
Ryanair växer i Sverige – men inrikescomebacken uteblev
Presskonferensen inleddes med kritik mot Europas flygledningssystem, ATC, som Ryanair menar är ett av de största hindren för effektiv trafik i Europa. Därefter riktades en tydlig pik mot Swedavia – flygplatsavgifterna måste frysas de kommande fyra åren om Ryanair ska fortsätta växa här. Annars väntar en omprioritering till mer konkurrenskraftiga flygplatser.
Ryanair vill växa – men ställer krav på Sverige
Ryanair är tydliga: för att växa ytterligare krävs att Swedavia håller flygplatsavgifterna oförändrade de närmaste fyra åren. Om det sker kan den svenska trafiken fördubblas till över åtta miljoner passagerare per år, sex nya flygplan baseras i landet och fler än 150 rutter lanseras.
Reagerade snabbt på slopad flygskatt
Bolagets marknadschef Dara Brady underströk att beslutet att slopa flygskatten från 1 juli gav en direkt effekt på bolagets satsningar i Sverige. Samtidigt pekade han på SAS, som enligt honom stagnerat i Sverige och fokuserar nästan helt på Köpenhamn.
– Det finns bara ett flygbolag som växer i Sverige, och det är Ryanair. SAS är ett danskt flygbolag, sa Dara Brady i vår intervju.
Trots att Ryanair beskriver sig som en konkurrent till SAS, har man inga planer på att börja flyga inrikes i Sverige. Enligt marknadschefen Dara Brady krävs det en enorm satsning för att fylla 737:orna med en effektiv inrikestrafik. Han pekar också på bolagets hårda 25-minuters turn-around-policy, som gör det svårt att mata transferpassagerare till Arlanda.
Fler siffror – men inga stora överraskningar
Målet till 2030 är att fördubbla den svenska trafiken till åtta miljoner passagerare per år, med sex nya baserade flygplan och över 150 rutter – förutsatt att flygplatsavgifterna inte höjs. Ett löfte, eller ett förtäckt hot?
När presskonferensen var över lämnades vi med känslan att vi fått höra mer om vad Ryanair inte ska göra, än om vad som faktiskt kommer. PR-maskinen levererade siffror och krav – men den riktigt stora nyheten, en comeback på inrikesmarknaden eller en satsning på den regionala flygtrafiken mellan de skandinaviska flygplatserna, lyste med sin frånvaro.
Faktaruta – Ryanairs vinterprogram 2025/26 i Sverige
· Antal baserade flygplan: 7 (Arlanda & Landvetter)
· Antal linjer: 48 (8 nya)
· Prognos 2025: 4,3 miljoner passagerare
· Tillväxtmål 2030: 8 miljoner passagerare/år
· Planerade investeringar: +6 baserade flygplan, 150 rutter
· Villkor: Frysning av flygplatsavgifter i fyra år
· Inrikestrafik: Ingen comeback planerad
Kommentarer
Ryan har inte flyg storlek för inrikes marknaden den är inte tillräcklig.
VXO BMA snittar 7 pax per flight då går det inte komma med 737 max.
Ryan håller stenhårt på en flyg modell.
Sas har lyckats behålla hålla sin dominans på stamlinjerna.
Landvetter får väl då vara glad att dom “fick” Ryanair när Säve la ner. Hur hade det sett ut där annars?
Jag undrar också vilka de nya destinationerna är? Detta är inte kommunicerat någonstans och jag ser ingen skillnad i listan på Ryanairs webbplats.
Jo om du skulle läst allt jag skrev så skulle du se att jag också nämde mycket av det du skriver. Jag skrev att Ryanair har fler destinationer men inte flyger lika ofta. Sen håller jag absolut med dig om att ryanair inte fungerar lika bra om man inte bor runt stockholm eller Göteborg! Sa aldrig att Ryanair är bättre eller så. Min poäng var att Ryanair idag växer otroligt snabbt i Sverige och har på mindre än 3 år blivit Arlandas tredje största bolag och är idag Göteborgs största bolag med flest avgångar.
Absolut! Tror inte att Ryanair har någon plan på att gå om SAS häller. Men idag så fokuserar SAS nästan enbart på CPH! Fortsätter det såhär så är det bara en fråga innan ARN blir helt orrelevant för SAS. Ryanair öppnade sin bas på ARN sent 2021 och idag blivit Arlandas 3’de största bolag. Så just så är det faktiskt Ryanair som växer absolut mest på ARN.
Nu har Ryanair typ 26 avgångar från Arlanda idag…SAS över 120 avgångar. Det tar nog ett tag innan dom kommer upp på samma nivåer som SAS.
Du skriver:
“så flyger fortfarande Ryanair till mer destinationer”
Det rätta är “fler destinationer” inte mer!
Men hur många flygningar till varje destination gör de per vecka?
Bor man inte i Stockholm då har de ingen anslutning.
Du blir tvungen nyttja ett annat flygbolag för att ta dig till Stockholm.
Mycket dålig service för de som exempelvis bor i Umeå, Luleå, Kiruna med fler platser.
@ ”SAS” Linkan, någon speciell anledning till att du radar upp alla destinationer?
Förstår hur du tänker men man kan inte jämföra Vinter schema med Sommar schema.
Vinter avångar kommer alltid att vara betydligt mindre än Sommar avångar. Oavsätt vilket bolag. Du måste jämföra med föregående vintern. Gör man det så ser man att Ryanair ökar I Sverige.
Btw Ryanair har inte 5 plan på ARN utan 6. Men 5 blir det just nu under vintern. Vilket är väldigt bra då ryanair endast flög 3 kärror från ARN förra vintern och vintern innan de.
Och desssa linjer flyger ryanair direkt från Arlanda.
Tirana, Wien, Bryssel, Banja Luka, Sarajevo, Dubrovnik, Rijeka, Zadar, Tallinn, Béziers, Marseille, Paris (Beauvais), Köln, Karlsruhe, Chania, Korfu, Rhodos, Thessaloniki, Zakynthos, Budapest, Dublin, Bologna, Brindisi, Cagliari, Milano, Pisa, Rom, Trieste, Turin, Riga, Kaunas, Vilnius, Malta, Marrakech, Gdansk, Krakow, Warszawa Modlin, Poznan, Wroclaw, Porto, Niš, Alicante, Barcelona, Malaga, Palma, Valencia, Birmingham, London Stansted.
Så om man räknar dom destinationerna du nämner som SAS gör så är det 35st. Och Ryanair flyger just nu till 48 destinationer direkt från arlanda. Jo jag vet att SAS också flyger inrikes som inte finns med i din lista, Men även om man lägger till alla inrikes så flyger fortfarande Ryanair till mer destinationer. Jo jag vet att ryanair kanske inte flyger lika ofta överallt som SAS kanske gör men glöm inte att ryanair öppnade sin bas sent 2021 i Arlanda. Innan dess så hade inte Ryanair en endaste flygning från ARN. Så fortsätter det såhär så är det bara en fråga innan Ryanair Sveriges största bolag. Dock tror jag inte att det kommer att hända men man vet aldrig!
Kollar man på GOT så är ju Ryanair just nu störst med absolut flest avgångar per dag!
Ryanair håller stilen och verkar ha lärt av Trump. Fakta inte så intressant utan en massa snack hur dåliga alla utom dom är! Glöm inte att dom inte lika lite svenska som Norwegian eller Lufthansa mfl.
Synd att inrikes uteblir och vi måste fortsätta betala SAS’ ockerpriser!
Saken är väl att Ryans fantasi ofta blir verklighet jämfört med andra bolag.
Mkt väsen för lite verkstad som vanligt från detta bolag.
SAS är ett danskt bolag. Bara en tidsfråga innan Huvudkontoret flyttar till Köpenhamn.
SAS nav är Köpenhamn och nästa steg för SAS är väl att man lägger ner all utlandstrafik från Arlanda och behåller matar linjen till Köpenhamn.
Riktigt synd att de inte satsat på inrikes, precis vad flyget hade behövt
Idag fredag har vi SAS ca 250 flygningar till/från Arlanda!
Det är en blandning av utlandsflygningar och interna flygningar i Sverige.
Dessa orter utomlands har SAS idag trafikerat, direkt flygning till/från Arlanda:
Alicante, Amsterdam, Athens, Bergen, Berlin, Billund, Bodö, Brussels, Chania, Copenhagen, Dublin, Edingburgh, Hamburg, Helsinki, Ioannia, London, Malaga, Manchester, Milan, New York, Nice, Oslo, Palma, Paris, Prague, Rome, Split, Tallin, Tromso, Trondheim, Turku , Vaasa, Vilnius, Zakynthos, och Zürich.
Finns inget annat bolag som genomfört så många flygningar i Sverige och till/från Sverige.
Glöm din dröm!
Inget bolag har fler avgångar i Sverige än SAS.
Dessutom har SAS sitt huvudkontor i Sverige.
SAS moderbolag är registrerat i Sverige.
Hur kan Ryanair ”växa” när antalet flygplan blir oförändrat 5 på ARN och 2 i GOT? Var detta en ”presskonferens” om framtiden i deras egen fantasivärld?
Vilka är de 8 nya linjerna?
Swedavia totalskiter i kritik, oavsett från vem eller var…
Snart är Ryanair mer svenskt än SAS…
Bra med kritik mot Swedavia också!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten