SAS med hela kroppen i graven
Dags för en dagsfärsk analys av SAS som sannerligen inte har det lätt numera.
Det går å andra sidan inte helt enligt plan för Kjosens bolag heller, men granntråd om bägge benen i graven är en kraftigt överskattad analys.
SAS knakar rejält i fogarna vilket förlusten om 1 miljard för årets 4 första månader vittnar om och en nyemission inom kort är oundviklig.
Den stora frågan är vilket kreativt namn den är förpackad i .
svar
Går man som SAS med 12 miljoner i förlust varje dag de senaste halvåret så är konkursen snart ett faktum.
Unfortunately, it doesn’t look like SAS will survive. Too bad, competiton is needed
SAS will survive. Many pax love them, and they have survived for 60 years.
It looks like that SAS can’t Keep up with the competition. They claim to be a fil service airline, but is more or more looking like a weak copy of Norwegian.
Svar Gunnar , woow er I så mange morgenduelige Norwegian ansatte der bekender at I flyver med jeres eget selskab, tillykke med det.
@urban, jag med!
Åker aldring med SAS , bara Norwegian
Det man läser i tidningarna är tillräckligt för att sluta boka norwegian.
@svar sv pierre holmgren , du har da nogle fine betragtniger i starten af din comment , at Norwegian måske söger at flyver hvor der er bedre marginaler end Skandinavien.
Om jeg er flyvende og hvad folk tror om dette er vel omtrent lige så interesant som om
jeg skal klippe häkken imorgen eller i overmorgen.
Nu har ju Norwegian de senaste åren expanderat utomlands. Alla nya maskiner sätta på baser i Europa. Kanske är det så att Norwegian ser Skandinavien som en svår marknad att konkurrera på? Varför konkurrera ut SAS på Skandinavienmarknaden när det ändå är svårt att tjäna pengar där? Norwegian flyger redan på de rutter där pengarna finns, varför starta upp en linje dom tex ARN-SDL eller ARN-KLR?? Nä dessa kan SAS behålla… Bra beläggning på dessa förresten? Mindre jobb för Pierre är väl skönt eller hur? För övrigt har nog de flesta här fattat att du inte är flygande över huvudtaget…
@svar lasse , hvilken katastrofe taler du om ? Et nyt Tjernobyl , Tsunami eller andet?
Trist du önsker at det skal gå folk ilde , undrer mig mere og mere hvad di hemmelige agenda er , du slås som var det for livet for et firma du ikke engang er ansat i , påstår du.
Sas har väret her i 65 år og er her også de näste 65 så enkelt er det , hvorimod Norwegian meget vel kan vise sig at väre en dögnflue , er det vel allerede nu hvor de söger väkst uden for Skandinavien hvor folk har gennemskuet konceptet , Sas ögede med 25% i det svenske marked seneste måned, hvor meget ögede Norwegian ?
De tabte , svärt at ige hvor meget men når Sas tager 25% så er der ikke meget andet end tilbagegang for Norwegian da markedet jo ikke voksede noget der bare minder om dette tal.
Skillnaden är att SAS överlever med skattemedel, de kommer aldrig att försvinna. Rekonstrueras kanske, men SAS på tailen försvinner aldrig.
Oj oj, alle er nok nervøse for q2 resultatet fra SAS….katastrofen nærmer seg
Kursen på preferensaktien bestämmer inte hur mycket kapital SAS tog in. Det var 3,5 miljarder, varken mer eller mindre. Läs på lite!
Med två starka kvartal framöver, är det långt ifrån att de “pengarna är slut”.
Tror du suget efter pref aktier är lika stort nästa gång? Pengarna snart slut och kursen på pref aktien är inget att hurra för hahahaha
@Kalle, Det hjälper inte heller att sno mitt nick. Skaffa ett eget.
Med utgivning av preferensaktier för 3,5 miljarder står SAS starkt. Det var mycket stor efterfrågan på dessa.
Om du ser på förlust i relation till omsättning, ligger Norwegian mycket sämre till än SAS som har en omsättning på ca 35 miljarder. Norwegians omsättning är ca hälften. Trots det är man uppe på nästan en miljard i halvårsförlust!
Du får allt läsa på lite innan du yrar om nyemissioner.
Hjälper inte ett dugg att skriva illa om konkurrenten.
Trodde du det?
@svar Kalle , tror du ikke heller at det er bedre at du bare passer dit job som djurpasser end at begive dig ind på en masse sludder om nyemission som ikke er på tale nu og heller ikke i nogen när fremtid.