
Wizz Air växer i Sverige – tar plats där andra viker undan
Publicerad den 19 augusti 2025Wizz Air tar över regional mark
Wizz Air har under året stärkt sin position i Sverige genom att utöka sin trafik från flera regionala flygplatser där konkurrenterna varit mindre synliga. Från Malmö och Göteborg Landvetter lanseras den nya linjen till Tuzla i Bosnien, som startar i december respektive mars – med två avgångar per vecka och moderna A321-flygplan. Dessutom startar Stockholm Arlanda–Skopje i oktober 2025, tre gånger i veckan
Men det är just Malmö och Göteborg som sticker ut i Wizz Airs expansionstakt – en tydlig satsning på att bli en seriös aktör även utanför huvudstaden.
När lågprisbolagen tar över – vad händer med alternativen?
Det finns en tydlig trend: lågprisaktörerna växer där traditionella bolag, exempelvis SAS, har minskat sin närvaro regionalt. Det fria utrymmet som uppstått – i strategiska noder som Malmö och Landvetter – verkar nu fyllas snabbt av lågprisbolag som Wizz Air och Ryanair.
Swedavia framhåller att det är ett kvitto på hög efterfrågan, men frågan är vad det innebär för den affärsresenär som söker hög frekvens eller flexibilitet. Är vi på väg mot ett Sverige där det är lågprisflyget som dominerar?
Fakta: Wizz Air
Grundat: 2003, Ungern
Flygplansflotta: 220 Airbus A320/A321
Svenska linjer: ca 20 (från Arlanda, Göteborg, Malmö m.fl.)
Nya satsningar: Tuzla från Malmö och Göteborg, Skopje från Arlanda
Affärsmodell: Ultralågprisbolag (ULCC) – fokus på direktlinjer till Östeuropa
Kommentarer
Även Cluj-Napoca från Skavsta flygplats.