
Swedavias vd lämnar efter stormiga år
Nu står det klart att Jonas Abrahamsson lämnar vd-posten på Swedavia efter drygt nio år och i stället tar över spakarna på SJ. Vd-skiftet sker i mars 2026 när nuvarande SJ-chefen Monica Lingegård lämnar för att bli rådgivare och styrelseproffs.
Kritik mot Arlanda och den nya marknadsplatsen
Även om Abrahamsson får beröm för att ha lotsat Swedavia genom pandemin och genomfört stora investeringar på flera flygplatser, är det många resenärer och branschfolk som fortfarande skakar på huvudet åt utvecklingen på Arlanda. Den nya marknadsplatsen har kritiserats för att kännas mer som ett köpcentrum än en flygplats – och samtidigt har efterlängtade flyglinjer lyst med sin frånvaro.
Byter flyg mot tåg
Att gå från Swedavia till SJ är på ett sätt logiskt: båda är statliga transportjättar som brottas med stora investeringsbehov och höga kundkrav. Frågan är dock om Abrahamsson kan undvika samma kritik på SJ som han fick på Swedavia. Tågresenärerna är minst lika krävande – och tålamodet med förseningar är redan på bristningsgränsen.
Jakten på en ny flygplatschef
Rekryteringen av en ny vd för Swedavia har redan inletts. Det blir ett viktigt val: Arlanda behöver en ledning som inte bara tänker i termer av butiker och fastighetsutveckling, utan också om hur Sverige kan få tillbaka sin roll som en stark internationell flygnod.
Det är lätt att säga att Swedavia är “väl rustat” – men det är inte den bilden alla passagerare får när de vandrar långa promenader mellan terminalerna eller står i säkerhetsköerna på Arlanda eller letar efter flyglinjer som aldrig blir verklighet. Kanske är det helt enkelt dags för en ny ledning med större fokus på resenären?
Frågan är om Abrahamssons arv på Swedavia kommer att beskrivas som en tid av nödvändig överlevnad – eller som en förlorad möjlighet för svensk flygtrafik att ta fart efter pandemin?
Kommentarer
Nu kanske Abrahamsson lobbar för att reducera spåren kring Stockholm C för att sedan utöka butiker/restauranger? Man ska ju helst gå ca 2 km för att ta sig till perrongen? Vidare kanske man bygger om entrén till Centralstationen så att man närmast kan ta bussen från Fridhemsplan? Hoppas att han ersätts av någon som vet vad en flygplats egentligen är och att allt “Westfield-tänk” försvinner bort från Sveriges flygplatser. Kan det vara så att på ARN har man mer bilparkeringsyta än asfalterad manöveryta airside?
…att han lämnar så vi kan få fungerande flygtrafik och flygplatser. Katastrofen Arlanda ett exempel.
Nu blir SJ nästa uppdrag och ännu färre tåg kommer att anlända i tid.
Hur han varit som VD på Swedavia kan jag inte uttala mig om. Det finns säkert fler ansvariga i styrelsen.
Men Swedavia på Arlanda måste bli bättre på både service och information till både anställda och resenärer. Vi har intranätet och Swedavia net. Ingenstans står det om vad som händer med terminal 4.
Och nu i helgen fick jag höra att informstionsdiskarna ska stänga… inte för att de är öppna när det behövs heller. Men då måste det bli fler och engagerade terminalvärdar på alla terminaler som kan svara på resenärernas frågor och hjälpa till vid behov.
Allt fokus läggs på Arlanda, men finns fler flygplatser i landet som är i stort behov av flyget. I väst ligger GOT som mer eller mindre går bakåt i utvecklingen. Och vad har MMX idag?
Sverige har en tradition av dåliga chefer och generaldirektörer på myndigheterna. Detta har accelererat de sista åren tyvärr. Se bara på nu senast Folkhälsomyndigheten. Det blir nog så när cheferna inte har någon som helst koll på kärnverksamheten.
Glöm inte Landvetters nya bryggor och den havererade frakt satsningen som Swedavia har misslyckats med.