Rickard Gustafson i SVD idag
Sammanfattning:
“Rörelseresultatet blev nästan en halv miljard kronor högre än under motsvarande kvartal ett år tidigare.
Men det blev ändå en fortsatt förlust och nettoresultatet för perioden hamnade på –246 miljoner kronor. Och då har SAS ändå haft rejäl draghjälp av att bränslekostnaderna minskat med närmare 800 miljoner kronor till följd av det fallande oljepriset.
Det bidrar till att Rickard Gustafson, vd för SAS, nu varnar för att bolaget måste fortsätta spara.
– Det lägre bränslepriset ger bara en tillfällig effekt. Så småningom kommer det att gå upp och därför måste vi arbeta med vår långsiktiga effektivisering, säger Rickard Gustafson.
– I Europa är det lågkostnadsbolagen som står för tillväxten. Tonen på marknaden sätts av Ryanair, Easyjet, Norwegian med flera och för att kunna möta konkurrensen på den delen av marknaden måste vi förändra SAS i grunden.
——————————————————-
Vad tror Ni detta kommer innebara for SAS?
svar
NAS har ingen service alls. De har försäljning
Norwegian har alldeles utmärkt service, ofta bättre än SAS.
Ole, det du har missat är att Easy Jet är det enda low cost bolag som har rimliga förhållande för sina anställda och har någorlunda service
Resultatet i sig är väll inte någon katastrof men, har nog aldrig varit med om att en VD säger att hans eget bolag måste förändras i grunden.
Får väll se om han orkar driva igen de förändringar som krävs eller, om SAS blir ytterligare än flag carrier som inte orkar stå emot trycket från fack och, därför försvinner.
“Tonen settes av Easyjet”? Nei, Easyjet har ikke en eneste rute til Norge, eller Sverige. Tonen settes av Norwegian, selv Ryanair er små i Skandinavia.
RG kämpar hårt i motvind. – SAS måste ändras i grunden. Det är ett ganska hårt konstaterande, efter alla sparprogram. Undrar hur länge till han orkar.
Yield, PASK och loadfactor är alla ner. Det är illavarslande