Digitaliseringen förändrar flyget – men är branschen redo?
Resenärerna är redan där. De förväntar sig sömlösa digitala upplevelser: appar som gör att man kan boka, ändra, följa bagaget och få realtidsinformation direkt i mobilen. Flygresenärer accepterar inte längre att checka in via en krånglig maskin i terminalen. SITA:s senaste rapport visar att över 40 procent av världens flygplatser planerar att införa biometrisk ansiktsigenkänning före 2026 – mer än dubbelt så många som 2021. Vinsten? Kortare köer och smidigare resor.
Biometrin som skulle lösa köerna
Men baksidan finns där också. Biometrik väcker frågor om integritet, och många projekt fastnar i tekniska hinder och för höga kostnader.
Samtidigt pågår en tyst revolution i kulisserna. AI används redan för att förutse underhållsbehov, optimera bränsleförbrukning och planera bemanning. Lufthansa kan med hjälp av data beräkna exakt hur mycket vatten som behövs på varje flygning. EasyJet minskade matsvinnet genom att förutse vad som faktiskt säljs ombord. Och SAS har redan testat prediktiva system för underhåll som sparar miljoner.
AI och digitala tvillingar – vision eller verklighet?
Det mest fascinerande – och kanske mest skrämmande – är vad som väntar runt hörnet. Agentbaserad AI, digitala tvillingar av hela flygplatser och i förlängningen AI-styrda flygplan. Science fiction? Kanske. Men tempot ökar, och investeringarna rullar in.
Problemet är bara att många av de här projekten misslyckas. SITA uppskattar att 60 procent av alla AI-satsningar i flyget aldrig blir mer än pilotprojekt. Ofta på grund av dålig datakvalitet eller att systemen inte kan prata med varandra.
Så, visst – framtidens flyg kommer vara mer digitalt, mer automatiserat och mer personligt. Men vägen dit är allt annat än spikrak. Kanske är den största frågan inte vilken teknik som finns, utan vilken som faktiskt fungerar i praktiken.
SITA är ett IT-bolag som levererar centrala tjänster som incheckning, bagagehantering och biometriska lösningar till 90 procent av världens flygbolag. Det innebär att ett tekniskt problem hos dem påverkar allt från boardingkort till säkerhetskontroller – och i slutändan passagerarna.
Digitalisering i flyget 2025
Biometrik: 40 % av världens flygplatser planerar införa biometrisk identifiering före 2026 (SITA).
AI bakom kulisserna: Används för underhåll, bränsleoptimering och bemanningsplanering.
Exempel:
– Lufthansa: vattenoptimering per flygning
– EasyJet: minskat matsvinn med prediktiva analyser
– SAS: testat prediktivt underhåll
Misslyckanden: Upp till 60 % av AI-projekten i flygbranschen blir aldrig mer än pilotprojekt.
Framtid: Digitala tvillingar av flygplatser, agentbaserad AI – och i förlängningen AI-styrda flygplan.
Kommentarer
Svar: zeta. Då Du inte är pilot så visar ditt svar tydligt att du Inte alls är insatt i hur flygoperativ verksamhet fungerar. Saknar man den kunskapen bör man vara försiktig att ha åsikter om sånt man inte känner till. Eftersom jag är pilot med mångårig erfarenhet av flygning över stora delar av världen så har jag kunskapen. Det är inte så enkelt som du tycks tro att ny teknik ska göra piloter ombord på flygplan övertaliga. Sen har vi frågan om vad Flygsäkerhets Myndigheterna säger om det här, den frågan återstår att klargöras.
sv Captan X. Du har rätt. Jag är inte pilot. Piloter vill knappast tänka sig en sådan framtid. Du har fel när det gäller kostnader. Naturligtvis kan en “pilot” på en markstation hantera 10-20 fler flygplan än jämfört med en pilot som fraktas fram och tillbaka i 80-90 % vänteläge. Dessutom behövs högst en övervakare ombord – inte två eller tre som idag. Affärsmässigt är detta framtiden och därför kommer det att blomma ut inom 2-5 år. Drönarteknik och självkörande tåg och tunnelbanor är bara början. Acceptansen hos kunderna är mycket större än du tror.
Och glöm inte säkerhetsaspekten. Många svåra olyckor på senaste tid har handlat om pilotfel och planerade haverier.
@zeta, Du kan omöjligt vara pilot eller har någon operativ erfarenhet av flygbranschen med tanke på ditt svar ” Instrumentövervakare” och att flygplanet ska styras från marken. Att flyga flygplan är inte svårt men Allt, och jag menar Allt är betydligt mer komplex än vad du tror.
Vilken utbildning och erfarenhet ska en så kallad Instrumentövervakare ha och samma gäller de som i så fall ska sitta på marken och styra och ställa?
Predictive maintenance används redan, men tro inte att det inte behövs människor bakom för att analysera datan och agera. Men det är framtiden för att kunna planera underhåll som förr var oplanerat, samt förbättra regulariteten. Det är något som redan finns och pågår.
Flygbranschen har alltid legat långt fram inom digitaliseringen. Det finns ingen anledning att tro att man inte kan ta till sig ny teknik. Till skillnad mot många andra branscher så måste samtliga system som innehåller funktioner som har med flygsäkerhet att göra kontrolleras och godkännas, vilket innebär att systemen provas ordentligt innan de införs. Detta till skillnad med våra Regioner som köper sjukvårdssystem som inte ens fungerar.
Framtiden är redan här!
Abu Dhabis nya flygplats för Etihad är redan fullt ut digitaliserad i allt.
Google listade vilka branscher som kommer att inte behöva personal
Listan är lång med även antal som förlorar jobben. Bara bilindustrin i Europa 13 miljoner. Hur mycket admin kommer flygbolagen att behöva?
Det är motorsågning överallt. Om folk inte har jobb har de heller inga pengar att flyga för. Stater tappa enorma belopp i arbetsgivar avgifter och källskatter.
Hejsan, jag har kommit till följande konklusion; IOM Ai-köret vet man inte alltid vem som är vem eller ens finns och då måste man ju åka dit på möte vilket innebär att flygandet kommer öka helt linjärt med hur AI utvecklas! Får mig att minnas en märklig episod från Bromma när jag åt lunch på Flormans och gick till herr-rummet och där stod Curt Nicolin ock kämpade med att komma ur sin dyblöta skjorta. Jag hjälpte honom förstås byta skjorta till en medhavd fräsch och kom vi att prata om hans mycket frekventa flygningar. Han sade; Janne vet du varför jag flyger så mycket? Näe svarade jag och hans kommentar var helt kaxig: Jo man kan ju liksom inte örfila upp nån på telefon, alltså måste man åka dit och visa vem som är chefen!
Flygbolagen låg långt före övriga industrin när det gäller digitalisering på 1900-talet. När avregleringen av flyget genomfördes fick flygbolagen ta flera steg tillbaka i sin digitaliseringsutveckling för att överleva ekonomiskt. Nästa stora och relativt enkla digitalisering är att ta bort minst en person från cockpit. Flygplanen styrs bättre från markstationer och flygningarna blir betydligt säkrare. Endast en instrumentövervakare behövs ombord. Lite som en vaktmästare.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

