheten till sittplatsbokning hemifrån resp. från hotellet. Gratis. På det viset kunde vi trots två olika bokningar sitta samlat på två rader efter varandra. Barnen (4 och 8 år) kunde få varsin förnsterplats. Planet var några minuter tidigt till Paris. Vid hemresan lämnade de gaten på minuten, och kom hem nästan på minuten. Det är möjligt att biljettpriset var högre än NAX eller Ryan. Jag jämförde inte. Ändå var biljetterna överkomliga i pris. Jag har åkt Ryan några gånger för flera år sedan, bl.a. till Paris. Flyget fungerade, men det tog 1,5 timmes bussresa (om jag minns rätt) att ta sig till Paris. Dessutom rusning till planet för att få sittplatser bredvid varandra. Det är stor chans att det blir SAS nästa resa också.
Hur man än vänder sig så har man arselet bak. På detta forum så spelar det ju ingen roll vad bolagen gör. Om dom tar betalt för saker så är det inte bra, lägger dom på saker på biljettpriset så är det inte heller bra. Kan inte ni som sitter och vet hur ett företag ska drivas, starta ett eget bolag där allt ska ingå men det ska inte kosta något. Personligen så tycker jag att ni verkar vara mediokra medelmåttor som inte har någon som helst verklighetsförankring.
Att välja sittplats är ju inte vad som gör SAS överlägsna LCC. På SAS får man sitta ihop ändå utan kostnad, men nu kan man reservera det lite tidigare. Likt EBG eller Plus. Men det är ju en bisak. Det som gör SK bättre är allt det andra som LCC inte har. Bättre slottar, bättre lojalitetsprogram, bättre omhändertagande vid inställning/försening, allians med stora aktörer vilket gör att man kan boka hela vägen till nästan var som helst utan att stå för risken själv som i point to point. SAS har också grymt bra punktlighet.
Visst DY eller FR är säkert kanon för en familj utan moral som gärna utnyttjar anställda för att få flyga billigt till semestern. Men reser du ofta så är dom inte ett seriöst alternativ. Reser du tex till Atlanta så bokar du hela vägen på en biljett med Star Alliance. Och dom hjälper till vid eventuell försening. Samma resa med DY? Point to point till USA och sedan helt ny biljett. Trist om planet då är sent (vilket dom ju är för ofta).
Detta med platsreservationen är något som SAS redan har i plus och för EBG. Och det ska nog mycket till innan en familj måste betala för att sitta ihop eftersom man får reservera gratis 22h i förväg. Känns mest som ett sätt att dra in lite mer pengar från de som normalt flyger apklass (LCC). Fult men vem kastar första stenen nuförtiden?
SAS ett fullservicebolag? Absolut men det kostar extra…. Haha
Vafan är det för dåligt med detta då? Förut hade inte kastlösa möjlighet att boka plats alls förrän incheckningen öppnade, nu har dom det – men mot avgift. Vid incheckning är det fortfarande gratis…
Hur i helvete kan man få detta till något dåligt?????
Skärp er….
SAS – low cost carrier?
Nej, det skapades en tråd om detta i måndags. Det år ingen som missat. Sök gärna innan du startar en dubblett.