Featured article image

Ryanair växer i Sverige – men inrikescomebacken uteblev

Publicerad den 15 augusti 2025
Kommentarer
Ryanairs vinterprogram innebär fler baserade flygplan och fler rutter i Sverige – men inrikesflyget lyser fortfarande med sin frånvaro. Flygtorget var på plats när Ryanair mötte media i Stockholm för att presentera sitt vinterprogram och framtidsplaner. Men vi hade väntat oss en comeback på den svenska inrikesmarknaden. Se hela intervjun!

Presskonferensen inleddes med kritik mot Europas flygledningssystem, ATC, som Ryanair menar är ett av de största hindren för effektiv trafik i Europa. Därefter riktades en tydlig pik mot Swedavia – flygplatsavgifterna måste frysas de kommande fyra åren om Ryanair ska fortsätta växa här. Annars väntar en omprioritering till mer konkurrenskraftiga flygplatser.

Ryanair vill växa – men ställer krav på Sverige

Ryanair är tydliga: för att växa ytterligare krävs att Swedavia håller flygplatsavgifterna oförändrade de närmaste fyra åren. Om det sker kan den svenska trafiken fördubblas till över åtta miljoner passagerare per år, sex nya flygplan baseras i landet och fler än 150 rutter lanseras.

Reagerade snabbt på slopad flygskatt

Bolagets marknadschef Dara Brady underströk att beslutet att slopa flygskatten från 1 juli gav en direkt effekt på bolagets satsningar i Sverige. Samtidigt pekade han på SAS, som enligt honom stagnerat i Sverige och fokuserar nästan helt på Köpenhamn.
– Det finns bara ett flygbolag som växer i Sverige, och det är Ryanair. SAS är ett danskt flygbolag, sa Dara Brady i vår intervju.

Trots att Ryanair beskriver sig som en konkurrent till SAS, har man inga planer på att börja flyga inrikes i Sverige. Enligt marknadschefen Dara Brady krävs det en enorm satsning för att fylla 737:orna med en effektiv inrikestrafik. Han pekar också på bolagets hårda 25-minuters turn-around-policy, som gör det svårt att mata transferpassagerare till Arlanda.

Fler siffror – men inga stora överraskningar

Målet till 2030 är att fördubbla den svenska trafiken till åtta miljoner passagerare per år, med sex nya baserade flygplan och över 150 rutter – förutsatt att flygplatsavgifterna inte höjs. Ett löfte, eller ett förtäckt hot?

När presskonferensen var över lämnades vi med känslan att vi fått höra mer om vad Ryanair inte ska göra, än om vad som faktiskt kommer. PR-maskinen levererade siffror och krav – men den riktigt stora nyheten, en comeback på inrikesmarknaden eller en satsning på den regionala flygtrafiken mellan de skandinaviska flygplatserna, lyste med sin frånvaro.

Faktaruta – Ryanairs vinterprogram 2025/26 i Sverige

· Antal baserade flygplan: 7 (Arlanda & Landvetter)

· Antal linjer: 48 (8 nya)

· Prognos 2025: 4,3 miljoner passagerare

· Tillväxtmål 2030: 8 miljoner passagerare/år

· Planerade investeringar: +6 baserade flygplan, 150 rutter

· Villkor: Frysning av flygplatsavgifter i fyra år

· Inrikestrafik: Ingen comeback planerad

Skriv en kommentar

Kommentarer

Leve Flyget
2025-08-15 10:36

Snart är Ryanair mer svenskt än SAS…
Bra med kritik mot Swedavia också!

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500