Featured article image

Svenskarna fortsätter flyga – Bromma ökade med 25 procent

Publicerad den 7 juni 2025
Kommentarer
Svenskarna fortsätter flyga – och Arlanda är nästan tillbaka på nivåerna före pandemin. Med 21 nya sommarlinjer och 3 miljoner resenärer pekar flygtrenden tydligt uppåt. Flyget har återtagit sin plats i svenskarnas vardag, och helt plötsligt visar nu Bromma 25 procent upp och med nya destinationer.

Utrikesflyget är i nivå med förra årets siffror och intresset för att flyga utomlands håller i sig. Även inrikesflyget har återhämtat sig på flera linjer, särskilt från norra Sveriges flygplatser. Det visar de senaste siffrorna från Swedavia som äger tio av Sveriges flygplatser. 

Trots ekonomisk oro och förändrade resmönster håller alltså svenskarnas reseintresse i sig – inte minst till utlandet. Drygt tre miljoner resenärer reste under maj via Swedavias flygplatser. Nivåerna för utrikesresandet var oförändrade jämfört med föregående år, medan inrikesresandet totalt sett fortsatte att minska; främst på grund av de svaga siffrorna från Ronneby Airport och Visby Airport som minskade med 16 respektive 19 procent. 

Viss ökning av inrikesflyget

Bromma hade totalt 1276 passagerare i maj, att jämföra med 1022 passagerare i april, så alltså en glädjande ökning med hela 25 procent från förra månaden. Kan Brommatrafiken vara på väg att krypa tillbaka, och vad kommer siffrorna visa när Bromma-Visby kommer igång?

I maj ökade inrikesresandet jämfört med samma månad 2024 på flera flygplatser:

Arlanda: +22 %
Luleå: +6 %
Umeå: +2 %

Flyget har återtagit sin plats i svenskarnas vardag, men vad säger flygsiffrorna om framtidens resvanor? Siffrorna pekar på en fortsatt stark vilja att resa utomlands, medan inrikesresandet är mer ojämnt – med tydliga uppgångar på vissa sträckor men också kraftiga tapp på andra. Tillsammans med lanseringen av ett rekordstort antal nya sommarlinjer tyder utvecklingen på att svenskarnas resvanor i allt högre grad riktas utåt, mot Europa och världen.

21 nya sommarlinjer lanseras 

Årets sommarprogram har startat och totalt öppnar 21 nya flyglinjer. På Arlanda startar 15 nya flyglinjer, varav sju är till nya destinationer: Ryanair startar trafik till Sarajevo, Zakynthos, Marseille, Cagliari och Trieste; Norwegian flyger till Bukarest, Port, Lyon och Bilbao, SAS flyger till Beirut, Reykjavik och Bodö; Eurowings trafikerar också Beirut.

 Två nya flygbolag etablerar sig på Arlanda; Animawings har startat trafik till Bukarest och AJet startar trafik till Istanbul. På Landvetter startar sex nya flyglinjer, varav tre är till nya destinationer.

Under juni återkommer United med säsongstrafiken till New York samt också Air Canada med flygtrafik till Toronto. Det innebär att Delta, United och SAS trafikerar New York under sommaren och Air Canada trafikerar Toronto.

Från Landvetter flyger Ryanair till Thessaloniki, Milano, Korfu, Pula och Dubrovnik. Icelandair trafikerar Reykjavik.

Arlanda fortsätter att öka

Sveriges största flygplats, Stockholm Arlanda Airport, hade i maj en resenärsökning på fyra procent jämfört med maj 2024. Utrikesresandet ökade med en procent medan inrikesresandet ökade med 24 procent. Sammantaget reste över 2,2 miljoner resenärer via Arlanda under maj, vilket är 97 procent av nivåerna under 2019. Utrikesresandet landade på 1,8 miljoner resenärer samtidigt som inrikesresandet ökade till drygt 378000 resenärer.

Sveriges andra största flygplats, Göteborg Landvetter Airport hade knappt 483 000 resenärer i maj, vilket innebär en minskning med två procent jämfört med föregående år. Inrikesresandet låg på samma nivåer som maj 2024 med drygt 51000 resenärer. 

Övriga åtta Swedavia-flygplatser hade en varierande resenärsutveckling i maj jämfört med maj 2024. Jämfört med maj i fjol noterades den starkaste resenärsutvecklingen på Luleå Airport med en ökning på fem procent i maj, tätt följt av Åre Östersund Airport som ökade med fyra procent. Umeå Airport ökade med en procent jämfört med maj 2024. Resterande fem flygplatser såg en svagare utveckling jämfört med föregående år.

Den svagaste utvecklingen jämfört med maj 2024 stod så klart Bromma Stockholm Airport för med en minskning på 99 procent, efter att BRA lämnat flygplatsen. Merparten av Stockholmstrafiken finns sedan årsskiftet på Stockholm Arlanda Airport.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Micke
2025-06-11 16:25

sv@ Pelle Svanslös
oh ja 100% förnybar elproduktion till 2040..
Helt fullständigt verklighetsfrånvänd, som allt annat sossarna vill.
” Staten” läs sossarna ska bestämma vad närings livet ska investera i , jo man tackar…

Anders
2025-06-10 06:05

25 procents ökning låter toppen, men det är alltså 8 passagerare per dag… BMA hålls vid liv med konstgjord andning. Sjukt att den här regeringen öser in pengar i något så onödigt. Lägg ner BMA, helst i förrgår.

@MD80
2025-06-09 18:06

Det är väl bara att ta flyget från BMA till Halmstad då, inget hindrar dig i dagsläget…

SV:MD80
2025-06-09 17:12

Det är väl inget gnäll om man anser att de pengar som Swedavia får betala för en mer eller mindre tom flygplats satsas på Arlanda istället. Bromma kostar säkerligen flera hundra miljoner per år och har knappt några intäkter

@MD80
2025-06-09 15:33

Det enda folk verkar vilja är att lägga ner fler och fler flygplatser mot att “det kostar pengar” och “är inte ekonomiskt försvarbart”. Vem fan bryr sig? Vi vräker ut så mycket skattemedel på annat skit i det här landet. Flygplatser är det sista vi borde spara in på.

MD80
2025-06-09 11:00

Vilket jävla gnäll det är här. Jag trodde detta forum var för oss som ser möjligheter och framtid i flyget. Men det verkar som det bara är miljömuppar och flyghatare som har åsikter om hur man snabbast skall avveckla allt flygande så vi kan börja färdas med häst och vagn då det tar 2 veckor att besöka släktingarna i Halmstad. Skärp er och se möjligheter i stället för att vara så jävla negativa.

Satsa på ARN
2025-06-09 09:49

Som opinionsläget ser ut idag lär det bli ny regering 2026 och eftersom Stockholms stad redan sagt upp Brommaavtalet återstår det nu endast ett regeringsbeslut ! Ett sånt beslut kan då komma efter 14 sep 2026.

Olov
2025-06-09 08:43

Bromma är ingen flygplats. Det är ett flygfält för privatplan.

@Pelle Svanslös
2025-06-09 06:34

Sluta skriva inlägg som är direkt felaktiga ang. kärnkraften

Energiöverenskommelsen 2016 slöts den 10 juni 2016 mellan regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet de Gröna samt oppositionspartierna Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna. Syftet med överenskommelsen var att skapa långsiktiga spelregler för den svenska energiförsörjningen. Målet i överenskommelsen var att Sverige skulle ha hundra procent förnybar elproduktion år 2040.

Pelle Svanslös.
2025-06-08 20:46

Att lägga ner Bromma är ungefär lika smart som att S, V, MP avvecklat flera fullt fungerande kärnkraftverk i en tid vi skriker efter el. För er med skygglapparna på, prova åk runt lite i Europa eller kanske ut i Världen och kolla hur det faktiskt ser ut. Sverige ligger oerhört långt fram i miljöfrågor så vi kan faktiskt unna oss att flyga lite. Våra utsläpp är försvinnande små i det stora hela. Vi ska jobba på att utveckla saker inte avveckla som nu sker.

@737
2025-06-08 19:00

@737 inte tillnärmelsevis lika bisarrt som att du upprepar gång efter gång att flygplatsen behövs för totalförsvaret och Stockholms elföygutveckling.

Det har flera gånger här länkats till artikeln i DN som citerar försvarets remiss-svar som tydligt talar om att Bromma inte har någon betydelse för totalförsvaret. Sitter du på annan information eller? Länka gärna till den isåfall eller sluta att skicka in detta grundlösa påstående om och om igen.

Samma med elflyget – vad gör Bromma unikt och livsnödvändigt? Varför kan planen inte starta från Arlanda? Elflyget är för övrigt bara en halmgubbe som används som ett svepskäl för att få flyget att verka vara på väg åt ett klimatsmart håll – kommer inte att bli kommersiellt gångbart i någon större skala innan flygplatsen läggs ner.

@@Till noll koll
2025-06-08 18:34

Att Swedavia inte har några förluster på Bromma, Skojar du? Man har kvar 40 anställda. De som opererar på Bromma betalar inte på långa vägar vilka kostnader Swedavia har. Vad tror du all ny infrastruktur som byggts på Bromma de senaste åren kostat, det var sånt som bolagen som trafikerar Bromma skulle varit med och betalat i form av start/landingsavgift. Senast 2024 asfalterades landningsbanan om, det gjordes knappast gratis

737
2025-06-08 15:06

Det är bisarrt att påstå att samhällsviktig infrastruktur ska gå med vinst. Bromma behövs för ambulansflyget, totalförsvaret och för Stockholms elflygs-utveckling: vi ska ligga i framkant när elflyget/drönarflyget lanseras.

Bromma bo
2025-06-08 14:11

Swedavia gick redan 2020 ut med att de inte ser det som affärsmässigt motiverat att driva Bromma flygplats längre, till stor del på grund av pandemins effekter på flygresandet.
2021 lämnade Magnus Persson över sin utredning av frågan, där han kom fram till att det inte finns några stora hinder för en nedläggning och att samla flyget på Arlanda.
 
Stockholms stad beslutade den 14 oktober 2024 att säga upp avtalet med det statliga flygplatsbolaget Swedavia gällande Bromma flygplats. Beslutet innebär att flygplatsen kommer avvecklas för att utvecklas till den nya stadsdelen Bromma parkstad. Även områden utanför flygplatsen som där stadsutveckling begränsats av restriktioner kring buller och flyghöjd blir nu tillgängliga för utveckling.
 
Senast 2038 skall flygplatsen vara avvecklad och området sanerat innan det överlämnas till Stockholms stad.
 
Vem vill idag satsa pengar på Flygplatsen när den skall vara avvecklad om 13 år?
 
Tror knappast att eventuella resenärer är villiga att betala kostnaden för att hålla igång Bromma flygplats!

@signaturen 737
2025-06-07 22:10

Du kan vara lugn, flera intressenter nu på Bromma, eller som vill ha Bromma som bas rättare sagt.

Helt otroligt fantastiska nyheter detta.

Snart dags att besöka Bromma igen. Fika på kullen och kika på starter och landningar. Kul!, nu kör vi!

@Noll koll
2025-06-07 14:22

SAS tog inte över några linjer från Braathens. Halmstad tillkom i SAS utbud och man började flyga Kalmar igen.
Annars hade SAS tidigare Xfly som flög typ samma linjer som BRA nu flyger ACMI på för SAS.
Totalt sett har utbudet på Inrikesflyg minskat jämfört med förra året då SAS och BRA konkurrerade på en del linjer. Så färre stolar mer passagerare.

Till noll koll
2025-06-07 13:41

Swedavia har ju faktiskt inte några förluster på Bromma i nuläget. De skulle ju givetvis aldrig erkänna det offentligt men så är det. Swedavia sade upp merparten av personalen som behövdes för att driva flygplatsen för de nivåer som BRA behövde. Nu är det mindre antal rörelser och mindre antal personal. Andra företag på marken på Bromma flygplats betalar för de kostnader som Swedavia har under 2025 för fälthållning etc. All tank personal har slutat etc. (Tankning sköts idag av Grafair). Ge Bromma 2.0 en chans, man hade 12000 rörelser 2024 enbart från general Aviation med allt från ambulans/kommersiell helikopter till större medevac/bizjet/statsflyg.

Bele
2025-06-07 12:40

Kommer säkert bli en succé med Bromma. Västflyg med en loadfaktor på 47% mellan THN-BMA i maj lär det nog bli ännu fler rekordsiffror på BMA.

Got
2025-06-07 12:40

Landvetter har det tufft, men är inte förvånad.

Noll koll
2025-06-07 12:34

Märklig artikel. Bromma ökade med 250 passagerare totalt i maj jämfört med april som innehöll hela påskveckan. Inrikesflyget på BMA var alltså cirka 40 passagerare per dag. Imponerande. Förmodligen kostade de Swedavia 10000 – 20000 kr per passagerare i förluster

Ökningen på Arlanda beror helt på att BRA:s linjer togs över av SAS och flyttade till Arlanda. Totalt minskade inrikesflyget i maj 2025 (ARN) med mellan 10-15 % jämfört med maj 2024 (ARN+BMA).

737
2025-06-07 12:01

Hoppas på fler flyglinjer till Bromma! Västflyg kan sin grej, till skillnad från BRA.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten