Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAA PPL-utbildning

Tråden startades av SAA

Hejsan!

För ett tag sedan annonserade Scandianvian Aviation Academy att de erbjuder en effektiv och högkvalitativ PPL-utbildning för de som vill lära sig flyga. Priset ligger på 119 000 kr (exklusive kurslitteratur och myndighetskostnader). Jag tänkte höra med er om det finns någon som kan göra en nogrannare uträkning vad slutsumman kan ligga på med alla extrakostnader? Vad tycker ni om prislappen? Rimligt? Värt?

Tack på förhand

Publicerad den 2015-11-18 19:22
Skriv ett svar
Antal svar: 13

svar

Sven
2017-03-09 13:08

Samma äpple? Då tror jag inte du förstått skillnaden mellan SAA och närmsta flygklubb.

Carl
2017-03-08 01:52

Varför betala 120 när du kan få samma äpple för 100 på närmaste klubb?

Maja
2017-02-11 21:11

Glöm inte resekostnaden när du räknar.

Om jag vore dig skulle jag lösa in teori delen på en klubb nära dig. Jag hade även funderat på att köpa teori böckerna begagnat för det är samma böcker som varit ute rätt länge så även böcker som är 5 år fungerar bra att använda nu. Den boken du bör köpa ny är navigation den kom 2015 tror jag så om du har tur får du med den senaste.

När du läst teorin kan du ta en lektion på din närmaste klubb och en lektion på SAA då kan du bilda dig en uppfattning vilken du vill gå vidare med. Jag bor själv Solna så att åka till SAA känns inte som en bra lösning för mig.

Lycka till M

737FO
2015-11-23 16:23

Ta det billigaste möjliga. Leta reda på en gammal gubbe med lärarbehörighet på en flygklubb och skola på en billig maskin. 120tkr plus krimskramset resulterar i mycket pengar i sjön.

SAA
2015-11-22 11:29

UiT-student, det ska jag absolut göra. Men lyckas jag inte komma in på de statliga utbildningarna finns det andra vägar att gå.

UiT-student
2015-11-21 15:12

Varför söker du inte någon av de tre statliga utbildningarna i Norden?

BFSAA
2015-11-21 15:09

Värt att veta är att utbildningen tidigare kombinerats med YH-utbildningen för flyginstruktörer. Dvs. det är inte säkert att den kvalitet som skolan är kända för levereras till PPL-studenter då det är “färska” instruktörer som står för teori och flygundervisning. Det kan såklart också innebär motsatsen med motiverade flyginstruktörsstudenter.

CFIT
2015-11-21 02:14

@ SAA. Vänta tills du fått ditt första barn.

flyglararn
2015-11-20 16:43

Lägg på 10-15000 för myndighetsavgifter samt 7000 för läkarundersökning Klass 1 så har du en idé om vad det handlar om.

SAA
2015-11-20 10:03

Hej och tack för ditt svar!

Jag skulle säga att jag har relativt bra koll på hur flygbranschen är. Väldigt turbulent där mycket handlar om kontakter. Jag har testat på alla möjliga jobb men det är alltid pilot som legat nr 1 på vad jag vill jobba med. Jag jobbar förtillfället på Arlanda där jag trivs väldigt bra. Man lever bara en gång så varför inte ta chansen? Jag gör gärna en storsatsning och hoppas att de lönar sig i slutändan. Om allt slutar gott kommer jag gå till ett jobb jag älskar och kmr troligtvis aldrig känna ångest över att gå till jobbet. Kommer självklart söka de statliga utbildningarna först, men tänkte hur mycket extra kostnader det är på en PPL-utbildning, tex hyra planet för uppflygning etc? Jo det känns lite överpris om man jämför med andra flygklubbar. Sen är det väl aldrig fel att ha SAA som referens på pappret.

@SAA
2015-11-19 20:21

Kul att du vill bli pilot. Jag har själv gått SAA och flyger idag B737 på ett större bolag. Det är en bra skola men lite väl i dyraste laget. Man ska dock vara väl införstådd med hur pilotyrket ser ut idag och veta vad det man ger sig in på, om man skall investera så mycket pengar i en utbildning där arbetsmarknaden är extremt osäker. Sen är jobbet i sig väldigt stimulerande roligt.

Du som många andra säger att det är en dröm att pilot, vet du något om hur jobbet/branschen ser ut idag och hur du ska tackla det? Vet du vad det är för typ av flygjobb du vill ha? Vet du hur möjligheterna till jobb ser ut när man är färdig med sin utbildning? Vet du hur mycket man tjänar som pilot i idag? Kan du tänka dig att bosätta dig långsiktigt i östeuropa/mellanöstern/asien för att få ett jobb? Vore intressant att höra vad din uppfattning är.

Jag trivs väldigt bra med mitt jobb och ångrar absolut inte att jag satsade på flyget. Dock är det många som inte vet vad man ger sig in i och det slutar då ofta med att man endast står där med skyhöga lån och i slutändan går tillbaka till det man gjorde innan. Det är tråkigt att se folk hamna där och därför vill jag bara ge folk som drömmer om pilotyrket, utan att kanske veta hur branschen ser ut idag, en liten tankeställare och reality check. Det är absolut ingen avrådan men jag tycker man verkligen skall veta vad det är man skuldsätter sig för, så att det inte i slutändan förblir en dröm.

Styrman jansson

SAA
2015-11-19 19:33

Hej!

Tack för svaret. Planen är att bygga vidare på utbildning och ta hela rubbet då min dröm är att bli komersiell pilot.

Q
2015-11-19 19:02

Det finns säkert billigare alternativ men du behöver väga in kvalitet för att göra en bra bedömning om det är värt det för dig.

SAA utbildar ju yrkespiloter till vardags så det är nog inte orimligt att anta att standarden på dig som hobbypilot kan komma att vara något högre än om du valt att utbilda dig på någon mindre flygklubb för en billigare peng.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500