Vad klarar en Boeing 737 till Canarias?
Det verkar slarvigt skrivet här då vi har 5:20-5:35 i flygtid och det är fullbokat?
[QUOTE]The max. distance is appr. 4000 km and the speed is 800 Km/Hour. With full fueltanks the B737 can carry 20.000 liter of Jet Fuel (16.200 Kg), which gives an airborne time of [B]appr. 5 Hour and 40 Minutes.[/B] [/QUOTE]
Landningsbanan i Växjö är 2100 meter.
[QUOTE]Maximum Take Off Weight is 63,3 Tons. [B]Fully loaded the B737 needs 2500 m for take off [/B]and the speed is about 220 – 320 KM/Hour.[/QUOTE]
Bokar dom inte fullt?
[QUOTE]When fully loaded, the B737 aircraft requires a runway of about 2,500 metres to take off, but when it is only carrying fuel for a short flight, the plane can start on runways as short as 1,300 to 1,400 metres.[/QUOTE]
Eller har små marginaler och kör gamla plan?
Kanske är blandat med 300 och 700.
http://www.jet-time.dk/en_US/about-jet-time/the-aircraft.html
svar
Dom klarar ca 7hr fully loaded, jag har flyget en gång från Luleå till Fuerte ventura
Pelle
COPA (Panama) flyger längre med sina 737 än motsvarande ARN-LPA.
PTY – 12:10p EZE – 9:18p 7h 08m CM 279 738
EZE – 01:00a PTY – 6:22a 7h 22m CM 453 738
5331 km
Enkelt kan man säga att endast stora flygplan syns på fr. Sådeles så syns inte militär, små klubbkärror, fallskärmshoppare och dyl.
Syns bullerrestriktioner, fallskärmshoppning, sektorbeläggning, vilsna VFR;er, militärflyg, segelflygsområden, ballongflyg mm mm också på FR? Eller kan det finnas mängder med faktorer som påverkar flygtrafikledningen som inte hobbyflygledare med FR-appar ser…?
Vi lever alla under samma himmel men vi har inte samma horisont!
B738
Max bränsle 21000 kg
Mtow varierar men 78000kg är normalt.
Tomvikt ca:43000kg
Innebär en Trafic load på 14000kg
Bränsle Arn lpa ca 17000kg
Låter inte som några probs.
Men dom här som har 300 och 700 tycks enligt min länk skriva om 300 men flyga 700?
Går man efter deras text spricker det med full last från Växjö till GC/LPA.
Distansen Luleå – Las Palmas är 4938 Km eller 2666 nm.
737-800 tar 26000 liter som max bränsle mängd !
http://www.boeing.com/boeing/commercial/737family/pf/pf_800tech.page
Flög i höstas med JetTime från Luleå till Las Palmas nonstop. Även hemvägen nonstop. Flygplanet fullsatt.
Flyger till Gran Canaria hyfsat ofta och från Arlanda får man faktiskt säga att vinden är stor avgörande faktor på om man måsta tanka på vägen ( 738 ). Det gäller att räkna noga på bränslet. Om inte vädret är totalt värdelöst där nere ( vilket är sällan ) finns det gott om alternativ där nere, samt att man kan göra en ny bränsleberäkning i luften så man får ner contiunisy fuel en aning.
Slutsats ; Om man är maxlastad blir det tajt, men med lite motvind eller medvind går det.
@pf
Är inte Privatairs 737 baserad på BBJ med större/fler bränsletankar?
@turist
Faro har många bränslestopp varje dag med flygplan som inte klara distansen.
Jag vet inte exakt range, men det görs väldigt ofta ett kort fuel-stop i Faro.
Lenny og Erik, en -900ER vil nok ha en range for det som beskrives, og se på hva SAS/Private Air skal gjøre med en -700 Stavanger-Houston med redusert last.
Poenget er vel at med redusert banelengde på startplassen så kan man ikke utnytte flyets egenskaper fullt ut ?
Kan noen piloter utfylle her, plaese.(Og da the real ones, ikke de foran simulatoren på PC’en !)
8 h i en full 800’a- skulle inte tro det….
Jag har åkt med 737-800 och 900 reguljärt med flygtid på 8 timmar utan att ha gått ner enroute för att tanka. Så det är nog inga problem.