Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Hur går det för VXO BMA VBY BMA

Tråden startades av Frans

Har nån VBY BMA trafik kommit igång?
Hur har VXO BMA utvecklats?
Flyg KLR ARN har nu i AUG blivit dyrt.

Publicerad den 2025-08-10 08:12
Skriv ett svar
Antal svar: 11

svar

Frans
2025-08-31 05:07

Sas har nu lagt in snabbtåget i biljetten till från ARN, det blir svårt att konkurrera med dem Tidsvinsten med BMA borta.

@Andreas
2025-08-30 13:43

Rör sig om en ATR 42 från Nyx. Hur 8 avgångar blir till 480 pax vet jag inte…. förmodligen ingen koll på hur många säten som finns 😂

Acke
2025-08-30 11:16

Kul att det finns folk som har pengar och är villiga att bli av med dom. Börja flyga BMA-VBY är enkelt att sedan och få det lönsamt är näst intill mission impossible…..

Andreas
2025-08-30 05:07

Nu säger sig “Brommaflyg” planera att börja Visby-Bromma till vintertidtabellen. Fyra rundturer på vardagar med 60-sätesmaskin, vilket gör mig nyfiken på vilken flygplanstyp det kan röra sig om.

https://www.sverigesradio.se/artikel/da-lyfter-nya-flyget-mot-bromma-om-allt-gar-enligt-plan

Fakta
2025-08-19 07:57

Samtliga dessa rutter bygger helt på ekonomisk stöttning från det lokala näringslivet i de mindre orterna. I princip hyr man in Västflyg (som i sin tur hyr in något annat bolag) ungefär som en tidtabellslagd affärsflygning och säljer sedan de biljetter man inte själva behöver till andra företag och allmänheten. Att dessa någonsin skulle bli lönsamma linjer finns förmodligen inte i någon aktörs beräkning.

Jens
2025-08-18 13:03

Hej Andreas.
Jag tycker att dina siffror visar på meningslösheten i att klamra sig fast vid BMA’s bevarande för evigt, vilket många nostalginördar ständigt hävdar.
Tack för sifferredovisningen!

Hakaol
2025-08-17 09:22

.@Andreas förstod jag rätt Västflyg hade i Juni i snitt 7 passagerare per/flygning till Bromma i ett Flygplan som tar runt 30 pax låter väldigt lite. Och en annan hur många passagerare har Bromma per/dag

Frans
2025-08-17 08:43

När BRA flög KID VXO BMA hade VXO ca 20 pax per flight. Det var orsaken sas inte såg den som möjlig.
Trots att linjen var etablerad av BRA under tid producerade den inte mer än ca 20 pax per flight, Nu nere i 7 det ger stora förluster,
miljonerna rinner ur. Här ska dessutom den Estetiska aoc operatören och västflyg mjölka ut pengar. Dessutom fick inte regionen satsa pengar i den.

Andreas
2025-08-16 07:44

Som Acke skriver var VBY-BMA mycket snack. Kan det vara så att vissa människor har svårare att acceptera förändring och därför behövde lite längre tid än andra för att förstå att världen inte är densamma som de var vana vid?

VXO-BMA kom däremot igång i juni. Enligt Transportstyrelsens statistik hade VXO 766 avgående och ankommande inrikespassagerare under juni månad och om man antar lika många avgående inrikesflyg som ankommande (vilka var 53) så blev det drygt 7 passagerare per avgång. Det betyder också att VXO-passagerare stod för mer än en tredjedel av det totala antalet passagerare på BMA under juni.

thomas
2025-08-12 10:45

Man måste tänka brett få till flera intäktskällor routa in pax etc

Acke
2025-08-11 15:03

Projektet BMA-VBY-BMA har somnat in som förväntat. Många som har glada och roliga ideer men när man inser att sommaren är bra men resten av året dåligt. När någon som kan räkna på denna affär inser även de mest entusiastiska att det är svårt att få finansiärer.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500