
Piloteleven som hade ett medicinskt intyg och drömmar
Publicerad den 22 augusti 2025Det blev ingen pilotkarriär för den unge mannen. Han gick utbildningen i Västerås för att bli kommersiell pilot och studierna gick mycket bra. Ambitionerna var höga. Han var nästan klar.
Piloteleven hade innan studierna gjort sin förstagångsundersökning för medicinskt intyg klass 1 i Tyskland, på ett av de fem av LBA nominerade flygmedicinska center (i Sverige finns som jämförelse två flygmedicinska center). LBA, eller Luftfahrt-Bundesamt, är Tysklands civila luftfartsmyndighet. Motsvarande Transportstyrelsen i Sverige. LBA lyder liksom Transportstyrelsen under EASA, och är tillsynsmyndighet för den civila luftfarten i Tyskland.
En förstagångsundersökning för ett medicinskt intyg klass 1, som krävs för att bli pilot i kommersiell luftfart, innefattar en omfattande hälsokontroll utförd av flygläkare och andra specialister. Undersökningen inkluderar bedömning av psykisk hälsa, drogtester samt fysiska undersökningar som syn, hörsel, hjärta, lungor och neurologisk hälsa. Kraven är högt ställda.
Piloteleven har en födoämnesallergi som upptäcktes i mycket unga år. Han hade flera allergiska reaktioner när han var barn; fyra reaktioner fram till fem års ålder, och ytterligare fyra reaktioner mellan fem och 14 års ålder. Nu var han 22 år och vuxen och hade inte haft en allergisk reaktion de senaste nästan åtta åren. Sannolikheten för allvarliga allergiska reaktioner hos vuxna människor är väldigt låg och sällsynt. Allergiska reaktioner förekommer främst hos barn då de har svårt att förklara vad de är allergiska mot och dessutom kan inte som en vuxen kontrollera vad vissa produkter innehåller.
Men så skulle piloteleven ett år efter sin förstagångsundersökning i Tyskland, förnya sitt medicinska intyg hos en svensk flygläkare. En förnyelseundersökning är inte alls lika omfattande som en förstagångsundersökning. Transportstyrelsen beslutar att neka piloteleven ett förnyat medicinskt intyg. Myndigheten hänvisade till att piloteleven vid upprepade tillfällen drabbats av allergiska reaktioner. Detta var alltså senaste gången när han var barn, för nästan åtta år sedan.
Transportstyrelsen påstod också att piloteleven inte hade uppgivit fullständig sjukdomshistoria till den tyska flygläkaren som genomförde förstagångsundersökningen, och att myndigheten såg allvarligt på att piloteleven för den tyska flygläkaren hade förminskat graden av sina besvär och inte försett flygläkaren med komplett underlag i samband med undersökningen.
Piloteleven överklagade Transportstyrelsens beslut till förvaltningsrätten med biträde av Juristavdelningen. I processen kunde piloteleven visa att Transportstyrelsens påståenden var helt felaktiga. Piloteleven hade berättat om hela sin sjukdomshistoria för den tyska flygläkaren och lämnat över kopior på alla journaler.
Den tyska flygläkaren som hade bedömt piloteleven var inte heller vem som helst. Flygläkaren är självklart en auktoriserad flygläkare (AME) under tillsyn av LBA, men därtill Senior AME för FAA (den amerikanska luftfartsmyndigheten), universitetsprofessor kopplad till flera universitet, samt skrivit ett flertal böcker om flygmedicin. Flygläkaren är också medicinskt ansvarig för ett av de enbart fem flygmedicinska center i Tyskland.
Flygläkaren vittnade i processen dels om att piloteleven hade informerat om hela sin sjukdomshistoria, dels att det i regelverken inte finns formella begränsningar för födoämnesallergi, dels att senaste allergiska reaktionen var många år sedan när piloteleven fortfarande var ett barn. Den tyska flygläkaren såg sammantaget inget skäl till att neka piloteleven ett medicinskt intyg klass 1 och skulle göra samma bedömning igen.
Även andra experter uttalade sig i målet; en överläkare på en allergimottagning och två olika specialistläkare på två olika allergimottagningar. Alla hade träffat piloteleven och bedömt honom. Samstämmigt bedömde allergiläkarna att det är osannolikt att piloteleven skulle få en allergisk reaktion under flygning, och närmast obefintlig om han har med sig egen mat.
Men Transportstyrelsen fortsatte att argumentera för regelverk som inte fanns eller som inte var tillämpbara. Och vad ska förvaltningsrättens domare göra? Gå emot tillsynsmyndighetens flygöverläkare?
Förvaltningsrätten dömde till Transportstyrelsens fördel. Piloteleven fick inget förnyat medicinskt intyg. Samtidigt som studierna för att bli kommersiell pilot nästan var klara. Drömmar krossades. Ambitionerna om att bli pilot krossades. Kvar fanns bara skulder.
EASA:s regelverk är harmoniserade inom EU:s stater, men ack så olika de tillämpas. Det ger en oförutsägbarhet för den enskilde, vilket en harmonisering normalt sett har att motverka för gränsöverskridande regelverk.
Det här målet belyser en brist på förutsägbarhet. Ett medicinskt intyg under EASA utfärdat av en luftfartsmyndighet dras in av en annan luftfartsmyndighet, utan några förändringar mer än att ytterligare ett år hade gått för piloteleven fri från symptom.
Michael Forvass
jurist
Jurist Michael Forvass har 30 års erfarenhet från olika delar av flygbranschen, bland annat i olika ledningsfunktioner på olika flygföretag, som kapten på Boeing 787 på interkontinentala linjer, och som jurist på advokatbyråer där han arbetat med flygrelaterad juridik.
Kommentarer
Ytterligare ett bevis på att inga fler medical bör göras i Sverige!
Om möjligt finns, välj annat land!
Transportstyrelsen har fastställt att EU inte är rättssäkert, Transportstyrelsen står över de andra medlemmarna och deras myndigheter och beslut. Det borde vara en process för EU att driva, och inte som den enväldiga transportstyrelsen gör, använder sina medborgare som slagträn. Vad hade hänt om Transportstyrelsen hade fattat ett felaktigt beslut för att sedan ändra sig vid nästa flygmedicinsk undersökning, går det ens?