Svar på tal om Ryanairs dödgrävare!
Det har varit några väldigt negativa personer inne på forumet om Ryanair. Man har sagt att det inte kommer några fler flygplan till Skavsta sedan att man ej utökar trafiken. Då är det bara och läsa den här länken.
http://www.svd.se/dynamiskt/resor/did_15802633.asp
svar
SAS hubb koncept är dött vem vill mellanlanda i CPH längre och dessutom riskera att väskan försvinner på kuppen.
SAS är nere för räkning det står klart.
Leve det fria lågprus flyget.
Om LH köper SAS så tror jag att CPHs dagar som stor Nordisk hubb är räknade.
Visst är det så, Dylan. Jag tror också att Lufthansa snart glufsar i sig det som finns kvar av SAS.
mvh/spårsnoken
Men gott folk är det inte underbart med ett flygbolag som satsar, dessutom hyfsade priser till skillnad från uråldersdjuret SAS. Jag tror som Ryanairs VD att SAS snart är uppköpt av LH. Senaste åren har SAS bara sålt ut och sålt ut. Titta på Finnair dom har byggt en fin verksamhet och de är skuldfri.
Jag tror det här kan vara en början på en ännu större satsning från Ryanair, jag skulle inte bli förvånad om man gör en USA satsning från Skavsta.
Bäste JB,
Egentligen borde jag inte spilla tid på att försöka föra en dialog med en som inte vill vare sig lyssna eller inleda sig i replikskifte.
Men när någon mästrar mig och säger till mig att jag “borde inse riskerna med flygbolag som inte…..” då krävs ett svar och ett ställningstagande.
Det har jag gjort.
Signaturen JB yrar och talar i gåtor. Vem vill ha en sådan vilsen pilot? Som inte vågar eller vill visa vad han står för. Bara gnäll och tjafs utan substans.
Sälla dig till kollektivet och njut – så får vi se hur långt det håller. SAS är illa ute – men JB känner sig trygg bland andra som är födda i harens tecken……
Konversationen avslutad.
Ditt sista inlägget säger väl allt.
Antingen spelar du ovetande eller också är du ovetande, svårt att avgöra vad som är värst…
Bäste JB,
Om du är flygande pilot så förklara för läsarna vad du menar med riskerna när ett flygbolag inte tillåter pilotföreningar! Beskriv i ord – inte i mummel.
Det som är beklämmande är att du förmodligen inte själv är flygande – i synnerhet inte en kvalificerad eftertraktad pilot som flygbolagen ringer och erbjuder anställning.
Seriösa flygbolag är beroende av högt kvalificerade piloter och det vet bägge parter.
Kan inte arbetsgivaren uppfylla pilotens krav på anständiga arbetsvillkor – är inte arbetsgivaren värd att spilla tid och möda på.
Detta har hittills varit svårt för svenska piloter att förstå. De har inte begripit att sälja sina tjänster på ett marknadsmässigt sätt.
Aldrig i livet att jag skulle vare sig söka eller fortsätta en anställning om jag inte blev respekterad för det professionella jobb jag utför. Det kallas värdighet eller självkänsla.
Varför “prostituera” sig och sälja sina proffstjänster till ett företag som vägrar att förhandla med den enskilde utan endast förhandlar med fack/pilotföreningen?
Bäste JB, om du har någorlunda erfarenhet av pilotskrået och någon framåtanda – lyd mitt råd – sköt dig själv och skit i andra!
Detta under förutsättning att du är verkligt duktig som yrkesman – då är du eftertraktad – och behandlas med respekt därefter.
Sluta snacka om risker utan pilotförening. Den som inte tar risker – sitter med arslet i rävsaxen – och trivs med det……
“…andra ska bestämma din lön. Jag föredrar att sköta detta själv.
Som jag skrev, det är inte primärt en fråga om lönesättning.
Och om du nu är flygande, NotSAS, så är det beklämmande om du inte förstår riskerna med bolag som inte tillåter pilotföreningar.
Bäste JB,
Utifrån passagerare/kundperspektivet är det mycket lätt att förstå mina hyllningar till Ryanair:s expansioner.
Vad gäller pilotföreningars vara eller inte vara, låter jag var och en själv bedöma vikten eller värdet av.
Personligen har jag alltid hyllat tesen att ensam är stark – i motsats till många andra som föredrar att överlåta förhandlingar till andra. Är du svag som individ, med dåligt självförtroende och mesig handlingskraft, kanske det känns fint att andra ska bestämma din lön. Jag föredrar att sköta detta själv.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med risker med bolag som inte tillåter pilotföreningar.
Är du inte nöjd med din arbetsgivare, det kan vara t ex lönesättning, arbetsvillkor – varför jobba kvar i detta företag? Se på stackarna som sliter ut sig hos SAS. Får de tacken? Nej, nu ska man spara och dra ned på kostnader.
Vad har du för hjälp av pilotföreningen?
Skojar du eller är du blind för verkligheten? SAS sitter i skiten och pilotföreningen jamsar med att nickar villigt vi måste spara, spara och åter spara för ha kvar våra jobb.
Spara på vadå? Som i alla krisföretag så får personalen stå för besparingarna. Vad har du då för hjälp av pilotföreningen? Måste x antal piloter sluta – så blir det så. Vare sig pilotföreningen vill det eller ej.
Om du nu är flygande, NotSAS, då borde du ju inse riskerna med bolag som inte tillåter pilotföreningar.
Om du nu är flygande så borde du ju veta att den stora vinsten med pilotföreningar inte är högre lön, utan en motkraft mot company pressure…
Utifrån det perspektivet är det svårt att förstå dina hyllningar till Ryanairs expansioner.
Redan i höstas omtalade jag att något stort var på gång hos Skavsta. Det gläder mig att informationen från källorna besannades. Det viskades om ännu större satsningar – men nu blev det “bara” 13 nya linjer.
Passar alldeles utmärkt när Connect igår tog första spadtaget för sitt hotell vägg i vägg med passagerareterminalen.
Nu blir det bråttom för Skavsta med utbyggnad av terminalen – 2,5 miljoner passagerare kräver större utrymme.
Hur känns det nu Spårsnoken? Du som spådde så fel om Skavstas utveckling. Ja, tror inte vi får någon kommentar.
Belackarna torde tyst bevittna framgångar för Ryanair och Skavsta.
SAS river pyramiderna och slickar såren…….
SAS sucks! Har ni hört det förut…….?