Sidvindslandning
Till piloter:
Vilka kärror upplever ni som enkla/svårare att landa i sidvind? Airbus, Boeing, CRJ, ATP, SAAB, Fokker, Embraer, Avro etc. Hört att B737 kan vara lite jobbig om den är lätt så den frågan kan kanske någon från SAS svara på…;-)
svar
Att landa med en J29 i sidvind var ett rent helsicke. Det var ingen lek kan jag säga Blev dock skillnad när dom upplyste oss om ett fenomen kallat “skevroderbromsen”.
Om bolaget inte anser att max demonstrated ska anses vara limiterande så är det väl inget fel om piloten landar över den vinden om det är den bästa lösningen vid tillfället? Har väl inget att göra med att vara cowboy, utan att följa SOP och ta beslut.
Har för mig att det är en ganska rejäl marginal mellan det testpiloten har landat flygplanet i och det man sätter som limiterande för vilken pilot som helst, men jag kan ha fel. (Dvs testpiloten kanske landade i 50 knop crosswind utan att det anses limiterande för flygplanet, men man skriver ned det i manualen till 40 knop för “vanlig” pilot)
Om bolaget inte anser att max demonstrated ska anses vara limiterande så är det väl inget fel om piloten landar över den vinden om det är den bästa lösningen vid tillfället? Har väl inget att göra med att vara cowboy, utan att följa SOP och ta beslut.
Har för mig att det är en ganska rejäl marginal mellan det testpiloten har landat flygplanet i och det man sätter som limiterande för vilken pilot som helst, men jag kan ha fel. (Dvs testpiloten kanske landade i 50 knop crosswind utan att det anses limiterande för flygplanet, men man skriver ned det i manualen till 40 knop för “vanlig” pilot)
Det är helt sant juju, och den anledningen är att det inte fanns mer sidvind att demonstrera i när testflygningarna pågick. Annars hade det varit en högre “max demonstrated” eller en “max limit”.
Givetvis ser man på max demonstrated som en limit. Landar man i mer så är man en riskbenägen cowboy som inte hör hemma i komerciell luftfart. Boeings testpiloter hat valt att inte demonstrera en högre sisvindskomposant av en anledning.
Välj en annan banriktning, vänta ut vinden eller diverta.
Det stämmer att det endast är en demonstrerad vind och det är ej olagligt att landa när det blåser mer. Om du går över och orsakar en olycka så kan det dock bli problem med försäkring m.m. då du gått över de gränser som tillverkaren rekommenderat.
Flög alla MD varianterna med 30 knop i sida.
B767 med 40 knop.
B737 med max demonstrated på 36 knop och 33 med winglets.
Inte problem med någon men man hantera dem olika.
Får se om jag klarar av Airbus?
Fast bara för att den är större tål den ju inte mer sidvind. Saab 340 tar 35, B737 tar 35 och Saab 2000 tar 40-45 som mest.
Jag har aldrig haft problem att landa 747 i crosswind…
Jag var i Amsterdam förra veckan och flög ner med DY. Kollade på vädret innan och såg att det blåste 260/22 och 32 i byarna. Det var stökigt i luften på vägen ner men landningen var len som honung. Så 737 verkar ju vara ok i sidvind. Mina landningar i PA28:an är en annan historia…
330’n är skön att landa i xw , men man ska ha is i magen för att inte kicka roder för högt. Då kommer du att flyta och käka bana..
B737 Har egentligen ingen max sidvindkomponent, de som står i Manualen är “Max Demonstrated Crosswind”, Och det är ingen Limitation hos oss. Så vi har egentligen ingen Max tillåten sidvind.
En del flygbolag med B737 i Europa har skrivit in denna “Max Demonstrated Crosswind” som en limitation.
Det är väll rätt självklart att ett större plan klarar mer vind.
Som att jämföra en färja med en liten jolle.
Cessna 150 max sidvind 12 knop
Boeing 747 max sidvind 40 knop
ATR är lite som en segelbåt. Tyngdpunkt högt upp och smalt mellan ställen. Inte färdigfluget förrns man parkerat.
Är det ingen risk att man snurrar runt om man är
oförsiktig i en för snev vinkel?
Jag tycker att tyngre flygplan är lättare, det är stabilare och jag tycker jag sitter bättre än i en C-152. C-152 blir ett riktigt finlir med hantverket. Större tyngre kan ju vara lite mer förlåtande också, eller kommer jag få skit för att jag sa det:(
Cessna 340 är oerhört svår att landa i sidvind med.
Om man jämför med ett litet plan, ex C-152, är det lättare eller svårare jämfört med ett jetplan?
Har hört att CRJ200 kan vara svår. Smalt mellan hjulen & inga slats. Men jag kanske har fel..
Avron är ganska beskedlig den med. Dock inte så fartstabil som man skulle önska, men i övrigt fin att landa i sidvind.